Grote it-investeringen zijn afgelopen jaren veelal uitgesteld. Er komt een moment dat dit niet meer mogelijk is. Tegelijkertijd staan de bijbehorende budgetten onder druk. Open standaarden moeten de oplossing bieden.
Bedrijven zijn voorzichtig met hun uitgaven, maar willen wel meer voor minder. Het is een logisch gevolg van de economische crisis in combinatie met digitale ontwikkelingen. Alles moet goedkoper, maar binnen twee jaar is het wel nodig om bijvoorbeeld de dataopslagcapaciteit te verdubbelen. Mensen bellen over het netwerk, willen wireless toegang met elke mogelijke device en zijn gewend aan hogere snelheden. Met hetzelfde budget voor it-investeringen, moet dus steeds meer gerealiseerd worden.
De verantwoordelijke voor het it-budget moet gewezen worden op alternatieven. Ze nemen altijd een oplossing van merk A af, maar die oplossing werkt alleen als alles in het netwerk van merk A is. Dat kan natuurlijk beter, flexibeler en goedkoper.
Het is logisch, mensen rijden de route die ze kennen. Die gewoonte moeten wederverkopers doorbreken. Resellers moeten klanten adviseren verder te kijken. Open standaarden zijn de oplossing. Een aantal grote partijen werkt hier niet mee en probeert met het gebruik van eigen standaarden of protocollen de klant voor lange tijd te binden. Dan moet een bedrijf bijvoorbeeld naast netwerkapparatuur ook VoIP-apparatuur van dezelfde fabrikant afnemen. Of het netwerk moet altijd met apparatuur van dezelfde fabrikant worden uitgebouwd.
De industrie heeft bepaalde standaarden vastgelegd, open standaarden, opdat producten van verschillende fabrikanten met elkaar samenwerken. Daarmee krijgt de afnemer echt keuzevrijheid om te kijken wat op dat moment de meest rendabele oplossing is voor een probleem.
Er komt een verandering in denken. Zo gaat het niet om de hoeveelheid servers, maar om een infrastructuur die bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid desktops kan hosten. De aandacht komt meer op de functionaliteit te liggen en minder op het product zelf.
Er wordt niet meer om oplossing X gevraagd. Het bedrijf dat nu om een oplossing vraagt bij een reseller moet geïnformeerd en geadviseerd worden. En dat is een omslagpunt. De toegevoegde waarde komt steeds meer in de adviserende rol te liggen, op het gebied van storage, maar ook op het gebied van applicaties, netwerk, security en wireless.
Een reseller die vooruit kijkt, past zich aan en zet in op een adviserende rol. Immers, zonder advies geen toegevoegde waarde. Dan rest enkel nog het concurreren op prijs.
“Een aantal grote partijen werkt hier niet mee en probeert met het gebruik van eigen standaarden of protocollen de klant voor lange tijd te binden. Dan moet een bedrijf bijvoorbeeld naast netwerkapparatuur ook VoIP-apparatuur van dezelfde fabrikant afnemen. ”
Wat is er echt aan de hand:
VoIP en veel datacommunicatieprotocollen zijn gestandaardiseerd, op basis van open standaarden en dus goed koppelbaar, zei het met weinig gemeenschappelijke functionaliteit, echter in het datacenter van die hostingorganisatie wil men één type product, omdat men het beheer en onderhoud doet. Dat komt weer door het feit dat de klant een dienst afneemt: Dienst en te gebruiken apparatuur zijn dus ontkoppeld. Ook hier gaat het weer om de wedstrijd: Infrastructuur leverancier versus Randapparatuur.
De conclusie is prima: een reseller die het probleem van de klant op lost i.p.v. gaat voor zijn eigen spullen is Koning ook, juist, in slechte markttijden
Rob,
Het is een feit dat op netwerk niveau een multivendor beleid nogal problematisch is. Niet direct door het ontbreken van open standaarden in functionele eisen maar vooral in non-functionele wensen zoals beheer. De onderste en bovenste lagen van het OSI-model zijn zo goed als standaard maar toch laten Netgear en Cisco componenten zich slecht ‘stacken’ in een geïntegreerde oplossing. Want het is de software, die op grote lijnen gelijkenis vertoont, die niet alleen zorgt voor de intelligentie maar ook het beheer. En hoewel alweer enige tijd geleden was de keus, geboren uit zuinigheid voor Netgear uiteindelijk een dure keus toen de oplossing geïntegreerd moest worden in een VLAN waar Cisco apparatuur dominant was. Het is dan ook een beetje flauw om te stellen dat mensen alleen de route rijden die ze kennen want het is eerder dat de routeringen door apparatuur zelf niet goed ondersteund worden. Keuzevrijheid wordt dus ook vaak beperkt omdat er geen ‘Greenfield’ is en reseller moet dus niet alleen adviseren maar zich zelf ook goed informeren.
En wijk je af van de gebaande paden dan krijg je vaak te maken met beperkingen die leveranciers opleggen in de ‘kleine lettertjes’ en dus ben ik benieuwd naar zienswijze van jouw over standariseren van firmware. Want misschien niet interessant voor de gemiddelde gebruiker en meeste bedrijven maar flashen hiervan met een open source alternatief zorgt ervoor dat functionaliteiten, ongeacht het merk zijn uit te breiden en te integreren.