Uit een vorige week verschenen onderzoek blijkt dat als je personeelsvacatures voor it-professionals bekijkt dat het kunnen communiceren één van de belangrijkste skills is voor een ict'er. Of zoals dat in de wervingsadvertenties van het Groningse ict-bedrijf VCD zo mooi wordt omschreven: ‘Je hoeft niet die briljante techneut te zijn die onze applicaties perfect weet te beveiligen, als je maar goed kunt uitleggen waarom de beveiliging zo lek is als de verdediging van PSV. Je doet het vast beter dan onze directie die de politie afstuurde op de programmamakers van het tv-programma Zembla die een beveiligingslek in onze applicaties wilden aangeven.'
Zelf denk ik dat de moderne it'er niet zo zeer goed hoeft te kunnen communiceren, maar vooral goed moet kunnen luisteren. En ik weet het, ik klink nu als een wijf, maar volgens mijn vrouw rij ik ook als een wijf dus dit kan er ook nog wel bij. Luisteren dus. Luisteren naar wat de klant wil, luisteren wanneer de deadline is en luisteren wat het budget is waar je binnen moet blijven.
Bayern Munchen
Een voetballer hoeft ook niet communicatief sterk te zijn. Hij moet een briljante techniek hebben en er dertig per jaar inschoppen. Dat hij na de wedstrijd onzin uitslaat, maakt niets uit. Kijk maar eens naar een voetballer als Ribery van Bayern Munchen, die communiceert vooral met zijn vuisten.
We hebben geen communicatie specialisten nodig maar briljante techneuten met vet haar, een dikke bril en een vaal T-shirtje met daarop een doodskop en daaronder de naam van een hardrockband waarvan je weet, die zijn voor hun veertigste stokdoof.
Metallica
Voor een coach is het wel nuttig als hij iets kan overbrengen. Dus een communicatief sterke projectleider is wel handig. Maar de spelers? Opdrachten uitvoeren en die aanvullen met hun eigen creativiteit. Oftewel, we willen geen communicatieve it-professionals met stropdassen die op zoek zijn naar een uitdagende functie in een informele organisatie. Nee, we willen briljante nerds die goed kunnen luisteren. Naar Metallica vooral. En ze moeten goed kunnen beveiligen.
Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Jammer Jacob, toch (weer) niet (naar de klant) geluisterd!
Gemiddelde techneut is rond 40, kalend, brilletje, iets teveel buikvet, kan voluit over werk en internet praten. Maar inderdaad, communicatief is er wel veel verschil. Logisch, want soms is de waan van de dag dat we generalisten zoeken die overal van weten maar niet te diep. Dan weer specialiseren en de diepte in.
Ondertussen verandert de wereld om IT heen en moeten we migeren, overleggen, plannen, en komt inderdaad vaker een probleem naar boven. Dat het op die sociale punten niet zo specialistisch of generalistisch is meegegroeid.
Managers en projectleiders (en directies) moeten zorgen voor schakels in de communicatie bij specialistische organisaties. Bij generalisten is het vaak dat de kennis overal een beetje ligt net als de communicatie. Zoals altijd: zoek de waarheid in het midden.
Als ‘opdrachten uitvoeren en die aanvullen met hun eigen creativiteit’ voldoende is zou je je opdrachten net zo goed allemaal naar India kunnen mailen. De toegevoegde waarde van een it-professional hier zit voor een groot deel in het goed kunnen communiceren. Een ict’er met vakkennis en communicatieve vaardigheden kan efficiënt en effectief software ontwikkelen in constante afstemming met gebruikers.
Managers communiceren vaak graag in “Jip-en-Janneke” taal.
Niet alleen eng toonaangevend op wat voor niveau die zit, (Meestal weet die meer van voetbal dan van IT) maar er zijn tegenwoordig ook opleidingen in Jip-en-Janneke taal en ze verdienen er ook nog eens meer mee.
Maar ze verdienen natuurlijk zoveel doordat ze overal verantwoordelijkheid voor nemen en hun bonus niet krijgen als alles in de soep loopt… Oeps..
Voor een ICT’-er is het vaak of zwart of wit. Grijswaarden, oftewel nuances, bestaan niet. Je praten of luisteren wat je wil, mening is gevormd en al vergaat de wereld: die mening gaat niet veranderen,
3 keer een slechte manager tegengekomen? Alle managers van Nederland zijn slecht!
3 keer een anarchistische IT’-er tegengekomen? Alle ICT’-er horen anarchistisch te zijn.
Een paar aanvullende inzichten:
“Met vet haar, een dikke bril en een vaal T-shirtje met daarop een doodskop en daaronder de naam van een hardrockband waarvan je weet, die zijn voor hun veertigste stokdoof.”
Van alle IT-collega’s waar ik mee heb gewerkt waren de echt briljante nerds juist gekleed in nette broek en overhemd. Als afwijkingen kwam ik ook wel een spijkerbroek of een maatpak tegen. En er een beetje normaal uitzien is toch ook niet vreemd, je bent immers een professional?
“we willen geen communicatieve it-professionals met stropdassen die op zoek zijn naar een uitdagende functie in een informele organisatie.”
En zo is het. Uit ervaring kan ik zeggen dat je als communicatieve professional diep ongelukkig kunt worden van banen waarvan de vacature de misleidende indruk heeft gewekt dat je iets mag gaan doen met je soft-skills. Luisteren moet je, en meer ook niet.
Juist bedrijven waarin je wel mag/kunt communiceren zullen niet gaan roepen dat ze communicatieve mensen zoeken. Mensen met een hoog IQ en brede IT kennis/ervaring kunnen namelijk vaak prima communiceren. Je moet alleen wel naar ze willen luisteren.