Social media zijn in korte tijd ingeburgerd in het dagelijks leven. Niet alleen thuis, maar ook op het werk worden online diensten zoals Twitter, Facebook, en LinkedIn veelvuldig gebruikt.
De uniforme toegankelijkheid van deze diensten via verschillende kanalen, zoals de apparaten thuis, op het werk of beiden maakt het heel eenvoudig om even snel allerhande informatie te delen met een of meerdere personen uit je zakelijke of persoonlijke netwerk. Gezien vanuit het perspectief van bedrijven, zijn er echter verschillende voor- en nadelen.
Zonder veel moeite kunnen voordelen van het gebruik van sociale media voor bedrijven worden benoemd. Denk aan advertentiecampagnes op social media waarmee in korte tijd grote aantallen (potentiele) klanten op gerichte wijze kunnen worden bereikt met informatie over producten en diensten. Tegen betaling kunnen bedrijven adverteren met producten die zijn gericht op bepaalde groepen gebruikers. Zo ziet de gebruiker alleen reclames die volgens de adverteerder voor hem op dat moment interessant zijn, terwijl de aanbieder de zekerheid heeft dat zijn advertentiebudget optimaal wordt benut. De netwerken van gebruikers kunnen het effect vergroten door te ‘liken’ en te reageren met commentaar. Er is hierover veel informatie te vinden op Internet, kijk eens op socialbakers.com voor interessante statistieken.
Aandachtspunten
Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan het gebruik van sociale media. Beveiliging is een belangrijk punt van aandacht. Denk aan de medewerker die onder werktijd zit te twitteren over het project waar hij/zij aan werkt. Of denk aan een medewerker wiens iPad, met daarop bedrijfs-kritische gegevens, wordt gestolen. Onopgemerkt kan daarmee bedrijfsinformatie, al dan niet met kwade opzet, openbaar worden met alle gevolgen van dien. Het kweken van het bewustzijn bij medewerkers om dit type risico te beperken is absoluut noodzakelijk, naast het nemen van andere mogelijke procedurele en/of technische maatregelen, zoals beschreven aan het eind van deze blog.
Een ander risico is het feit dat de aanbieders en gebruikers in principe 'anoniem' zijn, iedereen kan namelijk zelf een naam (identiteit) kiezen. Hierdoor is het moeilijk om informatie te koppelen aan een natuurlijke (rechts)persoon. Het is relatief eenvoudig om een identiteit aan te nemen van iemand anders, zoals onlangs met het zogenaamde Twitteraccount van premier Rutte. De mogelijkheden voor het misbruik zijn hiermee nagenoeg onbeperkt, onder een valse naam of alias kan informatie worden verspreid die onjuist, misleidend, of zelfs schadelijk en gevaarlijk is. Alle bewijs leidt, net als bij identiteitsfraude in de analoge wereld, naar het slachtoffer. Dit kunnen een of meerdere personen of bedrijven zijn.
Deze voorbeelden illustreren de noodzaak voor bedrijven om aandacht te besteden aan het beperken van de risico's die zijn verbonden aan het gebruik van sociale media. Het begint met het aanpassen van het security beleid, zodat de toegang tot en het gebruik van sociale media wordt geregeld. Een dergelijke Security Policy zou minimaal de volgende elementen moeten omvatten:
• Beveiliging van de infrastructuur
• Beveiliging van identiteiten
• Beveiliging van mobiliteit
Dit betekent niet dat de gebruikerscomponenten (pc en notebook) en mobiele apparaten (tablet of smartphone) op zich moeten worden beveiligd. Een geïntegreerde architectuur zou moeten worden ontworpen en gerealiseerd, die is gebaseerd op sterke authenticatie van de gebruiker en de beveiliging van traditionele (pc of web) applicaties, mobiele apps en back-office systemen. Een dergelijke architectuur ondersteunt het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen doordat de business applicaties overal en altijd beschikbaar zijn en de sociale media optimaal kunnen worden benut.
Kritiek is nooit leuk, maar dit stukje had ook twee jaar geleden geschreven kunnen zijn. De voorbeelden van veiligheid zijn al tot in den treuren uitgekauwd. Voordelen benoemen zonder echte voorbeelden zullen niemand aan het denken zetten.
Het is in ieder geval wel een makkelijk artikel om te lezen, dus pak iets prikkelender en ga wat dieper erop in, dan blijf ik lezen 🙂
Ik ben het eens met Henri. Beveiliging is een probleem van alle applicaties en infrastructuur. Bij Sociale Media ligt het probleem aan de kant van de gebruiker, zoals in elke vorm van communicatie. Zolang je mensen niet leert om te gaan met de sociale media kan je blijven beveiligen. Het blijft treurig dat basis- en middelbare school leraren geen idee hebben over deze meest gebruikte vorm van communicatie. Zakelijk wordt er alleen vanuit marketing en sales oogpunt naar gekeken, ondanks dit maar een fractie is van de communicatie. Ga terug naar de basis, werk het probleem uit en ga dan komen met de oplossingen ipv andersom.
De inzet van social media om je marketing te verbeteren is slechts 1 voorbeeld van een kans. Wat dacht je van het ondersteunen van je recruitment en retentiebeleid, in veel sectoren van groot belang nu de baby boomers met pensioen gaan. Of nog beter: het compleet veranderen van je bedrijfs/verdienmodel via vormen van crowd sourcing en innovatiegerichte ‘prosumerization’.
Een mooi voorbeeld van dit laatste is Goldcorp, een Canadees mijnbedrijf dat problemen had om in een bepaald gebied voldoende goud te vinden. Uiteindelijk hebben ze 50 jaar aan onderzoeksdata online gezet over de concessie voor iedereen die interesse had. Daarbij hoorde een beloning van een half miljoen dollar voor het beste idee om meer goud te vinden. Het resultaat was dat men tot nu toe meer dan 6 miljard dollar aan goud uit de grond heeft gehaald.
Ik ben het ermee eens dat sociale media een beveiligingsrisico betekenen. Waar ik het niet mee eens ben is dat een gestolen iPad met bedrijfsgegevens een beveiligingsrisico van sociale media zou zijn. Het betreft hier m.i. twee verschillende dingen.
Het risico van sociale media is in te perken door vooral helder en open met jezelf en je mensen te communiceren en uit te leggen wat wel en niet kan met social media en Waarom dat zo is.
In dat kader vind ik de laatste paragraaf, qua leesbaarheid, geen goed voorbeeld.
Toch blijft het goed om dit onderwerp aan te blijven halen, want social media zullen niet meer verdwijnen en het is belangrijk voor bedrijven om ze goed in te zetten.