Ict-dienstverlener en communicatieleverancier KPN gaat de eerder aangekondigde reorganisatie die in 2015 afgerond moest worden, in 2012 en 2013 uitvoeren. Dat houdt in dat voor eind 2013 vierduizend tot vijfduizend werknemers hun baan gaan verliezen. KPN ziet zich genoodzaakt tot deze drastische maatregelen vanwege tegenvallende financiële resultaten.
De eerstekwartaalcijfers van de telecomgigant waren wel naar verwachting, maar passen volgens directeur Eelco Blok niet in de ambities voor de middellange termijn. De jaaromzet over 2011 daalde met 1,4 procent naar 3,2 miljard euro. De winst voor belasting (ebitda) daalde met 13 procent naar 1,1 miljard euro tegenover een nettowinst van 288 miljoen euro. Dit betekende een halvering ten opzichte van 2010.
In april 2011 kondigde KPN al de reorganisatie aan. Het bedrijf denkt 250 tot driehonderd miljoen euro nodig te hebben om de veranderingen door te kunnen voeren. In totaal verdwijnt er 20 tot 25 procent van alle arbeidsplaatsen. Er is op dit moment nog niet bekend in hoeverre KPN Corporate Market, het vroegere Getronics, door de reorganisatie geraakt gaat worden. Eerder vervielen daar al 2500 banen. Ook verplaatste KPN 450 Getronics-banen naar India.
KPN is in mijn ogen één van de bedrijven die logischerwijs wat meer zou moeten doen met Cloud Computing.
Het is niet leuk dat ze *weer* moeten reorganiseren, maar het is wel een logische stap.
Als werknemer wiens baan misschien op de toch komt te staan…. Denk goed na over wat je kan en kijk wat er de komenden jaren nodig is. Veel soort werk kan inderdaad uitbesteed worden aan andere landen, of er zijn veel mensen die het kunnen, dan zal de opbrengst van zo’n baan dus steeds verder onder druk komen te staan.
Dit soort nieuws zullen we de komende maanden wel vaker lezen… tijd om uit die negatieve spiraal te komen en de weg naar boven weer te vinden! Zo slecht staan we er als land helemaal niet voor.
Even denken …. miljoenen euro’s aan onnodige boetes, 15 jaar reorganisatie na reorganisatie. Huib S. die meer dan 50 miljoen heeft ontvangen. Klanten die van het kastje naar het volgende kastje via een muur of 6 worden gestuurd. Een managementlaag die zo topzwaar is dat een waterhoofd er niets bij is. Een post externe inhuur waar je misselijk van wordt.
Wereld tent!!!!!
KPN heeft nog steeds moeite met het idee dat er zoiets als concurrentie bestaat.
Ook zul je als commerciele organisatie moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Phillips gaat ook niet onderuit omdat niemand meer beeldbuizen en gloeilampen koopt, ze gaan gewoon over op producten waar wel vraag naar is. Dat kan KPN ook (en doet het bedrijf voor een deel ook wel) Gewoon eens wat minder krokodillentranen en een wat meer bescheiden winst zou het bedrijf op de lange termijn wellicht waardevast laten zijn. maar ja toegegeven daar scoor je geen aandeelhouders mee.
Met (enig) begrip voor de economische realiteit van KPN is het vooral zaak kritisch te blijven op de wijze waarop KPN dit zal gaan uitvoeren. Het Burgerlijk Wetboek blijft ook voor KPN van toepassing en de toetssteen voor iedere aanzegging! Voor KPN-ers geldt: zorg dat u uw pz-dossier (op orde) heeft. Een verweer op basis daarvan heeft eerder geleid tot intrekking van de aanzegging en voortzetting van de arbeidsrelatie. Of tot verhoging van de ontslagvergoeding.
KPN is al jaren een intern gerichte organisatie en dan is het vanzelfsprekend dat zij de markt missen.Alle processen zijn/worden intern gericht teneinde de managers te pleasen en als laatste wordt aan de klant gedacht. Logisch dat KPN niet weet wat de markt vraagt en daardoor klanten verliest.
@Ohmar J.
wat je aangeeft geldt helaas voor veel leveranciers, echt (wat mij betreft gelukkig maar) niet alleen voor KPN.
Veel leveranciers gaan namelijk uit van de sterke kanten van hun product, niet van wat er bij de klant opgelost moet worden.
Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot consultants. Dat maakt echter weer dat consultants niet populair zijn bij leveranciers.
Kijk eens aan, we kwamen al heel veel IT-ers te kort, komen er zomaar, ik schat, een kleine 3000 bij. Lossen we het probleem van de huidige tekorten in de IT toch zo maar op. Nu maar hopen dat ‘hackers’ niet weer hun focus richten op de KPN en dat de KPN nu eindelijk van die vage storingen verstoken blijft.
Ook hier geld uiteraard, hoe minder elementen, hoe minder er mis kan gaan. Ik mag die Eelco Blok wel.
@ Henri Koppen
Ik weet niet welke indicators jij raadpleegt maar ik zie de problemen alleen maar toenemen dan afnemen. Immers, als je op een dergelijke schaal mensen de organisatie uit laat stromen breng je op andere plaatsen een kaalslag aan die je echt niet met verregaande virtualisatie of cloud computing alleen zal oplossen.
We hebben de afgelopen 6 maanden alleen al een flinke toename mogen zien van IT incidenten met een aanzienlijke impact. Was dit omdat we massaal de IT’ers, gedreven door de recessie, er hebben uitgeknikkerd of waren dat eigenlijk geen IT’ers maar gelukkige instromers die zichzelf IT’er zijn gaan noemen, zoals ik ergens iemand zag ventileren.
Hoe dan ook, je hebt voor een degelijk onderhoud een minimaal aantal vakspecialisten nodig en ik heb Eelco Blok nog niet echt kunnen betrappen op vakinhoudelijke IT kennis noch, gezien de stappen die zijn genomen bij het recentelijke incident met die hacker, op IT crisis managements ervaring.
Ik denk dat we gewoon moeten wachten waar de volgende fail zich voor zal doen.