Vodafone Nederland komt met een hosted telefoniedienst voor zakelijke klanten. Met One Net maken zakelijke klanten voor een vast bedrag per maand gebruik van een virtuele telefooncentrale voor al hun vaste en mobiele telefonie. Met deze clouddienst krijgt het mkb de mogelijkheid aangereikt om de telefooncentrale en het onderhoud uit te besteden aan Vodafone.
One Net is de eerste dienst die in ontstaan uit de overname van TeleSpectrum, een pionier op het gebied van hosted telefonie in Nederland, door Vodafone, die begin deze maand zijn beslag kreeg. De dienst is per direct beschikbaar voor de zakelijke markt via onder meer de gecertificeerde zakelijke partners van Vodafone.
Met One Net hoeven zakelijke klanten niet langer te investeren in een fysieke telefooncentrale. De telefoongesprekken vinden plaats via een beveiligde verbinding met een telefooncentrale in het netwerk van Vodafone. Voor het gebruik, het onderhoud en het updaten van de telefooncentrale betalen gebruikers een vast bedrag per maand per aansluiting. Gesprekken tussen collega’s onderling zijn hierbij inbegrepen. Bovendien betalen zakelijke klanten voor vaste en mobiele gesprekken hetzelfde tarief.
Door de integratie van vast en mobiel zullen het vaste en mobiele toestel van een gebruiker tegelijkertijd overgaan. Daardoor is hij/zij in principe altijd bereikbaar, onafhankelijk van waar hij/zij zich bevindt. One Net biedt alle functionaliteiten van een reguliere telefooncentrale, zoals een één voicemail, nummerplannen (bepalend voor de opbouw en lengte van de telefoonnummers) en een centrale receptionistenpost. Daarnaast zijn veel functies op zowel de vaste als de mobiele toestellen beschikbaar, zoals conference calls en het gebruik van verkorte nummers. One Net maakt het overbodig terug te moeten naar kantoor voor bijvoorbeeld het bekijken van gemiste oproepen of het beluisteren van de voicemail.
De eerste indruk zou toch moeten zijn, dat wanneer vast en mobiel bij een zelfde leverancier samenkomen, dat dat zou gaan leiden tot een 1+1=3 effect. Niets is echter minder waar, wanneer de tekst geanalyseerd wordt: toestellen gaan tegelijkertijd over, onderling bellen gratis , altijd bereikbaar, etc etc etc.Helaas dit is niets nieuws en bij alle dienstverleners beschikbaar en voor elke organisatie ook, misschien nog wel goedkoper en op zijn minst efficienter zelf te organiseren.
Interessant zou pas zijn als er ook smartphone functie-integratie zou plaatsvinden, presence informatie, location bases service gecombineerd met intelligente bereikbaarheid mogelijk zou worden.