Het woord ‘communicatief' staat vermeld in bijna een derde van alle it-vacatures. Dit blijkt uit onderzoek van ict-recruiter Rave-cruitment in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. De afdelingen HR en Recruitment zijn vooral geïnteresseerd in soft skills. Dit tot grote teleurstelling van it'ers; zij praten liever gewoon over hun vak.
In het onderzoek is gekeken naar de meest gebruikte termen in vacatureteksten in het algemeen en voor it-gerelateerde beroepen in het bijzonder. Het blijkt dat bij it-vacatures veel vaker dan bij de gemiddelde vacature wordt gevraagd naar zachte kwaliteiten. Zo wordt in bijna een derde van de it-vacatures gezocht naar een kandidaat met goede communicatieve vaardigheden, terwijl dit maar bij een kwart van alle andere vacatures ter sprake komt. Ook wordt in it-gerelateerde vacatureteksten veel vaker dan gemiddeld gesproken over zaken als een informele werksfeer en een uitdagende functie.
De taal van de it’er
‘Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de it-sollicitanten teleurgesteld is in het sollicitatiegesprek met HR of Recruitment', zegt Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. ‘De belangrijkste reden hiervoor is dat de sollicitanten graag over hun vak praten, terwijl HR of Recruitment vooral geïnteresseerd lijkt te zijn in zachte zaken zoals communicatie, ambitie en flexibiliteit. In een tijd van schaarste en toenemend belang van it, is het belangrijk dat je als recruiter, intercedent of hr-manager de taal van de it'er spreekt. Dat begint al bij het opstellen van de vacaturetekst. Met zorgvuldig gekozen termen kan je heel gericht jouw doelgroep aanspreken, preselecteren en aanzetten tot solliciteren. Datzelfde geldt voor de gehele sollicitatieprocedure. De perfecte it-kandidaat trek je alleen aan als je in staat bent een brug te slaan naar de belevingswereld van de it-professional. En dat kan elke non-it'er leren.'
Termen
Term in vacaturetekst |
Vacatures it |
communicatief |
31% |
uitdaging |
29% |
zelfstandig |
27% |
flexibel |
24% |
enthousiast |
18% |
informeel |
17% |
dynamisch |
17% |
ambitieus |
16% |
professioneel |
14% |
samenwerken |
13% |
initiatief |
11% |
klantgericht |
10% |
Al zo vaak meegemaakt. Alfa mensen die verwachten dat beta mensen ook vloeiend alfa spreken maar afknappen als ze beta blijken te praten.
Feit is gewoon dat beta mensen die alfa spreken beperkt is en dat je genoegen moet nemen met beta mensen die een beetje alfa kunnen spreken.
Dat je dan wellicht als alfa ook zelf een beetje beta zou moeten kunnen is vaak dan ook veel te veel gevraagd.
Dan maar niet en veel succes met verder zoeken.
In mijn omgeving hoor ik voortdurend dat we ons als IT-er moeten aanpassen gezien de huidige markt. Dus ik hoor graag in welke omgeving deze auteur werkzaam is, naar mijn idee is de slotalinea 5 jaar te vroeg of 5 jaar te laat geschreven.
Ik geloof niet zo zeer in contactgestoorde “nerds” als inhoudsloze “nono’s”.
Het succes van ICT is echt niet alleen 100% afhankelijk van de techniek, net zo min als een succesvolle ICT dienst/product alleen maar kan drijven op marketing/sales. Vroeger of later haalt de werkelijkheid ze weer in. Continuiteit zal een combinatie van beide noodzakelijk maken.
Overigens zie ik in veel vacature teksten zowel aan de hard- als softskill kant, veels te veel eisen en wensen, die in 1 persoon verenigd zou moeten worden. Werkgevers zouden realistisch moeten zijn. Kijk in je eigen werkomgeving en toets je “eigen mensen” eens!
Een ander punt is de bewijsvoering voor succes. Is het nu echt zo dat iemand die 3x is afgestudeerd meer gaat opleveren dan iemand die gewoon een vakman is?
De combinatie van factoren in relatie tot de rol (die wat mij betreft ook een stuk breder mag dan alleen functie A) en de cultuur van de organisatie bepaalt de juiste fit. Tijden veranderen en de manier waarop naar werknemers, rollen, organisaties en werk word gekeken dus ook. Om het op zijn “nerdy” te zeggen: “de specs van een potentiele nieuwe medewerker zijn constant aan verandering onderhevig” 🙂
Een prachtig opsomming maar zullen we nu dan maar weer over gaan naar de realiteit? Overigens niet zo zeer mijn realiteit alleen …..
Het is heel aardig een gemiddelde te nemen van ‘wensen/eisen’ die men graag hanteert in vacatures. Even een andere realiteit?
+ 55% van de gepubliceerde vacatures bestaan uit een combinatie van wensen/eisen die niet verenigbaar met elkaar zijn.
+ 80% van de vacatures heeft een salaris schaal die volkomen onrealistisch is t.a.v. de wensen/eisen van de betreffende vacature
+ 80% van HR en recruiters hebben niet de kennis, kunde of ervaring IT professionals of managers op juiste merite te kunnen beoordelen of te interviewen
+ 75% van het management klaagt dat zij ‘de juiste kandidaat’ maar niet blijken te kunnen vinden
+ 90% van de recruiters doet momenteel aan ‘windowdressing’. Lees hier ‘Liegen dat het gedrukt staat’
+ 85% van de gepubliceerde IT vacatures blijken windowdressing of spookvacatures
De schade veroorzaakt door wegsaneren van ‘die onvindbare, te dure, overgekwalificeerde, te ver doorontwikkelde [hoe bedenken ze het???], Senior [ Jawel. u mag weer doen aan leeftijdsdiscriminatie mijn beste werkgever en opdrachtgevers] ….?
Even kijken de voorbije 12 maanden alleen?
– Meermaals uitvallen van stroomvoorzieningen
– Meermaals uitvallen van noodzakelijke telefoonvoorzieningen [112] KPN
– Aanzienlijke problemen door inerte IT systemen bij Prorail
– Een niet werkend C2000 systeem [ Schade niet te becijferen daar niet wordt onderzocht hoeveel extra doden, gewonden en materiële schade het niet werken van dit systeem met zich mee heeft gebracht tot nu toe]
– KPN vs een Hacker en het afsluiten van 2 miljoen mailboxen [ Men kwam er pas na drie dagen achter dat de betreffende lijst met klantgegevens en wachtwoorden niet van de KPN zijn gebleken….]
– Grote brand bij Vodafone steunpunt GSM in Rotterdam [Geen reduncancy waardoor vele betalende klanten geen gebruik konden maken van GSM faciliteiten, veel personeel moest worden ingevlogen van elders om ‘handmatig'(???) zo’n 700 systemen weer de lucht in te kunnen brengen)
– Het doormodderende EPD [ Alleen al begroot op 600 miljoen and counting]
– Het door Opstelten al afgeschreven politie en recherche informatiesysteem [ Naar verluid 1,2 miljard]
Dan hebben we het nog maar even niet over de naam en reputatieschade van menig organisatie in het bedrijfsleven waarvan men dacht dat men door het wegsaneren van ’te duur/oud/overgekwalificeerd/te ver doorontwikkeld’ personeel meteen aan het besparen was.
We kunnen heel eenvoudig concluderen dat we hier collectief spreken over een miljardenschade die rechtstreeks ten laste komt van respectievelijk belastingbetaler/consument/cliënt of de eigen organisatie.
Uiteraard is dat een ietwat andere beleving dan waar men graag naar kijkt of leest maar laten we wel zijn, u kunt gezamenlijk nog zo hard bagatelliseren, nieuwe dingen verzinnen of de koppen in het zand steken.
Heel eenvoudig denkwerk en beredenering verteld u nu al dat er geen werkelijke tekorten zijn maar dat menig recruiter en HR medewerker nog veel meer mensen maar iets aan praten zonder intrinsieke kennis van zaken waar vervolgens nog veel meer vervolgschade uit voort vloeit.
En dat mijn beste lezer, is gewoon de realiteit van de waan van vandaag de dag in automatiseringsland. Oh ja, ik was u, mijn zeer gerespecteerde lezer, vergeten te vertellen dat automatiseren, tenminste het doel daarvan, geld besparen is.
Maar weet u? Ik kan u twee dingen met een zeer gerust geweten als belofte geven.
1. Er komen nog wel een paar maal van dergelijke grote calamiteiten waar erg veel mensen last van hebben door ondoordacht saneren in automatisering en het gebrek van intrinsieke informatie en vakinhoudelijke kennis bij recruiters, HR en ’tussenscharrelaartjes’, i.c.m. ‘U moet allemaal vooral zzp-er worden, goed voor u en goed voor het bedrijfsleven….’ incompetent advies van Balkenende/Donner/Kamp. (Laatst genoemden zijn binnen en hoeven zich nergens zorgen meer om te maken, dit in tegenstelling tot menig zzp-er en het IT contingent in het bedrijfsleven….) en natuurlijk niet te vergeten al die verkoopspecialisten die dolgraag willen verkopen……
2. Ik hoef me bij fails niet druk te maken om naam/reputatieschade. Ik hoef namelijk de rekening niet te betalen.
Automatiseren, een pracht vak. Nu nog eens juist inzet van professionals, middelen en mogelijkheden.
@NumoQuest:
helemaal mee eens, en je overdrijft niet!
Het is overigens wel zo dat goed communiceren altijd belangrijk is, en ook loont.
Tijdig communiceren
Juist communiceren
Niet teveel communiceren
Niet te weinig communiceren
Niet op je hurken gaan zitten voor je publiek
Niet te populair doen
Niet verhullen dat je het ook niet weet
Niet beloven wat je niet waar kunt maken
Je niet laten verleiden tot uitspraken waar je spijt van gaat krijgen.
Niet alleen communiceren naar managers en leidinggevenden omdat je denkt dat je carriere daarvan afhangt….
Ik begrijp zowel de kant van de sollicitant als de bedrijfskant.
Om teleurstellingen te voorkomen, ben ik van mening dat beide partijen zich goed moeten afvragen wat de verwachtingen m.b.t. de functie zijn. Wanneer de niet-communicatieve IT’er solliciteert op een rol als Consultant, kun je je afvragen of hij of zij zich in die functie gelukkig gaat voelen. Daarentegen kun je je als Recruiter afvragen of communicatieve skills vereist zijn voor een functie als Programmeur die in een technisch team werkt met geen/weinig klantcontact.
Wanneer je als Recruiter op zoek bent naar een Consultant, die veel klantcontact heeft, kan ik mij voorstellen dat je checkt of de kandidaat zijn of haar technische kennis kan vertalen naar de business. Ook zijn sociale vaardigheden in dit geval van belang.
Je kunt communiceren tot je een ons weegt, als je als IT’er een bepaalde leeftijd bereikt hebt lijkt het erop dat jouw houdbaarheidsdatum “sowieso” overschreden is. En dat terwijl juist die belegenheid ervoor zorgt dat je heel goed begrijpt dat communiceren de enig juiste wijze is om gezamelijk tot een passende oplossing te komen. Voordat de kloof tussen wat een beta heel snel doorziet, en een alfa niet wil weten, geslecht is, moet er een vertrouwensband zijn opgebouwd, waarin de alfa zijn vertrouwen geeft aan de beta zodat zijn alfa wens tot uiting komt op een beta wijze.
Communiceren is verstaan en begrijpen wat er wordt gezegd of niet wordt gezegd.
Horen, luisteren en begrijpen daar gaat het om.
Samenvatten, herhalen en doorvragen helpt om elkaar te begrijpen.
De meeste vacature teksten zijn bagger, recruters en HR mensen kunnen niet eens fatsoenlijk een c.v. lezen.
70% zijn recrutment cowboys, 1 vacature loopt vaak over 2 of meer schijven waardoor er van het uurtarief weinig overblijft onder aan de streep.
Plak maar eens een vacature tekst van M’Board en Google deze maar eens, moet je niet raar opkijken dat je deze op 3 of meer sites tegenkomt;-)
Als er in de tekst “jong en dynamisch” staat hoef je als 40-50+ er niet eens te solliciteren.
Tientallen keren de term “overgekwalificeerd” terug gekregen dit laat weinig fantasie over , te oud en te duur dus.
Vergelijkbare discussies zijn al eerder gevoerd en wat mij betreft mag (moet) hier veel nog meer aandacht aan besteed worden. Het is aan Computable dat serieus op te pakken: stuur uw journalisten eropuit en laat ze het bedrijfsleven eens echt aan de tand voelen in plaats van onderzoeksverslagen samen te vatten en al dan niet terechte conclusies te citeren van mensen die er eigenlijk ook niets van snappen.
Ik daag jullie uit eens echt te onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen, wat de werkelijke oorzaak is van deze discriminatie van de oudere, ervaren werknemer (niet alleen ICT’ers – het gebeurt overal) en het stellen van oneigenlijke eisen.
Ik neem een voorschot: In de tijden van wilde economische groei konden jongere afgestudeerden sneller doorstromen. Hoewel deze jongeren een sterke theoretische basis hadden, ontbeerden zij ervaring in harde praktijksituaties, bijvoorbeeld die van toenemende concurrentie of economische tegenwind. Maar zij hadden (hebben) een grote mond, geen scrupules en gaan voor eigen gewin. Kortom, een mentaliteit die in de westerse consumptiemaatschappij in het algemeen en in Nederland in het bijzonder tot verarming van het systeem heeft geleid en een grotere kloof tussen “arm” en rijk. Gevolg: Nederlandse opleidingen duikelen uit de mondiale charts, banken gaan failliet (sinds wanneer is een bank een puur commerciële onderneming – welke gek heeft dat ooit verzonnen?), de concurrentiepositie verslechterd, mede als gevolg van onzorgvuldig omgaan met bijvoorbeeld patenten en onvoldoende investering in onderwijs, vernieuwing en verbetering. De mentaliteit als geheel verpauperd, is gericht op het ik en niet op het collectief en iedereen vindt het normaal dat we elkaar met argusogen bekijken, prat gaan op onze rechten en dat niemand ons kan verplichten!
De jonge honden van 15 jaar geleden hadden het al een keer verprutst maar de trend was al gezet. Ik zie het overal gebeuren: in de dienstensector, in de zorg, in het bedrijfsleven. Vrijwel overal waar relatief jong management de koers bepaalt gaat het mis of is het al misgegaan bij de eerste de beste tegenslag (uitzonderingen daargelaten). Kennis is wat anders dan wijsheid en dat willen we in Nederland slecht accepteren.
Probeer dat maar eens te communiceren.