De Enschedese scholengemeenschap Bonhoeffer College voert na een geslaagde proef iPads voor alle eerstejaars in de les in. Netwerkintegrator Network2day heeft hiervoor het Wi-Fi-netwerk met een grote capaciteit gebouwd. De infrastructuur is klaar om met ingang van het schooljaar 2012-2013 890 eersteklassers en docenten te voorzien van iPads.
Het Bonhoeffer College (vierduizend leerlingen en vijfhonderd medewerkers) heeft het lopende schooljaar een proef gedaan met de toepassing van 170 iPads in de eerste klassen. De multimediale mogelijkheden met bewegend beeld en geluid van de iPads bevielen zo goed, dat de school besloot vanaf het komende schooljaar alle eerstejaars van iPads te voorzien.
De vijf vestigingen van het Bonhoeffer zijn via een glasvezelnetwerk met elkaar verbonden. Om de inzet van iPads mogelijk te maken, moest het bestaande netwerk door Network2day worden uitgebreid met een hoogwaardig Wi-Fi-netwerk met meer dan tweehonderd access points, verspreid over de diverse locaties.
Dataroaming
‘De multimediatoepassingen op zoveel iPads stellen zware eisen aan de capaciteit', zegt it-manager van het Bonhoeffer College Louis Trousset. ‘Leerlingen lopen van klas naar klas, dataroaming binnen de gebouwen zorgt ervoor dat ze online blijven. Per access point moeten er minimaal dertig iPads verbinding kunnen hebben. De apparatuur is erop ingesteld om de iPad-connecties via het 5 Ghz-spectrum te laten verlopen. ‘Gewone' communicatie van laptops en smartphones loopt via dezelfde apparatuur, maar dan gescheiden over 2,4 Ghz. Het netwerk kan de zware belasting prima aan.'
De ervaringen in de proef zijn zo positief dat na de zomer bovenop de 170 iPad-gebruikers van dit moment nog eens 720 leerlingen en docenten met hun eigen iPad kunnen gaan werken. De instelling stelt een huurkoopregeling in om de aanschaf mogelijk te maken.
Een mooi voorbeeld van hoe het ministerie van OCW weer heeft zitten slapen en niet bij voorhand heeft afgedwongen dat curricula van scholen moeten voldoen aan open standaarden zodat er in algemene zin gebruik kan worden gemaakt van tablets.
Hetzelfde geldt overigens voor de diverse papierloze initiatieven waarbij ook grif iPads worden ingezet zonder er bij stil te staan dat je jezelf in een vendor lockin fuik drijft. Niets ten nadele van de iPad zelf wat qua hardware op dit moment toonaangevend is maar dat kan over een jaar of meerdere jaren niet meer zo zijn en dan is het maar de vraag of het zo’n goed idee was om voor een merk tablet te gaan.
Dit gaat over eerste jaars middelbareschool leerlingen?! No offence, maar slaan we nu niet een beetje door? Dit gaat natuurlijk miljoenen kosten (aanschaf, beheer, ontwerp, etc…) Ik dacht dat we de broekriem aan moesten halen in Nederland?
Daarnaast, wat is er mis met boeken? Op de middelbare school moet men zich eens gaan bezig houden met het onderwijs, in plaats van altijd voorop proberen te lopen in techniek! Voor dit hele systeem hadden ze beter een paar leraren extra aan kunnen nemen.
Wie is de lientiehouder van de iPad? De school of de leerling? Wat moet een leerling die niet akkoord kan/wil gaan met de licentievoorwaarden van Apple?
Eens met Mario. Hoezeer ik ook een voorstander ben van digitale hulpmiddelen, ik weet ook dat 30% van alle lessen in het VO momenteel gegeven wordt door iemand die niet de vereiste opleiding heeft gevolgd. Scholen nemen goedkope stagiaires aan i.p.v. ervaren gediplomeerden en zetten docenten die alleen in de onderbouw mogen lesgeven in in de bovenbouw.
Tel daarbij op dat de klassen in Nederland groter zijn dan waar ook in Europa en je weet dat het onderwijs eens in het bedrijfsleven zou mogen kijken voor een lesje in ‘prioriteiten stellen’.
Dit is niet geheel nieuw. Het Hondsrugcollege in Emmen heeft dit het afgelopen jaar al voor alle eerstejaarsleerlingen ingevoerd. Het heeft natuurlijk aanloop problemen maar heeft ook wel degelijk zijn voordelen.
30 leerlingen in een Wi-Fi cel is grofweg gemiddeld: 10 Mbit/s bruto. Dat lijkt ruim voldoende voor alle communicatietoepassingen. Interessanter is welke app’s men gaat gebruiken en wat dat in de praktijk zegt over het capaciteitsgebruik en de performance van het netwerk. Er zijn namelijk meer parameters dan alleen de netwerkcapaciteit waar eisen aan gesteld moeten worden, om tot een goede performance te komen.
Tevens moeten kinderen ook leren dat het bezit en toegang tot ict niet altijd vanzelfsprekend is. De meeste overheden en bedrijven kunnen zich niet altijd de neiuwste techniek veroorloven. Nu leren ze dat het heel normaal is om een ipad te bezitten! Straks kunnen ze niet meer zonder, en dat terwijl er zat alternatieven zijn die meer bieden voor de helft vannhet geld van een Apple!!! Leren ze op school met appeltjes spelen, terwijl ze straks in het werkelijke leven moeten werken met android, wp8, linux, windows of wat anders, of zelfs helemaal niets…