In zijn artikel van woensdag 4 april stipt Sandor Nieuwenhuijs aan dat men bij big data vaak aan social media denkt. Gegevens uit social media kunnen echter niet zo maar door derden gebruikt worden. Wat de achterliggende reden voor deze statement ook is, zie ook de opmerking van Henri Koppen op 4 april om 13.09 uur, naar het gebruik van data uit social media moet kritisch worden gekeken.
Dit was ook de conclusie van Foursquare toen de app ‘Girls Around me’ gegevens ging combineren van Foursquare en Facebook. Hierdoor kreeg de gebruiker van de app beschikking over de namen en overige persoonlijke informatie van de dames die zich aanmeldden op een bepaalde locatie. De scheidslijn tussen een slimme openingszin en stalken wordt op deze wijze wel erg klein, volgens Foursquare, die de api inmiddels heeft geblokkeerd.
Social media voldoet aan de vereisten van big data: Volume, Velocity en Variety. Maar zoals ook
John M. Simpson, de director of Consumer Watchdog's privacy project in het artikel op Computerworld, zegt: 'Just because something is technologically possible is no justification for necessarily doing it.' Waar het artikel op Computerworld zich richt op het ethische aspect van het gebruik van informatie uit social media, verwijs ik ook naar de praktische kant: welke informatie heeft uw organisatie nodig om nog beter zaken te kunnen doen?
Jeopardy!, de spelshow waarbij er slechts één antwoord op het scherm staat, is een luxe die we tegenwoordig niet meer hebben. Inmiddels staan alle mogelijke antwoorden op het scherm, alleen wat is de juiste vraag voor uw organisatie? Een uitdaging waar zelfs Watson van IBM het moeilijk mee zou hebben. Focus wordt steeds belangrijker en dat is iets wat geen enkele tool u kan bieden. Het stellen van de juiste vraag in plaats van het hebben van alle antwoorden blijft ook met alle beschikbaar informatie de grootste uitdaging van een organisatie.
Eerder verschenen op http://itspetra.blogspot.de/ op 5 april 2012
‘Just because something is technologically possible is no justification for necessarily doing it.
Zeer goede quote. Big Data is op dit moment een te grote hype net als Cloud en BYOD. Het is belangrijk om vooraf te kijken of je wel gebruik wilt maken van Big Data. Niet iedere organisatie is geschikt voor Big Data. Tevens is er nog veel onduidelijk en ontbreekt het nog aan standaarden.
Big Data is op dit moment nog even minder “Big” als wat de leveranciers ons willen doen laten geloven. Dat het er ooit gaat komen is natuurlijk een heel ander verhaal.
Dag Ruud, de quote gaat volgens mij vooral over dat je bepaalde effecten kunt bereiken met big data en door het combineren van data, maar dat het niet altijd wenselijk is.
Tja, leuke quote, maar uiteindelijk zal altijd iemand de mogelijkheid pakken, het is net als met proeven doen. Het is moreel niet altijd verantwoord, maar er zal altijd iemand zijn die de grens van het fatsoenlijke overschrijd.
Zo heb je ook nog “open data”, de wens van overheid om meer datasets beschikbaar te stellen. Zo kan ik me zomaar voorstellen dat iemand postcodes aan inkomens gaat koppelen voor “inbreken.nl” er is no justification, maar het gaat wel gebeuren… Omdat het kan.
Henri,
Helemaal mee eens. Als Big Data voor de verkeerde doeleinde ingezet gaat worden is het hek van de dam.
Petra,
Heel aardig om te stellen dat als iets kan, maar niet mag het daarom dus ook niet gedaan wordt. Ik zou zeggen welterusten en slaap lekker!
Terecht wordt het ethische aspect naar voren gebracht want Big data leidt ook al snel naar Big Brother zoals we kunnen leren van de ophef over Deep Packet Inspection (DPI) door Telco’s. We weten ondertussen dat ze deze techniek gebruiken omdat meten van Volume, Velocity en Variety nu eenmaal weten is. Onderzoek van OPTA heeft vast gesteld dat de vier aanbieders kennisnemen van meer informatie dan alleen de informatie die bestemd is voor de afhandeling van internetverkeer. In Nederland wordt onze privacy nog in redelijke mate beschermd maar dit geldt niet voor alle landen. DPI wordt in minder vrije landen dan ook gebruikt om controle te houden op het gebruik van Internet.
En zoals we konden leren met DigiNotar geldt hier niet zelden: ‘wat niet weet, deert ons niet’ omdat ophef vaak pas ontstaat als het aan de grote klok gehangen wordt. Want hoewel regeren vooruit zien is krijgen we wetgeving vaak pas als het de spuigaten uit gaat lopen. Want in deze digitale wereld is informatie nu eenmaal het nieuwe betaalmiddel voor al die ‘gratis’ diensten. Big data draait dan misschien niet alleen om sociale media maar met de winst(verwachtingen) wordt het wel vaak in combinatie hiermee onder de aandacht gebracht.