Telecomleverancier Vodafone Nederland neemt voor een onbekend bedrag telefonieleverancier TeleSpectrum over. Door de overname kan Vodafone zijn zakelijke klanten in Nederland hosted telefonie bieden. De telecomaanbieder speelt met deze cloud-dienst in op de toenemende behoefte van vooral het mkb om de telefooncentrale en het onderhoud ervan uit te besteden. Alle 65 medewerkers van TeleSpectrum treden per direct in dienst bij Vodafone. De hosted telefoniediensten voor de zakelijke markt zijn al in april 2012 bij Vodafone beschikbaar.
Bij hosted telefonie maken organisaties via een beveiligde verbinding gebruik van een virtuele telefooncentrale in het netwerk van de provider. De economische situatie is een belangrijke aanjager van dit soort private cloud-diensten. Vooral mkb-ondernemingen betalen liever een vast bedrag per maand voor een virtuele telefooncentrale dan zelf in een fysiek exemplaar en het onderhoud ervan te moeten investeren. Daarnaast is bij veel ondernemingen de telecominfrastructuur organisch gegroeid, met als gevolg een wirwar aan leveranciers en contracten. Met hosted telefonie hebben ze te maken met slechts één partij voor het beheer van hun vaste en mobiele telefonie. De Nederlandse markt voor hosted telefonie bedraagt nu honderd miljoen euro, maar zal naar verwachting de komende drie jaar verdubbelen. TeleSpectrum is een van de drie grootste spelers in deze markt.
De overname van TeleSpectrum is een verdere versterking van Vodafone's positie in de markt voor vaste en geïntegreerde telecommunicatie. In 2006 nam het The Network Factory over, waardoor zakelijke klanten ook voor vaste diensten bij Vodafone terecht konden. In 2010 en 2011 ging de provider samenwerkingen aan met Eurofiber en Reggefiber, voor de uitrol van vaste glasvezeldiensten naar bedrijven en consumenten (Vodafone Thuis).
Vodafone en hosted VoIP, Tele2 en hosted VoIP; het lijkt er op dat de wedstrijd tussen randapparatuur en infrastructuur opnieuw ontbrand. Er is natuurlijk een groot aantal redenen om iets zelf te blijven doen en soms nog meer redenen om het uit te besteden. dat geldt met name voor VoIP diensten en het beheer en gebruik er om heen. Om tot een afgewogen oordeel te komen in plaats van meegaan met een mogelijke hype is een TCO plaatje maken zinvol en de enige weg om over de financien zicht te krijgen. Een bedrag per maand voor een hosted werkplekaansluiting lijkt laag, maar er zijn drie componenten die hard door tikken: dat is het aantal aansluitingen, de looptijd en dat zijn de bijkomende kosten. Daarnaast het terugdraaien van een overgang is vrijwel onmogelijk zonder forse kosten. Datzelfde geldt voor de weg terug aan het einde van een contractlooptijd. Functionaliteit kan een overweging zijn. Omdat het vaak gaat om multi-organisatie-infrastructuren is er geen sprake van high-innovatie functies, maar meer van de gemeenschappelijke deler. Op zich een interessante trend: infrastructuur leveranciers die hosting (erbij?) gaan doen, dat wel, nu nog de echte motivatie.