De komende drie jaar optimaliseren bedrijven uit de maakindustrie hun it-systemen en processen ten einde de complexiteit en de kosten te reduceren. Dit blijkt uit een recent rapport van marktonderzoeksbureau IDC die 375 it-beslissers uit twaalf verschillende landen vroeg naar hun zakelijke it-strategie.
In het onderzoek ‘In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next-Generation' staan tips en richtlijnen voor de maakindustrie om de komende jaren de processen te verbeteren.
Bijna tweederde van de respondenten vindt hun huidige it-systemen ineffectief en inadequaat doordat data op verschillende systemen is opgeslagen en dus niet goed kan worden verzameld ter ondersteuning van strategische beslissingen. Dat geldt onder andere voor erp-systemen, die beschouwd worden als de levensader van een organisatie.
Ruim 70 procent van de ondervraagde it-beslissers zegt dat hun erp-systeem geen goede ondersteuning biedt voor het nemen van snelle beslissingen. Dat komt omdat oudere erp-systemen niet altijd geschikt zijn voor samenwerkingssoftware of social networking apps, waarmee werknemers hun productiviteit kunnen verbeteren. Dit terwijl de maakindustriejuist snellere beslissingen wil nemen met real-time informatie.
IDC zegt dat ‘vier it-krachten' soelaas kunnen bieden: cloud computing, social business, mobility en big data analytics. Deze technologieën zijn nodig om de maakindustrie door de recessie te helpen.
Vier it-krachten
In 2008 en 2009 werden veel bedrijven in de maakindustrie door de wereldwijde crisis getroffen doordat er minder orders binnenkwamen, waardoor omzet en winst afnamen. Door de focuste leggen op producten en diensten met een toegevoegde waarde zijn veel bedrijven in de maakindustrie hierdoor sterker uit de crisis gekomen. Ze kunnen de komende jaren doorgroeien in plaats van alleen maar te letten op kostenbesparingen. Om kosten te drukken en zeker te zijn van winstgevendheid wordt het aantal toeleveranciers beperkt en kortere supply chain routes ontwikkeld. Dat wordt gedaan door betere planning en voorspelbaarheid. Bijvoorbeeld door productiefaciliteiten dichter bij klanten te zetten waardoor dienstverlening sneller en beter wordt.
Deze doelstellingen kunnen alleen worden bewerkstelligd door de komende jaren de complexiteit op het gebied van informatie technologie en operationele zaken te minimaliseren zo niet weg te nemen. Als de complexiteit wordt weggenomen kan de maakindustrie sneller inspelen op de behoefte van klanten en daardoor meer producten en diensten verkopen.
Aandachtspunten voor procesverbetering erp
o Is de groeistrategie gebaseerd op diensten met toegevoegde waarde?
o Wilt u kortere lijnen in uw supply chain en minder leveranciers?
o Heeft u nu en in de toekomst grip op de complexiteit op alle processen?
o Weet u wat de klant wil?
o Kunt uw bedrijf toekomstige vraag goed voorspellen en inplannen?
o Verbetert u nu uw producten en marktintroducties?
o Ondersteunt uw huidige erp-omgeving uw huidige business?
o Ondersteunt het huidige erp-systeem beslisprocessen?