Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie praat op korte termijn met de telecombedrijven over de vraag hoe er moet worden omgegaan met grote storingen. Aanleiding is de brand bij Vodafone waardoor klanten in de Randstad veel problemen ondervinden met telefonie en internet. Een aantal Tweede Kamerleden wil weten waarom bij het telecombedrijf de noodvoorzieningen ontbraken.
‘Ik betreur de hinder die gebruikers van Vodafone ondervinden. Op korte termijn wil ik met de providers in overleg om te kijken hoe bij situaties zoals vandaag de gevolgen voor de klanten zo veel mogelijk beperkt kunnen blijven en welke lessen we hieruit kunnen trekken', aldus minister Verhagen in een brief aan de Tweede Kamer.
Het overleg vindt plaats binnen het door zijn departement voorgezeten Nationaal Continuïteitsoverleg Telecom (NCOT). Verhagen schrijft in zijn brief dat alleen in buitengewone omstandigheden (zoals oorlogs- en crisissituaties) in de Telecomwet de mogelijkheid bestaat om de aanbieders aanwijzingen te geven over het exploiteren en het gebruik van de openbare telecommunicatiediensten. De bewindsman wil van de telecombedrijven weten of het mogelijk is vrijwillig afspraken te maken over het gebruik van elkaars netwerken in het geval van storingen. Vodafone voert al naar aanleiding van de brand overleg met telecomconcurrenten KPN en T-Mobile over het gebruik van de internetdiensten (3G) door de Vodafone-klanten.
Rook- en waterschade
In de nacht van 3 op 4 april 2012 is in Rotterdam brand uitgebroken in een bedrijfspand naast het gebouw van Vodafone waar apparatuur staat voor het mobiele telefoonverkeer. Door rook -en waterschade is de apparatuur beschadigd waardoor alle zendmasten in de regio uitgevallen zijn. Bovendien moest het telecombedrijf uit veiligheidsoverwegingen op last van de brandweer de elektriciteit (inclusief noodstroomvoorziening) in het pand moeten uitschakelen. Daardoor kon alle apparatuur op de locatie niet gebruikt worden.
De apparatuur in de netwerkcentrale van Vodafone is naar verwachting onherstelbaar beschadigd door de hitte en de wateroverlast als gevolg van het blussen. Vodafone had reserveapparatuur beschikbaar die naar de locatie in Rotterdam werd getransporteerd. Om de functie zo goed mogelijk over te kunnen nemen, moest de reserveapparatuur zo dicht mogelijk bij de uitgeschakelde apparatuur worden geplaatst; een lastige klus vanwege de brand.
Klanten
Ongeveer 10 tot 15 procent van de vijf miljoen klanten van Vodafone ondervond veel hinder van de storing. In eerste instantie was dit een kwart. Voor ongeveer een derde van de landelijke klanten van Vodafone was ook voicemail niet beschikbaar. Op donderdag 5 april was de storing pas voor een deel opgelost. De minister laat in zijn brief verder weten dat de Rijksoverheid en groot aantal andere overheden ook klanten zijn van Vodafone.
In het kader van de gemeenschappelijke aanbesteding OT2010, perceel mobiele telefonie, werd gekozen voor deze provider. Een aantal onderdelen van de Rijksdienst heeft bij het afsluiten van het contract gekozen voor de mogelijkheid van 'national roaming'. Hierbij kan met één sim-kaart gebruik worden gemaakt van meerdere mobiele spraak- en datanetwerken in Nederland. Hierbij wordt, als het netwerk van Vodafone niet beschikbaar is, teruggevallen op een ander nationaal mobiel netwerk.
Je kan wel stellen dat Vodafone een ernstig problem heeft, wat niet zomaar op te lossen is.
Ik begrijp best dat om aan de vraag naar mobiele diensten, tegen een zo laag mogelijk tarief, de “zogenaamde” overbodige backup en dubbele systemen niet geinstalleerd zijn.
In praktijk betekent dit dat zolang er geen grote problemen zijn, geen gebruiker hier iets van merkt.
Maar gebeurt er iets en dat hoeft nog niet eens in je eigen datacenter te zijn, dat zijn de poppen letterlijk en figuurlijk aan het dansen en merkt iedereen de gevolgen.
Om te beginnen zou je in ieder geval een backup procedure klaar moeten hebben en dit hoeft geen complete spiegel van de infrastructuur zijn, je kan ook je infratructuur over meerdere locaties verdelen. Hiernaast mag je wel eens gaan kijken naar de omgeving waar je je datacenters neer zet, locaties die onder NAP liggen en in industriele gebieden liggen, waar een grote kans op verstoring door ongelukken en het niet bereikbaar zijn zou je eigenlijk niet mogen gebruiken.
Grote spelers in data center hosting hebben hier een uitgesproken richtlijn voor.
Nu zal de politiek wel weer stellen, dat dit niet meer mag gebeuren en dat het niet toelaatbaar is. Ik ben bang dat deze niet met richtlijnen komen hoe dergelijke diensten ingericht moeten worden, een dergelijk traject kost ten eerste veel tijd en het is maar de vraag of de benodigde kennis wel aanwezig is.
Ondertussen zit Vodafone met een ernstig problem wat alleen op te lossen is door een wijziging van de infrastructuur, hetgeen ongetwijfeld in de tarieven te merken al zijn.
Het is te wachten op de volgende provider, die in dergelijke problemen komt.
Opmerkelijk !
Als overheids personeel levensbedreigende situaties meemaakt omdat hun C2000 systeem niet afdoende functioneert worden er allerlij uitvluchten verzonnen om aan te tonen dat de situatie prima onder controlle is.
Maar zodra Maxime niet meer kan twitteren dan moet een hele sector ineens met de billen bloot.
Het is toch al lang bekend wat de oorzaak is? Door kostenbesparing, winstdruk en prijsdruk moet op van alles bezuinigd worden. Ook op backup en noodvoorzieningen. De prijzen moesten omlaag, de winsten omhoog. Da’s gelukt. En als je naar de beschikbaarheid van de netwerken kijkt, is het resultaat niet eens heel erg slecht. Ja, nu effe, maar over een periode van een jaar valt het allemaal weer mee.
Persoonlijk denk ik dat hier twee zaken even gescheiden moeten blijven.
Politiek
Als Verhage hier zo’n verhaal van wil maken dan had men een nuts voorziening, zoals telefonie ooit eens was, nooit moeten opknippen en verregaand privatiseren, om vervolgens de Nederlandse soevereiniteit te grabbel te gooien naar Brussel.
Want politiek heel opportuun wat dacht hij te kunnen gaan doen als de grote aanbieders niets in de weg kan worden gelegd juridisch. Hij kan hoogstens lobbyen voor…..? Het gegeven dat concurrenten van elkaar plots in tijden van ‘nood’ samen zouden moeten werken? MAxime heeft niet eens recht van spreken want die heeft maar één belang en dat is het persoonlijke belang van Maxime Verhagen. Zie zijn voorgangers Balkenende en Bos.
Zakelijk
Zakelijk stellen criticasters het juist. Vodafone heeft een keuze gemaakt zaken technisch op te zetten en te onderhouden. Als je vervolgens aan de basis al niet eens op een juiste wijze om kunt gaan met iets triviaals als redundancy, dan ben ik bijna geneigd te zeggen,’Eigen schuld Dikke bult!’ Ook al ben ik zelf een tevreden klant van vodafone al jaren.
Als professional kan ik alleen maar concluderen dat wanneer je niets wil betalen en alleen gaat voor ’the Big Buck’, je gewoon maar op de blaren moet zitten. Er zit namelijk nog steeds ruimte in de marges op een cruciaal onderdeel zoals in Rotterdam redundancy aan te kunnen brengen.
Als je dan vervolgens verneemt dat 700 stations ‘handmatig’ op moeten worden gestart en de professionals van half EU hier naar moeten worden ingevlogen? Dan vind ik dit al professional nogal wat. Namelijk dat er aantoonbaar en overduidelijk over cruciale zaken niet eens is nagedacht maar dat men gegokt heeft.
Wat zijn de kosten van deze schade? Zou de verzekering uitbetalen als deze kennis van zaken had en wist dat het grootste deel van de schade voorkomen had kunnen worden voor slechts een paar miljoen? Ik denk dat de verzekering nu wakker zal worden en eisen dat er zaken redundant worden uitgevoerd of anders een torenhoge premie. Hoe goed ik het crisismanagement van Vodafone ook heb zien acteren, dit is waar ik menig CITO telkens voor waarschuw.
Pay peanuts en je krijgt monkeys. Dan mag je je terecht afvragen of dat dan de besparingen en de winst waard is geweest. Ik heb daar zo mijn eigen gedachte over. Maar ja, ik hoef niemand dan ook iets uit te leggen.
14 dagen later na “V-zero” zijn er nog steeds problemen, niet van ik kan niet bellen, maar wel bijvoorbeeld allemaal smsjes van een ander op je smartphone…niet echt grappig omdat het bekenden zijn…! dat is zo mogelijk nog erger dan niet kunnen bellen. Misschien een “detail”, maar essentieel-fout is:
1. Een SPOF en dan zo gebouwd dat het nog direct afhankelijk is van het “veiligheidsniveau” van de buren
2. Essentieel netwerkknooppunt dat geen redundancy noch fall back kent
3. Geen safe-over procedures, zodat er binnen 48 uur restauratie kan zijn.
Inmiddels is door al het pushwerk van de providers de mobiele infra een cruciaal onderdeel geworden in het privé en werkleven, aleen de uptime productie van het netwerk heeft daar (nog) geen gelijke tred in gehouden. Tijd voor een onafhankelijk review….