Ict-dienstverlener en communicatieleverancier KPN gaat de eerder aangekondigde reorganisatie die in 2015 afgerond moest worden, in 2012 en 2013 uitvoeren. Dat houdt in dat voor eind 2013 vierduizend tot vijfduizend werknemers hun baan gaan verliezen. KPN ziet zich genoodzaakt tot deze drastische maatregelen vanwege tegenvallende financiële resultaten.
De eerstekwartaalcijfers van de telecomgigant waren wel naar verwachting, maar passen volgens directeur Eelco Blok niet in de ambities voor de middellange termijn. De jaaromzet over 2011 daalde met 1,4 procent naar 3,2 miljard euro. De winst voor belasting (ebitda) daalde met 13 procent naar 1,1 miljard euro tegenover een nettowinst van 288 miljoen euro. Dit betekende een halvering ten opzichte van 2010.
In april 2011 kondigde KPN al de reorganisatie aan. Het bedrijf denkt 250 tot driehonderd miljoen euro nodig te hebben om de veranderingen door te kunnen voeren. In totaal verdwijnt er 20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen. Er is op dit moment nog niet bekend in hoeverre KPN Corporate Market, het vroegere Getronics, door de reorganisatie geraakt gaat worden. Eerder vervielen daar al 2500 banen. Ook verplaatste KPN 450 Getronics-banen naar India.
@Bas
Omdat SMS verkeer 99,99% winst is en 0,01% kosten is bij afname van het SMS verkeer er geen kostenreductie mogelijk. Natuurlijk doet KPN meer dan dit, maar geen enkele dienst van ze heeft zo’n “rendement”. Daarnaast financieel is het SMS verkeer echt substantieel, niet alleen met oud en nieuw.
Ben zelf al weggesaneerd omdat het in India goedkoper kon. KPN luistert niet naar loyale medewerkers. Later halen ze het weer terug en zijn er amper mensen met kennis over. Jammer (erg dom) dat KPN helemaal niks leert van fouten. Ze zijn altijd op zoek naar jonge toptalenten.Liefst met een “blackbelt” certificaat! Gaat het met de aandelen wat minder dan gelijk personeel de laan uit sturen..
En wie krijgt er weer een bonus van miljoenen? Erg egoistisch
Wat een grappige discussie over een voormalig staatsbedrijf dat blijkbaar niet opgewassen is tegen marktwerking, tenminste als ik de uitleg van Maarten Oberman lees. Deze lijkt trouwens aannemelijk omdat TNT/NLpost met bijna dezelfde aantallen ontslagen komt en soortgelijke reden.
Voordat we ‘krokedilletranen’ plengen over verlies van kleine beleggers/spaarders is het misschien handig om eerst te kijken hoe deze verdeeld zijn: http://www.kpn.com/corporate/overkpn/investor-relations/aandeel/verdeling.htm Vergeet ook niet te kijken naar historische plaatsing en ‘pakketjes’ bij bestuurders.
Belachelijk dat er eind september een groot feest door KPN is gepland wegens 85 jarig bestaan. Dit gaat duizenden euro’s kosten. Ik zou zeggen tegen al het personeel: NIET GAAN, dit kan je niet maken tegenover al die mensen die al ontslagen zijn en die ontslagen gaan worden!!!
@Marja
tropenjaren tellen kennelijk dubbel of zo, maar KPN bestaat pas sinds 1 januari 1989 dat is dus “pas” 23 jaar.
@edekkinga
100 punten! (van de 100)
Begrijp ik nu dat dankzij KPN het tekort aan ICTers in een klap is opgelost ?
die kunnen dan mooi dat tekort aan ICT-ers opvullen, waar ik steeds over lees hier …
Het is niet alleen SMS wat minder wordt…
Bedrijven hebben minder telefooncentrales nodig (Microsoft OCS/Lync wordt steeds meer als volwaardige vervanger gezien)
Telefoonverkeer wordt steeds slimmer gerouteert (zoveel mogelijk over het eigen netwerk heen, en voor internationale bedrijven, lokale uitbreek ipv internationaal tarief)
Vaste verbindingen worden meer en meer ingewisseld voor internet verbindingen
En dan bellen we ook nog eens minder, zowel zakelijk (meer mail/chat/IM/UC) als prive
KPN (en met KPN alle andere telco’s van deze wereld) moeten heel hard op zoek gaan naar nieuwe omzetmogelijkheden dan de bovenstaande, dan voorzie ik nog wel een toekomst. Anders ben ik bang dat een mooi bedrijf ten einde loopt binnen een aantal jaren…
@Wats..
en dan ook nog van de zelfde winstdalingssoort:
1. toch geen OT2010 scheelt 120 M
2. grote betaaltelefonie-aanbesteding gemist (20M over 5 jaar)
3. frequentieveiling 2012/3 meer concurrentie, minder business over
4. Internettoegangssnelheid van de Ziggo’s e.d. is structureel hoger dan KPN ADSL leidt nu al tot klantenverlies
5. toename verkeer van Skype en geïntegreerd met Lync
en zo zou ik nog even door kunnen gaan (helaas).