Bijna alle zzp'ers in Nederland (80,2 procent) halen inmiddels omzet binnen via sociale netwerken. De grootste omzetkanalen hierbinnen zijn LinkedIn (48,4 procent), Twitter (13,9 procent) en Facebook (7,6 procent). Dit blijkt uit het themarapport ‘Gadgets, media en netwerken' van onderzoeksmonitor ZZP Barometer.
Toch blijkt dat 10,9 procent van de zzp'ers nog voornamelijk offline netwerkt, vooral vanwege het persoonlijk contact (81,4 procent). 14,7 procent van de zzp'ers netwerkt zelfs helemaal niet, waarvan 31,0 procent omdat zij aangeven al genoeg opdrachtgevers te hebben. ‘Het belang van online netwerken groeit nog dagelijks, maar in het zakelijk verkeer blijft het enorm belangrijk elkaar de hand te schudden en in de ogen te kijken alvorens je gaat samenwerken', zegt Wessel van Alphen jr., manager professionals bij IT-Staffing. Het merendeel van de zzp'ers (59,7 procent) combineert online en offline netwerken dan ook met elkaar. Het doel van het netwerken loopt uiteen: zzp'ers netwerken voornamelijk om zich zakelijk te profileren (31,5 procent), hun netwerk uit te breiden (27,6 procent) of acquisitie te doen (20,8 procent).
Smartphones, tablets en apps
Maar liefst 73,4 procent van de zzp'ers beschikt over een smartphone, waarvan bijna de helft (41,7 procent) over een iPhone. Van de zzp'ers die geen smartphone hebben (26,6 procent) is de meerderheid ook niet van plan er een aan te schaffen in de komende twee jaar (61,9 procent). Opvallend is dat slechts 8,3 procent van de zzp'ers een Blackberry gebruikt, terwijl het marktaandeel van producent RIM in de zakenmarkt in Nederland beduidend hoger is.
31,6 procent van de zzp'ers heeft een tablet, waarvan 90,3 procent een Apple iPad. De top vijf van spontaan meest genoemde apps wordt gevormd door: LinkedIn (37,8 procent), Twitter (24,4 procent), bankieren (20,8 procent), WhatsApp (16,2 procent) en Dropbox (13,6 procent).
ZZP Barometer
De ZZP Barometer is een initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn ikwordzzper.nl, IT-Staffing, MarktEffect, NUzakelijk, ZiPconomy en ZZPnodig. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen en verschaft de bijna vijftienhonderd deelnemende zzp'ers interessante benchmarkinformatie. Het volledige rapport 'Gadgets, media en netwerken' inclusief zes expertinterviews is te vinden op de website van ZZP Barometer: www.zzpbarometer.nl.
Bedankt voor het delen van deze informatie!
Social Media is dus belangrijk voor freelancers. Overigens vind ik de uitspraak “Bijna alle” gewaagd. Ik denk namelijk dat de data vooral komt uit ZZP-er’s die in de zakelijke markt functioneren.
Veel ZZP-ers in Nederland werken in de bouw en eerlijk gezegd zie ik daar de link met social media minder. Aan de andere kant: Een vriend van me biedt zijn klushanden aan via Facebook/Twitter en gebruikt bijvoorbeeld martkplaats.
Dat ik als deeltijd ZZPer idd mijn klusjes via mijn sociale netwerk vandaal haan is waar.
Maar verder maak ik toch bezwaar tegen de bovenstaande conclusies.
Ik heb geen facebook twitter hyves en dat soort onzin en heb op die manier ook nooit een klus gekregen.
Ik heb in deze meer aan IRC en een enkele keer aan een forum maar vooral aan het feit dat ik veel mensen ken en er nog meer mij kennen.
Overigens niet meer zo actief als ZZPer.
Ik kijk ook een beetje op van dit artikel, vooral wanneer we dit even focussen op ons eigen vakgebied. Ik bezit twee facebook pagina’s, die geen van beide met mijn vak te maken hebben. De eerste is gewoon een privé pagina en de tweede is een pagina die een hele grote interesse van mij vertegenwoordigd en ook niets met IT te maken heeft.
Ik heb een twitter account en doe daar regelmatig wel eens wat mee. Ik kijk ook mee naar de ticketparades zoals #vacatures #banen #IT banen #ICT en nog wel wat voor mij interessante rubrieken. Nu moet mij even van het hart dat je me weinig wijs maakt dat de hose aan ‘windowdressing’ aldaar werkelijk ook maar iets zou genereren. Te tapes gaan zo snel dat je het vrijwel niet kunt volgen.
Mijn opdrachten komen van mijn ‘sociale’ netwerk en omdat ik een trucje ken die weinig anderen klaarblijkelijk kennen. Maar als ik kijk naar hele goede vakgenoten van mijn leeftijd? ZZP-ers? Dan kunnen we net zo goed een totaal ander artikel schrijven, more to the point en veel realistischer.
Ik ken ook wat mensen die zzp-er zijn geworden waarvan je je meteen afvroeg… jij? Keien als professional maar waardeloze zakenmensen. Communicatie was namelijk niet zo hun ding. Daar zijn ze te specialistisch voor. Ik hoor de verhalen en zie hoe er commercieel met deze generatie wordt omgegaan en vind dit een genante vertoning.
Ik krijg plotseling ‘het zuur’ als ik een headhunter spreek of een recruiter, of laatstelijk nog een ‘HR miepje’ van ik schat een jaar of 27 die kweelde dat die oudere generatie hardstikke gek waren met hun ‘eisen’. Ik vroeg de dame wat ze bedoelde. ‘Ze kunnen bijna niets maar vragen daar wel belachelijke uurtarieven voor.’
Een groter staaltje van incompetentie kan ik u op dit moment hier helaas niet voorschotelen maar dat het barre tijden zijn voor menig zzp-er binnen de IT, dat moge duidelijk zijn. Dat het duidelijk is dat menig recruiter, P&O-er, headhunter, of HR mipje niet eens in staat is een fatsoenlijke vacature op te stellen en te publiceren is mij ook wel duidelijk. Dat ze kwelen en klagen de juiste M/V toch maar niet kunnen vinden, om in schaterlachen uit te barsten als het niet zo dom tragisch was.
Het belang van on line netwerken zou alleen belang hebben als die commercieel exploiteerbaar is en dat blijkt voor heel veel senior professionals die aan de kant staan toch een ietwat andere ervaringswereld als heel veel mensen graag aan anderen presenteren.
Als ik de percentages in dit artikel belees vraag ik me een beetje af hoe die cijfers tot stand zijn gekomen en welke leeftijdscategorieën werden benaderd voor dit onderzoek. Ik ken namelijk onderzoeken die zich hebben toegespitst op de mogelijkheden van 40+ ers op de arbeidsmarkt en die laten toch hele andere beelden zien.
Just a thought zeg ik dan maar. Want als die categorie al de mogelijkheid krijgt voor een gesprek te worden uitgenodigd? Dan hebben zij tientallen malen voordien al met de meest vage en belachelijke onpersoonlijke en volkomen incompetente afwijzingsredenen te maken gehad.
Onderzoekjes als deze? Ach. Een aardige poging om te stoeien en goochelen met nietszeggende percentages maar om dit nu als representatief te publiceren.
Misschien ben ik wel een beetje te …. eheee …. realistisch?