De voordelen van het op afstand plaatsen van personeel via payrolling zijn vooral financieel van aard. Dat stellen Computable-experts van het topic Loopbaan in reactie op een artikel over de opkomst van payroll-constructies in de ict-sector. ‘Een medewerker die beseft dat zijn opdrachtgever geen commitment aangaat, doet dat zelf ook niet’, waarschuwt expert Peter Ambagtsheer. Een alternatief voor het zzp’er-schap zien de experts er niet in.
Dat payrolling aan een opmars bezig is blijkt uit de ervaringen van de dienstverlener Please Payroll uit Aarle-Rixtel, die de klandizie uit de ict-branche het afgelopen jaar fors zag groeien. Directeur Hans van de Ven voorspelt dat die groei zich in 2012 doorzet. Hij ziet in payrolling een alternatief voor het zzp'er-schap.
Administratieve rompslomp
Dat is het niet in de ogen van Computable-expert Ron Looijen, eigenaar van IT-contracts.nl. 'Gedurende een opdracht op de loonlijst van een payroller staan is belastingtechnisch onaantrekkelijk en als de zzp‘er ook klussen heeft die hij factureert, levert juist deze combi veel administratieve rompslomp op', weet Looijen. Zzp'ers die kunnen kiezen uit klussen met of zonder payrolling zullen voor het laatste kiezen, vermoedt hij.
‘Veel freelancers zijn huiverig om te payrollen door de kosten en het feit dat het niet voelt alsof je eigenlijk zelf nog onderneemt', zegt Java-design & development specialist Robert Hawker van Computer Futures. 'Het gebeurt, maar voor de zzp'er heeft het geen echte voordelen. Die is gewoon weer in loondienst, zonder de voordelen van de zelfstandig ondernemer. Als de voordelen die je hebt als werknemer, zoals zekerheid en stabiliteit, erbij kwamen, dan zou het interessant kunnen zijn. Dat wordt in dit geval niet geboden', zegt zelfstandig ict-recruiter Ramon de Meijer.
Nadelen
Aan payrolling kleven ook een aantal duidelijke nadelen, constateert eigenaar Peter Ambagtsheer van adviesbureau Mentaspex. ‘Het is een constructie waar risicominimalisatie voor de opdrachtgever het uitgangspunt is. Payroll-constructies kunnen daarom alleen bestaan waar een tekort aan banen is, als de werknemer geen beter alternatief heeft.' En de constructie bevat nog witte vlekken, meent hij: ‘De gezagsrelatie is bijvoorbeeld zeer mistig. Wie is er nu eigenlijk de werkgever en wie heeft het wettige gezag in de arbeidsverhouding? Wie mag er keuzes maken over vakantie en verlof, extra's, overuren? Ik ben wel nieuwsgierig naar de eerste rechtszaken hierover.'
Opinie
Lees verder over payrolling in de opiniebijdrage ‘Payrolling: zoef, en weg is de kennis' van Peter Ambagtsheer.
Payrolling is lang niet zo eng als door de “experts” wordt gesuggereerd. Daarvoor is het allereerst belangrijk te begrijpen welke rol vervuld wordt door payrolling, en welke vooral niet. Vervolgens is het belangrijk te begrijpen hebt dat niet elke zzp’er hetzelfde is en dat het voor sommigen een prima manier is om een boterham te verdienen.
Payrolling concurreert in eerste instantie met name met uitzendwerk, ook met zzp-constructies, in mindere mate met detachering. Het is goedkoper dan uitzendwerk, omdat er minder geld naar de tussenpartij gaat. Tegelijkertijd wordt er (inderdaad) administratief en juridisch wel ontzorgd, zodat risico’s worden geminimaliseerd voor de leverancier (denk bijv. aan alle verschillende algemene voorwaarden die zzp’ers kunnen hanteren) en is het een oplossing voor het opvangen van pieken en dalen.
Payrolling wordt als het goed is niet ingezet om belangrijke functies in te vullen, maar dus om meer gestandaardiseerde taken uit te voeren, waarbij de werknemers eenvoudig vervangbaar is en is daarom een deeloplossing voor de (IT) arbeidsbehoefte. Niet meer, maar ook niet minder.
Payrolling is overigens niet nieuw en bestaat al heel lang, zeker in andere sectoren (bijv de landbouw), dus zoveel “rechtzaken” zullen er niet volgen en zo “mistig” is het helemaal niet.
Net zoals er een groep IT’ers interessant is om voor uitzendbureaus te werken, is het voor anderen interessant om te payrollen, tijdelijk, af en toe, of permanent. Wat dat betreft is het een kwestie van vraag en aanbod. Bovendien is het zeer onwaarchijnlijk dat de ICT markt spectaculair gaat herstellen en dat het gros van de IT’ers (weer) de luxe heeft van het kunnen kiezen uit opdrachten. Het is het voorbarig om payrolling bij voorbaat te diskwalificeren.
In reactie op het artikel van Peter Ambagtsheer en bovenstaande samenvatting van Johannes van Bentum het volgende:.
Onbekend is onbemind en wordt daardoor helaas ook vaak ten onrechte met wantrouwen bekeken. Het artikel van Peter Ambagtsheer is een duidelijk voorbeeld daarvan.
Wat is payrolling nu eigenlijk?
Bedrijven kunnen allerlei taken uitbesteden. Waarom doet men dat? Het antwoord is specialisatie. Natuurlijk kan een ondernemer alles zelf blijven doen maar het is zeer onwaarschijnlijk dat hij of zij overal wel voldoende verstand van heeft of tijd voor vrij wil maken. Als je wilt dat alles perfect gaat, dan moet je daarvoor specialisten inschakelen. Dus waarom niet voor het werkgeverschap? Ook werkgeven is een specialistische taak en er zijn tegenwoordig gelukkig bedrijven (payrollbedrijven) die zich daarin specialiseren en dit specialisme als dienstverlening aanbieden. Volgens Peter Ambagtsheer zouden werkgevers geld kunnen besparen door goed te luisteren naar degelijk opgeleide arbeidsrechtjuristen. Dat is nu exact wat Please Payroll hen aanbiedt. Wij hebben arbeidsjuristen, salarisadministrateurs, verzuimspecialisten en pensioendeskundigen in dienst die allen ten dienste staan van onze klanten, maar dan zonder voor die advisering advieskosten in rekening te brengen.
Een payrollonderneming heeft twee soorten klanten. De onderneming die het werkgeverschap uitbesteedt (de opdrachtgever) en de medewerker die wij een arbeidsovereenkomst aanbieden. Wij moeten onze dienstverlening naar beiden perfect uitvoeren om bestaansrecht te hebben.
Waar het dan ook aan ligt, het is een feit dat je steeds meer ZZP-ers ziet. Veel ZZP-ers zijn zelf specialisten en zijn hierdoor ‘gedwongen’ in het ondernemerschap terecht gekomen. Naast goed zijn en blijven in hun eigen kennisgebied moeten ze helaas ook tijd steken in alle andere verplichtingen die de overheid afroept over zelfstandigen. Wij zien dat ook zij steeds meer kiezen voor het volledig uitbesteden van het werkgeverschap en daarmee feitelijk heel bewust afstand doen van het zelfstandig ondernemerschap. Dat heeft veel voordelen. Om de voornaamste te noemen: recht op doorbetaling bij ziekte, WW na einde van het project, pensioenopbouw, nabestaandenverzekering en de enige administratieve verplichting die resteert is het schrijven van uren. Werkzaamheden zoals factureren en risico’s zoals het incasseren daarvan liggen bij het payrollbedrijf. De gepayrollde medewerker krijgt altijd netjes op tijd uitbetaald ook al betaald de opdrachtgever pas veel later.
Ook wat betreft afspraken over doorlooptijd van een project of de kwaliteit die wordt geleverd door de medewerker, liggen heel anders dan bij een reguliere detacheringsovereenkomst. De opdrachtgever heeft niet meer mogelijkheden daarin als met een medewerker die ze zelf in loondienst hebben. Dus wat dat betreft heeft de gepayrollde medewerker ook veel meer zekerheid dan zijn collega die zich zelf als ZZP-er detacheert.
Helaas voor alle partijen is zekerheid over de toekomst niet meer van deze tijd. Is het reëel om ondernemers te belasten met de taak om te voorzien in een vangnet voor onzekere tijden? Wij vinden van niet. Een ondernemer moet werkgelegenheid creëeren. Het vangnet moet er zijn, maar de kosten daarvan moeten rusten op ons aller schouders. Als payrollorganisatie maken wij het voor de ondernemer mogelijk om de focus te houden op het laten groeien van de onderneming. Taken en risico’s van het werkgeverschap worden door ons omgezet in een vooraf bekend tarief zonder verrassingen achteraf. Daar kunnen ondernemers wat mee.
De opinie-bijdrage van Peter Ambagtsheer lijkt geschreven vanuit het perspectief van het ‘outsourcen van eigen personeel’.
Daarbij worden echter óók suggesties gewekt ten aanzien van externe specialisten welke op projectbasis worden ingehuurd. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Uiteindelijk gaat het erom dat de Opdrachtgever de beste kandidaat krijgt tegen het meest gunstige tarief. Dat het in de praktijk anders gaat zal genoegzaam bekend zijn.
Uit mijn ruim 20 jaar ervaring als extern ICT-projectmanager moet ik helaas constateren dat in het HRM-traject doorgaans iedereen blij wordt, behalve Opdrachtgever en Kandidaat.
Zo moet ik helaas constateren dat bij HRM – zowel bij inlener als bij uitlener – buiten HRM-kennis vaak minimale inhoudelijke kennis aanwezig is m.b.t. van bij de kandidaat gewenste kennis en ervaring.
Dat wreekt zich onvermijdelijk bij het selecteren van passende cv’s.
Als daarnaast een detacheerder de stelling hanteert “je bent inderdaad de perfecte kandidaat, maar we hebben al voldoende cv’s”, dan wordt de Opdrachtgever feitelijk het bos ingestuurd.
Als extern ICT-projectmanager wil ik mijn Opdrachtgever maximaal resultaat leveren.
Daarbij hanteer ik daarom graag een projectcontract waarbij de contractafwikkeling en financiële administratie via een payrolling-constructie worden afgedaan.
Zeer pragmatisch en efficiënt, zonder allerlei VAR-overhead en onnodige marges.
Ik krijg het gevoel dat men payrolling toch vooral ziet als een alternatief voor vast dienstverband.
Het verkrijgen van een VAR is voor een zelfstandige een paar minuten werk en juist door payrolling kan men geen gebruik meer maken van bijv. zelfstandigenaftrek en MKB korting.
Misschien mis ik het punt maar ik zie vanuit de werknemer gezien niet echt voordelen in deze constructie…
@Peter: de voordelen vanuit de werknemer zijn vooral dat hij of zij werknemer kan blijven.
Het is echt niet ieders wens om zelfstandig ondernemer te worden.
In dat geval is de payrollconstructie de voordeligste oplossing zoals ook P.J. Westerhof terecht opmerkt.