Al weer een aantal weken geleden zat ik bij een roundtable sessie met als onderwerp de cloud. Tijdens de sessie werd naar voren gebracht dat, met de opkomst van de cloud en mogelijkheden, desktopbeheer niet meer nodig is. In mijn opinie wordt desktopbeheer juist belangrijker dan ooit.
Misschien is het goed eerst eens aan te geven voor wie de ict eigenlijk is. Soms denken wij it'ers dat wij de belangrijkste functie in een hele organisatie bekleden. Maar als we het even nuchter bekijken dan is it niet meer dan een middel om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Inmiddels is ict echter wel een middel dat onlosmakelijk verbonden is met de bedrijfsdoelstellingen. Bedrijfsdoelstellingen worden echter door mensen gerealiseerd. Mensen die wij vanuit de ict ook wel gebruikers noemen. Voor hen doen we het natuurlijk allemaal. Als een it-afdeling goed begrijpt wat zij moet doen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren, heeft zij zelfs een grote bijdrage aan het behalen van deze doelstellingen. Zij wordt niet langer gezien als kostenpost, maar als value add.
Inmiddels heeft de it-afdeling concurrentie gekregen uit een onverwachte hoek: de cloud. Bij de cloud kan je namelijk snel en tegen vooraf duidelijke kosten de diensten en applicaties (apps) afnemen. Vooral het feit dat dit snel en tijdelijk kan zijn, is heel aantrekkelijk. Maar is de cloud wel een concurrent voor de it-afdeling of de it-partner?
Want laten we even bekijken wat snel en tijdelijk betekent. De it-afdeling heeft zelfs met alle virtualisatie mogelijkheden moeite met het snel en tijdelijk bieden van een dienst. De reden is dat zij zich aan bepaalde procedures moet houden om te zorgen dat deze nieuwe diensten niet conflicteren met de huidige diensten. Daarnaast krijgt zij vaak het budget niet om deze flexibele oplossingen te bouwen. Door nu de cloud niet als concurrent te zien, maar te omarmen biedt dit de it-afdeling of it-partner de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de keuzes. Ik denk en hoop dat veel it-afdelingen inmiddels wel zo ver zijn.
Desktopbeheer
Waar komen alle diensten en applicaties uiteindelijk samen en waar worden ze gebruikt? Juist, op de werkplek waar de gebruiker zijn of haar werk doet. Hier worden de echte resultaten geboekt en de bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd. Deze diensten en applicaties dienen geïntegreerd en beheerd te worden. Hiermee neemt het belang van systeem integratie op de werkplek toe. Desktopbeheer wordt hiermee ook belangrijker.
Gebruikerstevredenheid is belangrijk bij het optimaal gebruik van ict bij het behalen van de organisatie doelstellingen. Bij het behalen van een hoge gebruikerstevredenheid is belangrijk dat de gebruiker eenvoudig zijn werk kan doen. Hij maakt zich niet druk of de applicatie uit de cloud komt of niet. Doel is de gebruikerstevredenheid verhogen en hiermee een toename in productiviteit bewerkstelligen. Maar is dit niet de essentie van desktopbeheer?
Doordat meerdere diensten en applicaties nu uit de cloud worden gehaald, zal er minder technisch beheer in het eigen datacenter worden gedaan. Er komen immers minder/andere diensten vandaan. Ik zie hier juist de verschuiving. Maar zal met de cloud het belang van systeembeheer verschuiven van het datacenter naar de desktop? Of komt dit meer in balans waardoor de gebruiker beter geholpen is?
Fred,
Cloud is hoe je het went of keert vaak een concurrent voor de IT afdeling.
Door het 1 en ander te “verclouden” betekent meestal dat er minder fysiek beheer gedaan hoeft te worden. Denk aan server management, fysieke uitrol van clients etc. etc. Echter kan dit natuurlijk bij ieder leveringsmodel van de cloud wezenlijk verschillen (IAAS/PAAS/SAAS etc. )
En het is net zoals je al aangeeft “Wat versta je onder desktopbeheer”.
Is dat puur de desktops uitrollen en een beetje patchen en troubleshoten? Of is het meer een discussie dat de lokale IT afdeling dan niet meer de verantwoordelijkheid draagt/heeft? En wordt er dan meer gekeken naar de productiviteit en gebruikerstevredenheid? De laatste 2 zijn binnen een Cloud oplossing natuurlijk van groot belang. Want er wordt nog te vaak te sceptisch tegen Cloud aangekeken. Dus het succes van de Cloud staat en valt bij de gebruikers.
Zoals vaker binnen Cloud verschillen de meningen en defenities. Wat natuurlijk weer zorgt voor een leuke discussie.
“De it-afdeling heeft zelfs met alle virtualisatie mogelijkheden moeite met het snel en tijdelijk bieden van een dienst.” – De vraag die hier bij mij naar boven komt is dit een gevolg van de techniek of het proces?
Hoewel het Gartner Maturity Model (https://www.computable.nl/pcit/img.db?3906625) aangeeft dat je eerst moet standariseren en rationaliseren voordat je begint met virtualiseren hebben meeste organisaties, onder druk om de kosten te verlagen, hun infrastructuur gevirtualiseerd. Virtualisatie verlaagd dan enkel de CapEx terwijl de meeste kosten in de OpEx zitten die zeker bij een P2V aanpak ongewijzigd blijven of toenemen. Cloud Computing modellen omarmen betekent dus eigenlijk dat uitgestelde standarisatie en rationalisatie alsnog gedaan moeten worden.
Want alleen zo kan de IT afdeling van een cost center naar een service center getransformeerd worden en de concurrentie aangaan met externe aanbieders van Cloud Computing. Uiterst belangrijk hierbij is dat de kosten (CapEx & OpEx) niet alleen inzichtelijk zijn maar ook doorbelast kunnen worden aan de gebruiker. Rigide procedures, onduidelijkheid over gebruik en inefficiënte toewijzing leiden namelijk tot hoge kosten en frustratie waardoor het gras al gauw groener lijkt bij de buren.
Bovenstaande geldt voor zowel het desktop- als serverbeheer want een vlucht naar de Cloud zal net als bij virtualisatie niet tot hogere gebruikerstevredenheid leiden.