Oud-politiechef Aad Meijboom is opgestapt als chief information officer (cio) bij de politie. Hij gaf leiding aan het ict-verbeterprogramma, maar na een kritische evaluatie over de voortgang ervan zou hij zijn conclusies hebben getrokken. Meijboom was pas anderhalf jaar in dienst als ict-directeur. Dat melden diverse landeljke media.
Directe aanleiding voor het terugtreden van Meijboom is een kritisch rapport over het pakket maatregelen om de computersystemen bij de politie te verbeteren, meldt onder andere de NOS. De inhoud van het rapport is niet openbaar gemaakt.
De Nederlandse politie zou vanaf 2014 een nieuw, geïntegreerd systeem krijgen dat de huidige informatiesystemen voor handhaving en opsporing moet vervangen. De kosten worden begroot op 201,9 miljoen euro, plus een reservepot die gevuld is met nog eens 124,1 miljoen euro. De huidige systemen worden in de tussentijd versimpeld om ze in ieder geval bruikbaar te maken. De systemen zijn door een stortvloed aan variabelen zeer traag en storingsgevoelig.
Nationale politie
Meijboom was pas anderhalf jaar ict-directeur. Hij werd in september 2010 aangesteld als eerste cio bij de Nederlandse politie. Zijn belangrijkste taak was het in samenwerking met de ict-tak vtsPN (Voorziening tot samenwerking Politie Nederland) weer op de rails krijgen van de informatiehuishouding. Zijn aanstelling wekte verbazing omdat hij geen duidelijke affiniteit met ict had. Meijboom was voor zijn benoeming verantwoordelijk voor de Rotterdamse politie, maar door de strandrellen in Hoek van Holland legde hij ook daar zijn functie neer.
De opgestapte Meiboom geeft overigens geen leiding aan de vtsPN. Dat is André Regtop, die per 1 augustus 2011 werd benoemd tot directeur van de vtsPN. Regtop is afkomstig van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hij moet naast het verbeteren van de ict-huishouding bij de politie zich bezighouden met het voorbereiden van de vtsPN op de overgang naar een nationale politie-organisatie. Bij die nog te vormen Nationale Politie zou Meijboom opnieuw de rol van cio gaan vervullen.
Raar, dat dat rapport niet openbaar is. Kan Computable geen beroep doen op de Wet Openbaar Bestuur?
Waarom verbaasd me dit nou niet 🙂
@Rob,
Dat kan je zelf als burger ook.
Zou het rapport soms overeenkomen met mijn observaties?
Zie: http://www.managementsite.nl/21651/ict-internet/falende-ict-projecten.html
Helaas, dit is toch een gemiste kans voor de nationale politie.
Als L-CIO (Landelijke CIO) van de Nationale Politie was Dhr Meijboom de man die de functionele eisen en wensen van de nationale politie vertaalde. In plaats van naar de broekspijpen van 26 korpschefs te dansen was er nu nog maar 1 man die de gebundelde vraag om functionaliteit kon stellen.
Ik hoop voor de vtsPN dat er iemand het stokje oppakt.
Jaja, de politiechef die net zo gemakkelijk CIO dacht te kunnen zijn…. Wonderlijke wereld daar bij de overheid…
@Wouter, ik kan het zelf ook maar heb geen controlerende taak jegens de overheid (zoals waar de gezamenlijke journalistiek zich altijd op voorstaat). Als journalist zou ik in ieder geval willen weten waarom nou dit rapport als eerste niet openbaar is gemaakt. Donner begon een half jaar geleden ook al te stuiteren over de WOB, maar deze gein gaat om honderden miljoenen euro’s en het weer een beetje functionerend proberen te krijgen van ons totale politie-apparaat. Anderhalf jaar geleden kon er weet ik hoeveel duizend man/vrouw twee maanden niet werken.
26 Korpschefs die feitelijk geen verantwoording dragen totdat er op resultaten moet worden afgerekend maar die wel staan voor het Blauw op straat. Mannen die liever het geld aan blauw (agenten) uitgeven dan aan wit (waaronder de door burger uitgevoerde activiteiten zoals bijvoorbeeld IT).
26 Korpsbeheerders, de burgemeesters die bepalen hoe de Politie moet worden ingezet en wat wel en niet aan middelen daarvoor mag worden gebruikt. Korpsbeheerders die eigenlijk alleen maar geinteresseerd zijn dat het in hun gebied rustig blijft. Geen gezeik van de burger en liefst alles besteden aan de eigen regio en 0.0 Euro voor over het eigen gebied uitstekende samenwerkingsverbanden.
Een X aantal officieren van Justitie die ook bepalen waar de Politie aan moet gaan werken.
Een VTSPN die te maken heeft met allerlei oude IT oplossingen van de regio’s die onderling niet kunnen samenwerken (Eiland ontwikkelingen).
Een VTSPN die door de nieuwe financiering van haar taken wel al heel veel budget opvreet van de diversen korpsen waardoor deze weer financieel in de problemen komen
Een politiek die wel wilt dat ‘het’ wordt opgelost maar niet wil accepteren dat je in een dergelijk omgeving alleen iets nieuws van de grond zult kunnen krijgen als je ook durft besluit om te breken met het verleden. Breken met het verleden wil zeggen dat je moet durven te accepteren dat een aantal dingen dan gewoon niet meer zullen werken zoals voorheen en dat je het anders zal moeten gaan doen. Voor justitie weer minder ideaal omdat slimme advocaten hierdoor een tijdje wel eens wat vaker zullen gaan scoren.
Al met al al gauw een 100 koninkrijkjes die allemaal weinig tot geen belang hebben bij een reorganisatie van de politie.
Een cultuur waarin het niet mogelijk is om op de man te spelen maar alles verzacht wordt. Ik heb met hem op de opleiding gezeten en we moeten elkaar steunen. Nu zit hij even moeilijk maar morgen ben ik misschien aan de beurt.
En niemand die zich afvraagt waarom het al jaren niet mogelijk is om de Politie boven zichzelf te laten uitsteken.
PS.
Voor wie er meer over wilt weten. Lees eens wat Jan Bon hier al 20 jaar geleden over geschreven heeft.
CIO is een vak geworden, een benoeming op basis van “passantgedrag” zal zelden leiden tot een kwalitatief goede invulling van functies, zeker niet als de inhoud ook nog een belangrijke deelcomponent is.
Tenminste positief dat de “passant” zelf de conclusie trekt.
Invulling van zo’n plek door een “beroeps-CIO” een professional, lijkt me nu wel het minste dat er moet gebeuren.
Het is bij de politie maar net welke vierjarige wind er op dat moment waait. Eilandoplossingen kun je oplossen door ze niet langer te bewonen en met zijn allen op een nieuw heel groot eiland te gaan wonen. Maar dan moet je vanaf dat nieuwe eiland alsnog leren tunnels, bruggen en Ferries te bouwen. Als je tegen die tijd nog weer eens tot de conclusie moet komen dat ook dat heel grote eiland ongeschikt is voor goede verbindingen, kun je maar beter eerst kijken hoe dat bij de bestaande geregeld kan worden. En daar zijn altijd technische oplossingen voor. Per geval doet zich alleen de afweging voor of het economisch verstandig is. Maar als je tot de conclusie komt dat het nergens verstandig is, lijkt het erop dat je een verkeerd beeld hebt van de kosten en baten. Bovendien omzeil je dan als organisatie een leertraject dat je onontkoombaar eerst hebt te gaan als je een nieuw – heel groot – eiland wilt gaan bouwen, want anders sta je je over vier jaar weer te verwonderen over welke wind er nu weer waait.