Het woord ‘communicatief' staat vermeld in bijna een derde van alle it-vacatures. Dit blijkt uit onderzoek van ict-recruiter Rave-cruitment in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. De afdelingen HR en Recruitment zijn vooral geïnteresseerd in soft skills. Dit tot grote teleurstelling van it'ers; zij praten liever gewoon over hun vak.
In het onderzoek is gekeken naar de meest gebruikte termen in vacatureteksten in het algemeen en voor it-gerelateerde beroepen in het bijzonder. Het blijkt dat bij it-vacatures veel vaker dan bij de gemiddelde vacature wordt gevraagd naar zachte kwaliteiten. Zo wordt in bijna een derde van de it-vacatures gezocht naar een kandidaat met goede communicatieve vaardigheden, terwijl dit maar bij een kwart van alle andere vacatures ter sprake komt. Ook wordt in it-gerelateerde vacatureteksten veel vaker dan gemiddeld gesproken over zaken als een informele werksfeer en een uitdagende functie.
De taal van de it’er
‘Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de it-sollicitanten teleurgesteld is in het sollicitatiegesprek met HR of Recruitment', zegt Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. ‘De belangrijkste reden hiervoor is dat de sollicitanten graag over hun vak praten, terwijl HR of Recruitment vooral geïnteresseerd lijkt te zijn in zachte zaken zoals communicatie, ambitie en flexibiliteit. In een tijd van schaarste en toenemend belang van it, is het belangrijk dat je als recruiter, intercedent of hr-manager de taal van de it'er spreekt. Dat begint al bij het opstellen van de vacaturetekst. Met zorgvuldig gekozen termen kan je heel gericht jouw doelgroep aanspreken, preselecteren en aanzetten tot solliciteren. Datzelfde geldt voor de gehele sollicitatieprocedure. De perfecte it-kandidaat trek je alleen aan als je in staat bent een brug te slaan naar de belevingswereld van de it-professional. En dat kan elke non-it'er leren.'
Termen
Term in vacaturetekst |
Vacatures it |
communicatief |
31% |
uitdaging |
29% |
zelfstandig |
27% |
flexibel |
24% |
enthousiast |
18% |
informeel |
17% |
dynamisch |
17% |
ambitieus |
16% |
professioneel |
14% |
samenwerken |
13% |
initiatief |
11% |
klantgericht |
10% |
Een goede communicatie-infrastructuur is helaas niet voldoende, maar wel noodzakelijke voorwaarde, aan de toepassingsmogelijkheden ligt het niet, wel vaak aan de kennis aan beide zijden van het communicatiekanaal. Veel selectieprocedures zijn gericht op het vinden van een lijf en niet op het vinden van de passende (interactieve) kennis en kundes. De omschrijvingen zijn vaak veeleisend en vervolgens wordt er gezegd 3 jaar ervaring. Ervaring is niet echt grijpbaar en daardoor lastig te beoordelen. Laat staan te waarderen. Dat maakt een selectieproces “lastig”.
Een goed ICT team heeft sterke technische mensen maar ook sterke communicatieve mensen nodig. De een kan simpelweg niet meer zonder de ander. Als een “echte techneut” een “eenvoudige eindgebruiker” iets moet gaan uitleggen dan snapt de betreffende eindgebruiker er meestal niets van, is geen fout van de techneut of van de eindgebruiker, men spreekt gewoon simpelweg elkaars taal niet. Ieder zijn/haar vak toch? Probleem is wel dat de meeste organisaties communicatieve techneuten zoeken en dat is een erg kleine groep… Alfa – Beta…? 😉
Bij mijn eigen bedrijf Daad en Kracht staat onder andere de subtitel “Hulp bij een betere communicatie in de ICT & techniek branche.”
Dat dit soms noodzakelijk is, blijkt uit het artikel. Al is er over het onderzoek en de getrokken conclusies inderdaad nog een heleboel te zeggen, zie jullie reacties hierboven.
Wie van jullie wil een keer met mij om tafel om verder over dit onderwerp te sparren?
Groeten, Willy Zelen, Daad en Kracht
Ik kreeg gisteren een email van een Engelse recruiter.
Ze hemelde mij helemaal op vanwege mijn ‘verry impressive’ c.v.
Ik heb haar dus maar gevraagd wat ze zo impressive aan mijn c.v. vond.
Ik ben daar sincere erg benieuwd naar. Niet aleen omdat in mijn hele cariere ik pas een maal iemand ben tegengekomen die meer dan de helft ervan begreep, maar vooral omdat van mijn c.v. enkel een Nederlandstalige versie bestaat die bovendien nergens openbaar gepubliceerd is.
Ik heb nog geen antwoord van Rachel Taylor mogen ontvangen.
@Sander ik neem aan dat je bovenstaande reacties wel had verwacht.
Er zijn zoveel koppensnellers in deze wereld, maar slechts een heel klein aantal daarvan doet zijn best om het HR vak niet te schande te maken.
Ikzelf ben overigens techneut, als je om een gezellige babbel verlegen zit huur dan Youp van het Hek in.. die heeft echter weer geen verstand van ICT… moeilijk te begrijpen he…
Die communicatie heb je vooral nodig om HR medewerkers en recruiters uit te leggen wat je nou eigenlijk doet je werk, zo de hele dag 😉
Soms gaat dat gewoon niet lukken want ze hebben een iPad en die doet het vanzelf gewoon altijd goed …
Dan moet je proberen duidelijk te maken dat je graag (enthousiast), zelf (zelfstandig) of in team (samenwerken) iets moeilijks (uitdaging/ambitie) doet, wat nou net gevraagd wordt in de vacature.
Als je dat lukt zonder je te ergeren ben je ook nog eens professioneelm klantgericht en flexibel 😉
Iedereen met verstand van (de werking van) hersens weet het: communicatieve IT-ers zijn meestal niet de beste technici. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen: schapen met 5 poten. En het liefst halen ze deze binnen voor een habbekrats: het is nl. crisis.
Deze IT-ers moeten specs naar boven halen van professionals die niet altijd in staat zijn om onder woorden te brengen (expliciet te maken) wat ze willen hebben. Over communiceren gesproken: daarom zoeken ze het schaap met 5 poten.
Gebruik van vaag omschreven competenties zoals ‘communicatief’, “enthousiast” (etc) is helaas een droevig soort mode, maar het leidt snel tot teleurstelling.
Dat komt omdat het relatieve en situatie gebonden begrippen zijn; Geen absolute eigenschappen en zeker geen karaktertrekken. Ik heb vele kandidaten echt enthousiast zien worden, nadat ze waren aangesteld en weer opbloeiden.
“Communicatief” – ten opzichte van wie dan? Wanneer? In welke omstandigheden? En hoe verhoudt dit zich tot nauwkeurigheid en concentratievermogen, weliswaar meestal niet genoemd, maar voor ICT-ers veel belangrijker?
Voor mensen met een kennisberoep (zoals ICT) is het doorgaans passend, dat ze nadenken, voordat ze iets zeggen. Probeer je eens een beeld te vormen van een nadenkend iemand die enthousiast doet. Komt wat gekunsteld over, nietwaar?
Neem deze eens: ‘doe spontaan’. Dat heet een paradoxale instructie.
Hoe kan je nou op verzoek (in opdracht) spontaan doen?
Overigens is veel gedrag (niet alles) met met gerichte training desondanks gemakkelijk te ontwikkelen. Zelfs het concretiseren van functie-eisen.
Vaak is zo’n aanduiding als ‘enthousiast’ helaas geboren uit een negatief verwachtingspatroon: Volgens de tekstschrijver missen kennelijk veel sollicitanten (werknemers?) bij voorbaat reeds zo’n eigenschap, dus legt hij (zij) in de tekst daar extra nadruk op.
Soms zie je bij de organisatie die werft, dat het ‘enthousiasme’ dáár juist ver te zoeken is. Vooral bij mensen die er al wat langer werken.
En dan nog: Welke kandidaat vindt zichzelf nou niet communicatief en enthousiast? De sollicitatie zelf is daar toch het bewijs van?
Een negatieve verwachting -vooringenomenheid- bij de interviewer zet al echter snel de toon in een kennismakings gesprek. Veel kandidaten slaan daarop gemakkelijk dicht. Zeker als de gesprekspartner al na 5 seconden zijn (haar) oordeel denkt te kunnen en moeten vormen, of (zelfs) een demonstratie geeft van agressief STAR interviewen.
“Iemand die binnenkomt”; Grotere onzin kan je je nauwelijks voorstellen. Ook ‘Communicatief’ kent soms zijn nadelen. Maar ja, hoe komt de kandidaat in vredesnaam met een vriendelijke glimlach langs zo’n interviewer? Geen wonder dat veel recruiters er in bovenstaande reacties van langs krijgen.
Je zou bijna uit het oog verliezen, dat er ook goede bestaan.
Een onderzoek gebaseerd op het percentage steekwoorden in vacatures? Een enkel werving- en selectiebureau, geen verwijzing naar het onderzoek, geen aantallen, geen referentiekaders. IT-bedrijven die het sollicitatieproces volledig door een HR-afdeling laten uitvoeren, of wel geen gesprekken met vakgenoten/specialisten?
Met respect Computable, maar publiceer dan niets.
Misschien zou de titel van een dergelijk artikel eens omgedraaid moeten worden?
IT-ers zoeken recruiters en werkgevers die communicatief sterk zijn?
En dan bedoel ik werkgevers en HR-ers die eerlijk en oprecht durven en KUNNEN communiceren! Die geen onzin vacatures plaatsen. Die WEL de toegestuurde cv’s inhoudelijk lezen. Die weten waar ze het over hebben. Kortom als nu beide zijden eens ECHT met elkaar praten, luisteren, begrijpen EN communiceren, dan zie ik alleen maar voordelen…
Tot die tijd blijven dit soort verhalen van onvermogen en de daarop volgende reacties de media vervuilen. Wordt allen wakker!
Leuk om te lezen dat het onderwerp zoveel los maakt! Dat is op zich al interessant. Maar weinig gaan in op de betekenis. Blijkbaar is er een bepaalde behoefte bij een klant en laat ik een aanzet geven.
ICT is net als security, het is iets wat belangrijk is, maar wat veel managers eigenlijk niet interessant of moeilijk vinden. Maar uiteindelijk heeft praktisch iedere organisatie IT nodig, oja, en het is ook nog eens een flinke kostenpost!
Verandering in IT wekt ook vaak weerstand op (is niet uniek voor IT, maar dat terzijde), daarnaast wil een manager het liefst dat IT zo min mogelijk gezeur oplevert.
Nogal wiedes dat er dus de behoefte bestaat aan IT-ers die niet alleen de manager goed op de hoogte kunnen houden, maar ook het probleem met acceptatie oplost.
Naast dat er steeds meer IT-ers zijn die wel kunnen communiceren (die worden vaak freelancer), verandert de techniek ook nog eens. Voor het maken van maatwerk is namelijk een andere IT-er nodig dan het adopteren van cloud computing, bijvoorbeeld bij de overstap naar een andere mailprovider. Ook is bij outsourcen vaak een ander soort IT-er nodig dan voor een intern ding.
Alas, mijn twee centen.