De omzet van de elf grootste it-dienstverleners in Nederland is van 2000 tot en met 2011 met ruim 23 procent gestegen. Wel bleef de groei van de it-sector in Nederland achter bij de economische groei. Dit blijkt uit onderzoek van AME Research naar de Nederlandse dienstensector.
Tussen 2000 en 2012 is het bruto binnenlands product met 44 procent toegenomen. Het bbp is wel gecorrigeerd voor inflatie, de omzet van de it-dienstenbedrijven niet. Met andere woorden, de groei van de it-sector in Nederland blijft met een toename van 23 procent al meer dan een decennium achter bij de economische groei. Sinds 2000 is de werkgelegenheid met meer dan 10 procent gedaald.
Consolidatie
De analyse van AME Research gaat na wat er sinds 2000 met de omzet van de twaalf grootste it-dienstverleners is gebeurd en zoomt dan in op de resultaten van TSS, Qurius, Ordina, Inter Access en Simac Techniek. In het belang van werknemers en klanten is meer winst en rendement noodzakelijk om te kunnen investeren in kennisontwikkeling, nieuwe producten en diensten, innovatie en efficiencyverbetering. Herstructurering en consolidatie is volgens het onderzoeksbureau dan een scenario.
Het beeld dat de it-dienstensector in Nederland van zichzelf heeft, wijkt fundamenteel af van de feiten zoals die uit de omzetontwikkeling blijken. Tegelijkertijd doen zich verschuivingen voor in de it-sector zelf. Die hangen samen met de opkomst van cloud computing en de sterk dalende communicatiekosten. Deze ontwikkelingen zetten hele industrietakken zoals uitgeverijen en de telecomsector steeds meer onder druk. It-bedrijven kunnen toe met aanzienlijk minder, maar wel hoger opgeleide medewerkers. Er is geen tekort aan it-personeel, maar een overschot. Hoogstens is er vraag naar hoog opgeleide experts.
Verontrustend laag
Uit de jaarverslagen van de twaalf bedrijven blijkt dat zij in 2011 samen een omzet genereerden van 7,7 miljard euro. Van de vijf eerder genoemde ondernemingen zijn de bedrijfsresultaten en de rendementen volgens het onderzoeksbureau verontrustend laag. Dat betekent volgens AME Research dat zij te weinig aandacht kunnen besteden een verdere opleiding van hun personeel, aan ontwikkeling van nieuwe producten en diensten en het optimaal bedienen van hun klanten.
Moordende concurrentie maakt betere winsten en rendementen vrijwel onmogelijk, waardoor de investeringsvehikels van ABN Amro, ING en Rabobank steeds vaker ingrijpen en de banken zowel klant, investeerder en financier worden. Dat is volgens AME Research structureel ongezond. It-dienstenbedrijven hebben te veel vermogen nodig om hun omzet te maken en hun solvabiliteit is te laag. De soms absurd lage beurswaardering van een aantal bedrijven geeft wantrouwen van beleggers weer.
Geen inhaalvraag
Aangezien niet te verwachten is dat zich de komende jaren zoals in 2004-2007 een inhaalvraag zal voordoen, is volgens het onderzoeksbureau er reden voor bestuurders en financiers om te kijken naar de mogelijkheden voor een herstructurering en consolidatie van de it-dienstensector.
Oorzaak en gevolg worden in bovenstaande artikel door elkaar gehaald. Niet doordat de omzet lager wordt, is het budget voor kennisontwikkeling en opleiding van medewerkers lager – maar juist doordat het budget daarvoor veel te laag is, is hun omzet lager.
Grote it-leveranciers willen voor vaak te hoog tarief slecht opgeleide medewerkers wegzetten bij overheden en bedrijven. Dan is het geen wonder dat die overheden en bedrijven uitwijken naar kleinere detacheerders, payrol-organisaties of freelancers.
Met enige verbazing belees ik dit artikel en vraag me hier openlijk af of er ook gekeken is naar de praktijk en ‘ketenverbanden’ of sec naar pretenties van de IT dienstverleners en het beeld dat zij van zichzelf hebben. Die vraag zou het onderzoeksbureau zichzelf ook even hardop mogen stellen overigens, maar die opmerking even in de marge.
Er is een aanzienlijk tekort. Geen overschot.
De reden dat ik deze bewering bout hier neer leg heeft te maken met de kennis en ervaring op dit vlak in de praktijk. Er lopen heel veel ‘IT’ers’ rond die op de één of andere manier de IT zijn ingerold en heel leuk hebben weten te floreren. Maar in tijden van recessie of dips, 2002 en 2010/2011/2012, is er iets heel anders aan de hand.
Men heeft een hele dikke kaasschaaf genomen en men is wederom in IT als sluitstuk gaan schaven met als gevolg dat die ‘rucksichlose’ beweging indiscriminerend heeft gewerkt voor zowel de vak IT’er als de IT’er die er is ingerold.
Ik heb overigens weinig consideratie met de ‘IT’er die lekker met een ITIL en Prince2 op zak in de toenmalige hausse leuk heeft verdient en dat nu niet meer kan. Ik heb wat dat betreft veel meer consideratie met de echte vakspecialisten waarvan er velen zomaar werden afgeserveerd.
De lijst met grote en kleine geopenbaarde incidenten is aanzienlijk en we spreken nu al van een miljardenschade, tenminste, mensen die het in zich hebben met kennis van zaken, organisatie, keten, oorzaak en gevolg te kunnen bekijken. Al die CEO’s, opperhoofden, commercieel ingestelden, financieel/zakelijke opportunisten, ambtenaren, beleidsmakers, kamerleden en politici……even zien of ik er niet een paar ben vergeten…… die nu nog durven te beweren dat zij …. volgens twitter, #Zo lekker bezig zijn…., zouden zich even kunnen afvragen bij mijn volgende opsomming of zij vanavond nog lekker op één oor liggen.
Als je namelijk geen verbanden ziet, maar wel iets probeert te verkopen, je te buiten wil gaan aan ‘windowdressing’, als non IT’er een beinvloedende vinger in de projectpap wil hebben, denkt dat je iets van IT begrijpt en daarom iet meent te kunnen vinden, en overigen beslissingen nemen die volkomen haaks staan op IT, de werking en doel van IT, dan moet je je onverwijld volkomen afkeren van het ventileren van ‘visie/mening’ omdat je namelijk rechtstreeks aantoonbaar medeverantwoordelijk bent voor een miljarden schade.
Een paar lange volzinnen maar niet minder duidelijk denk ik. Even te rijtje van de voorbije twee jaar?
– Falende Banksystemen
– Falend c 2000 systeem
– Falende OV chipkaart
– Falend beleid EPD
– Falen IT Prorail
– Uitval cruciale telefoon systemen waaronder 112
– Stroomstoringen
– Fail IT projecten overheid ( Ng steeds continuerend….)
– Fail IT projecten alleen al bij de vier grote gemeenten….
– KPN fail vs een ‘hackertje
In deze wil ik niet al te negatief klinken maar als je drie dagen nodig hebt om tot de conclusie te komen dat de betreffende gepubliceerde lijst met ‘klantgegevens’ helemaal niet eens van je eigen organisatie afkomstig is…… Dan heb je welk degelijk een uitdaging…..
En natuurlijk de meest recentelijke fail, helaas, van Vodafone. Een cruciaal steunpunt valt door extreme calamiteit uit, dagen lang,maar dan geen redundancy? Handmatig alle nodes weer in de lucht moeten brengen???? Let wel, in laatste alle Egards aan inzet, instelling en communicatie want ik vind die meer dan professioneel te noemen. Ik blijf zowiezo klant van deze club.
Schade raming zou zo maar meer dan twintig miljoen kunnen zijn terwijl je wellicht met de helft redundancy had weten te bewerkstelligen. Dan hebben we het dus niet alleen over financieel/materieel alleen maar ook nog eens over je naam en reputatie schade.
Er is geen overschot aan IT personeel. Er is een structureel tekort aan goed gekwalificeerd, ervaren en kundig personeel die men ‘en masse’… door recessie ingegeven de organisatie heeft uitgeschaafd.
In alle eerlijkheid? Als je dat niet kunt zien, erkennen en dan niet even wil na gaan denken over de miljardenconsequnties die dat heeft, die moet zich dan niet met dit soort onderzoekjes bezig houden maar gewoon de vraag eens stellen of al die ‘besparingen’ die deze spastische bewegingen van menigeen van hoog tot laag, niet gewoon moeten worden neergelegd bij de veroorzakers zelf.
Ik denk dat een goed lezer wel ziet wat ik bedoel. En een ‘rommelige’ bestuurder of beleidsbepaler meteen in de verdediging zal schieten. Overigens, als we vrolijk met elkaar blijven accepteren dat we mogen doen aan discriminatie, windowdressing, valsheid in geschrifte en elkaar domweg ‘leugentjes’ om bestwil, die moet dat dan vooral.
Momenteel spelen er grofweg drie problemen;
– Gebrek aan realisme bij opdrachtgevers t.a.v. gestelde wensen/eisen bij zoektocht naar kundig en ervaren personeel
– Impotentie en incompetentie bij menig rectruiter en HR
– Commerciële versplintering waarbij duidelijk een groot onvermogen speelt op een goede en nuttige wijze met een pracht materie als IT om te kunnen gaan.
Volgorde in deze is random. We wachten in alle rust af op de volgende calamiteit.