Onder de naam ‘Baas aan de Beurt' is softwarepiraterijbestrijder Business Software Alliance (BSA) een campagne gestart waarin werknemers hun baas mogen beoordelen. Volgens de BSA puur bedoeld voor werknemer richting werkgever, maar ondertussen worden er wel vragen gesteld over licenties en softwarebeheer.
Op de website www.baasaandebeurt.nl staat een beoordelingsformulier waarmee werknemers hun meerdere op vier aspecten kunnen beoordelen: sociale vaardigheden, styling, managementvaardigheden en bedrijfsinfrastructuur. Op basis van antwoorden op verschillende stellingen wordt een grappige viral video samengesteld van de ‘Baas aan de Beurt Show' die de werknemer via de website aan zijn baas kan mailen.
Alternatief kanaal
Het doel van de campagne ‘Baas aan de Beurt' is volgens de BSA om aandacht te vragen voor het op orde hebben en houden van de licenties van de bedrijfssoftware. De vragen over de bedrijfsinfrastructuur in de viral video hebben deels een link met dit onderwerp. Eerdere campagnes van de BSA tegen illegale software richtten zich vooral op werkgevers, resellers en brancheorganisaties. Met de ‘Baas aan de Beurt'-campagne richt de BSA zich nu op een volgens eigen zeggen ludieke manier ook op de werknemer. Op deze manier probeert de BSA via een alternatief kanaal de verantwoordelijken voor softwarebeheer binnen een organisatie te bereiken.
‘Met ‘Baas aan de Beurt' betrekken we medewerkers van de kleinere mkb-ondernemingen', zegt Jacco Brand, voorzitter van het BSA Benelux Comité. ‘Juist in dit segment bevinden zich veel bedrijven die, al dan niet bewust, werken met software zonder de juiste licenties. Doordat het vaak vooral de werknemers zijn die met deze software werken, willen we nu via hen het signaal naar directies van mkb-ondernemingen geven over de risico's van software zonder de juiste licentie. Werkgevers moeten zich realiseren dat software een strategisch bedrijfsmiddel is, dat de potentie heeft om de productiviteit van een bedrijf aanzienlijk te verhogen. De juiste licenties zijn dus belangrijk. Dit bevordert eerlijke concurrentie, is eerlijk ten opzichte van de producenten van de software en vermindert de risico's voor de bedrijfsvoering.'
Tips over illegale software
De BSA lanceerde eerder dit jaar een grootschalige bewustwordingscampagne voor 2012 in Nederland. Doelstelling van deze campagne is om bedrijven te informeren over het belang van een beter beheer en monitoring van software en licenties. De BSA doet dit eveneens met radiocommercials, billboards, social media, banners op websites en andere marketingkanalen. Ook de ‘Baas aan de Beurt'-campagne maakt deel uit van deze campagne. Daarnaast beloont de BSA tips over het gebruik van illegale software met maximaal tienduizend euro.
Denk dat bedrijven weleens mogen gaan nadenken of het uberhaupt wel verstandig is om met de bekende BSA bedrijven zaken te doen. Als ze je werknemers tegen je gaan opzetten, werken met anoniweew kliklijnen en belongingen voor aangevers, zie je ze dan nog steeds als betrouwbare, strategische partner? Er zijn genoeg alternatieve leveranciers die geen BSA lid zijn. Wellicht ook een overweging wanneer je ICT partners selecteerd?
Wat een misselijkmakende vergelijking!!!!