Ict-dienstverlener en communicatieleverancier KPN gaat de eerder aangekondigde reorganisatie die in 2015 afgerond moest worden, in 2012 en 2013 uitvoeren. Dat houdt in dat voor eind 2013 vierduizend tot vijfduizend werknemers hun baan gaan verliezen. KPN ziet zich genoodzaakt tot deze drastische maatregelen vanwege tegenvallende financiële resultaten.
De eerstekwartaalcijfers van de telecomgigant waren wel naar verwachting, maar passen volgens directeur Eelco Blok niet in de ambities voor de middellange termijn. De jaaromzet over 2011 daalde met 1,4 procent naar 3,2 miljard euro. De winst voor belasting (ebitda) daalde met 13 procent naar 1,1 miljard euro tegenover een nettowinst van 288 miljoen euro. Dit betekende een halvering ten opzichte van 2010.
In april 2011 kondigde KPN al de reorganisatie aan. Het bedrijf denkt 250 tot driehonderd miljoen euro nodig te hebben om de veranderingen door te kunnen voeren. In totaal verdwijnt er 20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen. Er is op dit moment nog niet bekend in hoeverre KPN Corporate Market, het vroegere Getronics, door de reorganisatie geraakt gaat worden. Eerder vervielen daar al 2500 banen. Ook verplaatste KPN 450 Getronics-banen naar India.
Niet leuk voor de mensen die er uit gaan, maar:….
Het is al meer dan ander half jaar duidelijk dat door andere toepassingen SMS-verkeer niet meer de “kip met de gouden eieren” is. Want het verzenden van 1 minuut GSM spraak is net zoveel bitjes verzenden als 1600 SMS’jes, alleen verdient de provider daar wel 1600 keer zoveel aan, omdat 1 SMS’je getariefeerd wordt als 1 minuut spraak. Oh ja en een sms gaat in dalverkeer momenten… Geen SMS meer verzenden, maar wel hetzelfde kunnen doen via een andere applicatie is de KPN ( e.a.) killer, omdat een sms meer dan…. 99,99% winst is voor de provider.
Misschien wordt het tijd de letters p,i,d uit het woord provider te schrappen!!!
En toch blijven zulke dingen verkeerd bij me vallen..
5000 Man eruit omdat er een winstdaling is. 5000 Gezinnen in de stress omdat er minder winst wordt gemaakt.. Verlies is een ander verhaal..
20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen is nogal wat. Ik ben wel benieuwd naar de strategie van KPN. Op welke vlakken zitten deze mensen en hoe gaat KPN dat opvangen?
Ik vermoed dat KPN steeds meer de kant op gaat van uitbesteding en brokerage. Of KPN daartoe in staat is en zich daarmee kan onderscheiden vraag ik mij af. KPN is nl. geen kampioen in projectmanagement en luisteren naar klanten.
5000 Man eruit omdat er een winstdaling is
Ik vermoed dat dit alleen een argument voor de ontslag aanvraag is. Inderdaat MT 5000 eruit omdat er minder winst is?
nou ja dan maar minder, dan maar geen miljoenen bonus naar een anonime zakkenvuller.
@MT Er zijn geen aandelen voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.
@ MT
Zeker en ze hebben hun businessmodel nog steeds niet bijgesteld, dus dat verlies gaat er ook nog komen, omdat sms steeds meer vervangen wordt door whattsappertjes. Dat zelfde gaat gelden voor GSM-spraak als LTE er wellicht komt, omdat dan GSM niet meer nodig is met een goed datakanaal. Dan is het VoIP, kunnen we (ze…) meteen twee nummers via één smartphone bieden ipv een dualsimkaart phone kopen. Simpele feature waar veel mensen op zitten te wachten….
De toegevoegde waarde is: nieuwe communicatie-toepassingen. Maar dan wel toepassingen die of bij consumenten of bij bedrijven gekenmerkt worden door toepassingsgerichte oplossingen.
Realiseer svp dat de winst van kpn niet in die paar sms-jes zit. KPN is veel meer dan een provider van een gsm netwerk. Consumenten zijn wellicht bekend met (mobiel)bellen, internet en TV. Maar KPN bedient ook een grote zakelijke markt met SIP en ISDN en heeft veel belangen in bedrijven die niet de naam KPN dragen.
Het simplistische kijken naar “allemaal die verscikkelijke geldwolven” is echt te dom om los te lopen. Kijk nou gewoon naar de kleine spaarder. Die koopt een paar aandeeltjes KPN voor pakweg een tientje per stuk. Die koers was eind 2009 10,38 maar fluctueert nu rond de 7 euro. Als die kleine spaarder met pensioen gaat, en dus zijn aandeeltjes moet inruilen, moet hij mogelijk zijn “enorme vermogen” afrekenen tegen 7 euro en hij pakt dus maar liefst 30% verlies. Daar staat tegenover dat hij sinds 29 ca 2 euro dividend heeft ontvangen. Netto verlies is dus gewoon 10%.
Het rekensommetje betekent dus gewoon dat die mensen die nu moeten verkopen (veelal de wat oudere mensen die toch al flink gepakt wordne door bezuinigingsmaatregelen) 10% van hun geld kwijt zijn. Als het om miljoenen gaat heb ik daar niet zo veel moeite mee, maar als het om duizenden mensen met heel kleine hoeveelheden spaargeld gaat denk ik daar toch iets genuanceerder over.
Die kleine spaarder ziet dat hij een negatieve rente op zijn spaargeld krijgt. Geld waar hij zijn hele leven voor gewerkt heeft. En dat moet hij volgens de goegemeente hier maar slikken omdat hij van zijn spaargeld zonodig moet meehelpen om 5000 overtollige werknemers van de straat te houden? Niet, dus.
Het is terecht dat we de drectiebeloning onder een kritische loep houden. Het is net zo terecht dat die zelfde directie besluit om de rentabiliteit van het bedrijf te borgen.
De omzet daalt al jaren, maar dit heeft te maken met het feit dat KPN heel veel grote projecten verliest aan de concurrentie door de niet capabele Corporate accountmanagers en sales managers bij de KPN. De mensen met kennis en inhoud zijn weg gesaneerd en nieuwe zogenaamde highflyers hebben gewoonweg de kennis niet om de klanten optimaal te adviseren.
KPN moet niet zeiken over dalende inkomsten. Eigen schuld, dikke bult.
@Peter, verwar je de kleine spaarder niet met de kleine belegger? Ik zie daar een wezenlijk verschil. Als belegger weet je dat er risico’s zijn.
Overigens worden beleggers meestal blij van bezuinigingen en personeelsreducties (lees kostenreducties). Wrang maar waar.