Een vraag die ik vaak hoor is of offshoring beter is dan nearshoring of vice versa. Voordat we een conclusie trekken is het wellicht verstandig eerst vast te stellen wat deze twee kreten precies inhouden en de verschillen op een rij te zetten.
Nearshoring is wanneer er werk naar een land verplaatst wordt dat dichtbij het eigen land ligt. Op Wikipedia staat dat het land aangrenzend moet zijn, maar in Europa bedoelen we vaak Oost-Europa. Offshoring is het verplaatsen van werk naar een ander land in het algemeen. De meeste mensen bedoelen dan werk verplaatsen naar een land in Azië, verder weg. Sommige mensen gebruiken ook de termen farshoring, rightshoring, bestshoring, nearsourcing, et cetera, maar ik zal bovenstaande definities gebruiken.
Omdat mijn bedrijf kantoren heeft in zowel Oost-Europa als India, vragen mensen mij altijd wat de verschillen zijn.
De meeste mensen denken dat nearshoring makkelijker is omdat het tijdsverschil tussen West en Oost-Europa maar een uur is, je kunt er in twee tot drie uur naartoe reizen en er zijn veel culturele overeenkomsten. Laten we eens naar deze factoren kijken.
1. Tijdzones
Er is maar een uur tijdsverschil tussen West en Oost-Europa. Het verschil tussen India en Nederland is 3,5 uur in de zomer en 4,5 uur in de winter. Met nearshoring zijn er misschien meer overlappende werkuren, wat in de meeste gevallen goed is. In sommige gevallen is het misschien goed om mensen in India te hebben die bepaalde taken voor u afmaken terwijl u slaapt zodat het klaar is als u op kantoor bent. Om offshoring goed te laten werken is communicatie cruciaal, dus overlappende werkuren betekent ‘meer tijd om te communiceren’. Tegelijkertijd is het makkelijk om dagelijkse meetings te organiseren op bepaalde tijden waarin er belangrijke dingen besproken worden.
2. Reizen
Als u van plan bent vaak naar uw offshore bestemming te reizen kiest u misschien liever voor Oost-Europa. Voor de meeste landen heeft u geen visum nodig en de vlucht duurt meestal maar twee uur. Reizen naar India duurt veel langer. Voor zonaanbidders is het misschien goed om India te kiezen zodat er een kleine vakantie aan een zakenreis vast geplakt kan worden.
3. Cultuurverschillen
Dit is het belangrijkste onderwerp van allemaal. Mensen hebben vaak heel verschillende ideeën over cultuurverschillen. Mijn persoonlijke verhaal: Ik heb bijna twee jaar in India gewoond en ik werk net zo makkelijk met mensen uit India als met mensen uit Oost-Europa. De meeste mensen denken dat als mensen dichterbij wonen ze meer ‘lijken’ op henzelf. Maar als een Nederlander zaken doet met een Duitser zijn er al grote verschillen. Wellicht heeft het communisme ook een grote impact gehad op de cultuur van de Oost-Europeanen, waardoor de verschillen tussen Oost en West vergroot worden. Het belangrijkste is om je bewust te zijn van de verschillen, om tijd te spenderen met mensen zodat je de subtiele verschillen kunt begrijpen. Een paar weken geleden had ik een kort interview met Chris Smit waarin misschien een paar interessante hints gegeven werden.
4. Taal
Bijna alle geschoolde mensen in India die werken in de it of bpo-sector spreken Engels met een Indiaas accent. Persoonlijk kan ik iedereen uit India verstaan en meestal duurt het een aantal dagen/weken voordat iemand het Indiase accent volledig begrijpt. Voor de meeste Indiërs is Engels hun tweede taal dus ze kennen de taal goed. Voor mensen in Oost-Europa is dit niet zo vanzelfsprekend. De meesten hebben Engels gehad op school en verder niet veel ervaring met de taal. Hun schriftelijke beheersing van het Engels is vaak beter dan hun mondelinge.
5. Beschikbaarheid van mensen
Dit is één van de factoren die een grote impact moet hebben op de keuze van de locatie. Het is zeer belangrijk om de juiste mensen te vinden en hoe meer keus hoe groter de kans dat het beste talent gevonden wordt. In India studeren er ongeveer tweehonderdduizend mensen af in it-studies per jaar. De Indiase overheid heeft het plan om in 2025 30 procent van de jeugd een universiteitsdiploma te laten halen (dat is nu 12 procent). In Oost-Europa zijn er ook veel it-gediplomeerden maar minder dan in India. Voor sommige taken is het makkelijker om ervaren mensen te vinden in Oost-Europa en voor andere in India. Ik geef altijd het advies om de keuze te maken op basis van de specifieke ervaring die u zoekt, en tegelijkertijd ook te denken aan de mensen die u voor de volgende vijf tot tien jaar nodig zult hebben.
6. Kosten
Last but not least: de kosten. In India en Oost-Europa hebben twee factoren een grote invloed op het niveau van een salaries: welke stad kies ik en welke mensen heb ik nodig? De grotere steden zijn vaak duurder dan de kleinere. Mensen in Bangalore vragen hogere salarissen dan mensen in Cochin. Mensen in Kiev verdienen meer dan mensen in Odessa. De Oost-Europese landen die deel uit maken van de EU zijn duurder dan die buiten de EU. Het salaris niveau ligt over het algemeen lager in India dan in Oost-Europa. Als u op zoek bent naar een specialist is het misschien weer andersom.
Ik weet dat ik geen antwoord heb gegeven op de vraag in de titel van dit artikel. Dit is omdat ik denk dat er geen goed antwoord is. Het hangt af van de specifieke behoeften die u hebt. Een algemeen stukje advies kan ik wel geven: het gaat om het vinden van de juiste mensen. In welk land, welke stad, waar vind ik waarschijnlijk de juiste mensen voor de juiste prijs? Als er slimme, getalenteerde, gedreven mensen gevonden kunnen worden is de rest niet belangrijk, want daar kan omheen gepland worden.
Mooie opsomming! Interessant? Nee, ten minste niet voor mij. Deze zijn zaken en onderwerpen die al bekend en duidelijk waren. Ik had graag iets willen lezen over de nut van Off- nearshoring, de aanpak en het effect van deze verandering binnen je businessmodel(zo simple is deze verandering niet), de valkuilen (het kan toch niet altijd succesvol zijn!!) en nog meer van dit soort analyse. Je hebt al veel in het verleden over dit onderwerp geschreven en ik heb ze (bijna)allemaal gelezen. Maar ik mis een opinie over dit onderwerp plus de moeilijke kanten van deze verandering!
Ik vraag me af of met de komst van Cloud en de nieuwe ICT ontwikkelingen, off- nearshoring nog zin heeft(investering, risico`s etc) en of dit onderwerp nog interessant is!
Het gaat vooral, zoals de schrijver in zijn conclusie zegt: ‘om het vinden van de juiste mensen’, om er in de volgende zin aan toe te voegen: ‘voor de juiste prijs’.
Maar wat is die prijs? Ik snap wel dat je loonkosten bedoelt, maar er is nog een andere prijs: oplopende werkloosheid in Nederland, hogere kosten voor het sociale vangnet, minder economische groei, lastenverzwaringen etc. En ik vrees dat die prijs op termijn zodanig hoog is, dat dit uiteindelijk de prijs van near- dan wel offshoring te hoog maakt.
Zolang er ervaren en gemotiveerde mensen in eigen land op de bank zitten moeten we niet willen kiezen tussen near- en offshoring, maar kiezen voor thuisblijven of juist weer inshoren.
Ik sluit me bij Reza aan dat het een oninteressante opsomming is. Op sommige punten zelfs lachwekkend en misschien niet meer up-to-date. Je hebt in India gewoond dus je weet hoe groot de verschillen er zijn tussen rijk en arm en welke misstanden er zijn. En het gezegde: ‘if you pay peanuts, you get monkeys’ laat zich nog weleens gelden in off- en nearshoring waar het vooral om de prijs gaat. En lage lonen blijven niet altijd goedkoop waardoor werk moet blijven emigreren maar die exodus zit natuurlijk in nearshoring, een term die enkele decennia na offshoring en met uitbreiding van Europa naar het oosten aan populariteit won.
Krijgen van slimme, getalenteerde en gedreven mensen is dan ook geen kunst maar ze behouden wel want als het gras ook maar een beetje groener is bij de buren dan zijn de met veel moeite gevonden talenten vaak ook gauw weer weg. Maar als je in de monkey business zit is dat natuurlijk je boterham. Artikel ‘Time to head home’ in Business Week is misschien ook interessant om eens te lezen omdat er veel verborgen kosten in offshoring zitten. Wijselijk door jouw verzwegen kennen landen als India minder politieke stabiliteit, hogere corruptie en fraude maar ook andere wetten. En ook het verlies van intellectuele eigendommen kan een aardige schadepost worden als je de verschillende cijfers bekijkt.
De juiste prijs voor arbeid waar je het over hebt wordt trouwens mede bepaald door de belastingdruk, sociale premies e.d. zeg maar de solidariteit waar HK het over heeft. Misschien dat je daarom straks beter naar het zuiden kunt kijken waar de hoge (jeugd)werkeloosheid genoeg aanbod van arbeid geeft die ook goed opgeleid is.
@edekkinga, ik vind je reactie oninteressant en niet up to date.”if you pay peanuts,…” geld bijna altijd en zeker niet alleen bij outsourcing. En prachtig voor die mensen in de lage loon landen dat de lonen niet laag blijven. Het balanceerd zich vanzelf. En komt het werk dus weer terug… gebeurt nu al in de VS.
Goede mensen behouden is overal een kunst, ook hier. En ook hier kunnen veel bedrijven daar nog wat aan verbeteren.
En het is aan de provider om de verborgen kosten duidelijk te maken. Ik heb een bedrijf horen roepen dat outsourcing hier geen effort kost, wij lagen in een deuk van het lachen. Was een erg groot bedrijf met ervaring in outsourcing. Tja, wat kun je daar nog aan doen?
En veel landen waar naar ge-outsourced wordt zijn minder instabiel dan jij denkt. Alsof in het westen alles zo goed is.
Het verlies van IP is een veel kleiner probleem dan jij denkt. Er zijn allerlei technieken varierend van watermerken tot kleine stukjes waar mensen aan mogen werken etc., om IP te beschermen. Nooit veel gezien in outsourcing en waarom? Omdat het geen groter probleem is dan hier. Wat moet een ontwikkelaar in India met source code van op maat gemaakte sw?
Hugo heeft alleen een aanzet gegeven om vooral niet alleen te beslissen op prijs/tarief. Daar kan je een boekenkast meevullen.
Beste alle,
Nearshoring of offshoring is naar mijn ervaring, vooral een zaak van wederzijds vertrouwen en respect. Na een redelijkk aantal nearshore trajecten te hebben gedaan en begeleid is mijn ervaring dat je tijd ,let investeren in de band tussen ontwikkel team en klant. Dit kost tijd!!! Het is dus vaak rendabeler om een tussen persoon of organisatie in de arm te nemen die je deze tijdsinvestereng al heeft gedaan. Op die manier is de ROI van een nearshore traject vrij snel gerealiseerd.
Ik heb met beide ervaring (near/off) op het gebied van software ontwikkeling en mijn ervaringen zijn zeer wisselend. Wel ben ik vaak positief onder de indruk van technische kennis.
Mensen met wie je goede ervaring hebt zul je vaker gebruiken, ik vind dus de vent belangrijker dan de tent. Aan de andere kant ken ik weer een tent die het goed voor elkaar heeft met de vent. Dus die eigenlijk altijd kwaliteit leveren. Door overhead valt het prijsvoordeel vaak wat tegen, maar door de hoge technische kennis heeft het zeker meerwaarde.
Daarnaast gebruik ik ook steeds vaker vworker.com of elance.com. Gewoon simpele opdrachtjes sterk omkaderen en uit laten voeren. Dus niet een heel project maar project stukjes uit besteden werkt voor mij erg goed. Lost ook het IP probleem op (waar ik dus wel mee te maken heb gehad!).
Het is voor mij dus ook een bron van kennis vergaren.
Off of near shoring is the easy question en verders niet erg interessant.
Appels en peren zijn beide lekker 🙂
Overigens vind ik het in deze tijd wel steeds belangrijker om business lokaal en binnenslands te houden.
@mike
Opmerkelijk om het één te ontkennen en het andere te bevestigen. Zou je me aan kunnen geven welke redenen er ten grondslag liggen aan de terugkeer van werk naar de US? Zoals ik artikelen lees wordt namelijk de zorg om het verlies van IP namelijk wel genoemd, net als dat cijfers van FBI laten zien dat hierdoor aanzienlijke bedragen verloren gaan.
De opmerking ‘if you pay peanuts….’ heeft inderdaad te maken met het behouden van mensen, salaris is voor sommigen tenslotte een hygiene factor. Groeimogelijkheden zijn dan vaak eerdere motivatoren om te blijven maar deze ontbreken vooral in outsourcing. Regelmatig staan gerenommeerde bedrijven trouwens in een kwaad daglicht als blijkt dat ze kosten drukken door kinderarbeid. Over appels en peren gesproken;-)
Inderdaad is het in het westen ook niet zo goed, ik refereer niet voor niets aan de situatie die zich ontwikkeld in zuidelijke Europa. Het valt buiten de reikwijdte van dit artikel maar een ‘angry young crowd’ is inderdaad een instabiele situatie en leidt vroeg of laat tot revolutie.
Samengevat: dingen veranderen en de door Hugo opgesomde punten zijn gewoon de spreekwoordelijke ‘open deur’ waar zeker nu nog weleens kritisch naar gekeken mag worden. Regeren/ondernemen is niet zoals de struisvogel je kop in het zand steken en tegen de mol zeggen dat het prachtig weer is.
Altijd prettig om Nederlandse ‘directe’ feedback te krijgen…
Ik zal in een toekomstig artikel eens proberen wat dieper op de materie in te gaan. @Reza: bedankt voor de aanknopingspunten, ik zal proberen jouw punten in een blog artikel te behandelen. Overigens heb ik veel van de vragen al eens beschreven op ons blog: http://www.bridge-outsourcing.com
@ewout. Ik proef een negativiteit t.o.v. offshoring. Inhoudelijk op jouw punten:
> zorg over IP: mijn vraag hier is altijd ‘hoe regel je het met een Nederlandse werknemer OF externe partij’? Conctractueel kun je afspraken maken. Daar boven op vraag ik me altijd af hoe groot het risico is dat iemand in India met je source code aan de haal gaat. En als hij dat doet, wat zou hij er mee kunnen? De interne markt in Oost Europa en India is beperkt. Een Nederlander die er met code of kennis vandoor gaat kan veel meer schade aanrichten.
> het terughalen van werk: ik denk dat de hele wereld in cycli werkt. Mensen besluiten iets en draaien dat later terug. De algehele tendens is dat offshoring groeit, er gaat steeds meer werk naar het buitenland. En dit gaat niet in alle gevallen zoals veel mensen veronderstellen, ten koste van werkgelegenheid of groei in eigen land. Zie mijn oude artikel: http://bridge-outsourcing.com/bridge-outsourcing/is-offshoring-creating-or-destroying-jobs-is-it-good-or-bad
> Verloop van mensen: verloop is er overal, ook in Nederland. Net zoals overal ter wereld kun je hier als bedrijf wat aan doen. Een uitgebreider verhaal hierover: http://bridge-outsourcing.com/bridge-outsourcing/how-big-are-attrition-rates-in-offshore-or-nearshore-teams
> peanuts en monkeys: ik snap dit niet helemaal. Bedrijven in Nederland hebben goede mensen nodig. Er zijn goede EN minder goede mensen in Nederland en in het buitenland. ‘groeimogelijkheden ontbreken vooral in outsourcing’ > wat houdt dit in? ik kan dit niet plaatsen.
> instabiliteit, corruptie, fraude: verzwegen? Ik zie uberhaupt niet waarom deze punten in mijn verhaal thuis horen? Ja er is veel corruptie in India en Oost Europa > is dit een reden om dan als bedrijf te zeggen ‘ik wil daar geen goede mensen aantrekken, ook al heb ik ze nodig?’ Instabiliteit: India is niet instabiel. In Oost Europa is het ook al 2 decennia rustig in de meeste landen.