Hoewel de ict-sector bekend staat om het aanbieden van technologische innovaties zie je bij cloud computing een ander scenario. De sector toont zich hierin kritisch. Ruim 30 procent zegt helemaal niets in de cloud te zien en biedt klanten deze oplossingen dan ook niet aan. Daarnaast geeft 40 procent aan liever niet in de cloud te willen, tenzij het een beter alternatief is voor andere oplossingen. Dit schrijft ABN Amro in zijn sectorrapport ‘Groeistuipen van cloud computing'
ABN Amro gaf Heliview opdracht om een steekproef uit te voeren naar de adoptie van cloud computing in Nederland. De bank ontving naar eigen zeggen opvallende cijfers, omdat veel bedrijven 35 procent van de jaaromzet halen uit het aanbieden van cloud-diensten en -producten. Toch sieren klinkende vooruitzichten volgens ABN Amro de ict-sector. Bijna 80 procent ziet de omzet in de komende twee jaar stijgen. Van die groep ziet zelfs 30 procent een toename van meer dan 10 procent. Bedrijven die cloud-diensten en -producten aanbieden, laten daarnaast licht betere resultaten zien dan hun collega's die de cloud vooralsnog links laten liggen.
Het optimisme is dus het grootst bij organisaties die zich bezig houden met cloud computing. Van hen verwacht 82 procent een toename van de omzet in de komende jaren, in tegenstelling tot 76 procent van collega's die nog niets doen met de cloud. Cloud computing stuwt de verwachtingen dus omhoog. De bank vraagt zich daarom af waarom ict-aanbieders zich dan niet massaal met de cloud bezighouden.
Geen targets, maar langetermijnrelatie
De ict-sector baseert traditioneel zijn businessmodel op inkomsten uit licenties en ‘uurtje-factuurtje'. ‘Bij cloud-oplossingen ga je naar inkomsten uit gebruik', zegt Menno van Leeuwen, sector banker TMT. ‘Ict-aanbieders moeten een commerciële, financiële en culturele omslag maken. Niet langer meer een focus op verkooptargets, maar juist op langetermijnrelaties met opdrachtgevers. Je ziet dat ze het daar lastig mee hebben. Vandaar dat de stap richting cloud computing niet zo snel gezet wordt.'
Daar komt volgens Van Leeuwen nog bij dat het aanbieden van cloud-diensten vraagt om de nodige investeringen, terwijl gemiddeld genomen de omzet van de huidige producten en diensten nog niet onder druk staat. ‘Bovendien twijfelt de markt ook nog over het gebruik van de cloud, waardoor de klantvraag niet als een enorme druk wordt gezien.
Argumenten
Ondanks de terughoudendheid hebben de huidige cloud-aanbieders met gefundeerde redenen gekozen voor de cloud. Doorslaggevende argumenten zijn: klanten kunnen zo hardware-, plaats- en tijdonafhankelijk werken, klanten vragen erom en dankzij de cloud kun je een langdurige klantrelatie opbouwen. De laatste reden wordt gezien als een van de belangrijkste groeifactoren.
Cloud-oplossingen kennen namelijk een hoge uitstapdrempel. Voor klanten is het vaak lastig om over te stappen naar een andere cloud-aanbieder. Opnieuw kiezen voor een traditionele oplossing is te duur. De transitie naar cloud is dus lastig, maar loont volgens ABN Amro.
@NumoQuest et al:
1. Waar wordt de klant gegarandeerd dat corporate data niet gestored wordt bij partijen waar de betreffende klant geen enkele overeenkomst mee heeft?
2. Wie is wanneer verantwoordelijk voor de data integriteit en veiligheid?
3. Hoe is een restore geregeld?
4. Is er een roll back scenario?
5. Processen en procedures
Deze vragen zijn niet uniek voor cloud computing. Maar laat ik een simpel voorbeeld geven van een dienst die je als bedrijf af zou kunnen nemen die gebaseerd is op cloud computing: Dropbox.
Dropbox synchroniseert bestanden tussen een computer en de cloud. De data in je Dropbox synchroniseert met de cloud en meerdere computers kunnen daardoor qua bestanden gesynchroniseerd blijven.
1) De data wordt bij Amazon neergezet, daar heb ik geen overeenkomst mee.
2) Dropbox is verantwoordelijk voor de data integriteit opgeslagen bij Dropbox. Het is echter een kopie van de lokaal opgeslagen data en corrupties, ik heb ze nog niet gevonden op het internet.
3) Je kunt via de cloud restoren als je iets hebt weggegooid. Dat werkt altijd
4) Ja, je kunt bestanden die je per ongeluk hebt weggegooid terughalen, ook als je de bestanden overschreven hebt met andere bestanden.
5) NVT
Bandbreedte is geen issue. Zelfs in Tanzania werkt het prima.
Welk probleem lost dit “cloud computing” op? Overal je data beschikbaar, backup, bestanden op je werk bewerken en naadloos thuis verder werken. Backup van diverse andere cloud diensten zoals Workflowy en Google Docs.
Als freelancer ben ik veel productiever en kan ik beter samenwerken met mijn opdrachtgevers. Boekhouder hoef ik niet meer papieren op te sturen, dus spaart tijd en moeite voor beide partijen.
Is er een vergelijkbaar betaalbaar niet SaaS/Cloud alternatief: Nee.
Hiermee zijn alle vragen in de reacties opgelost en dit is slechts 1 voorbeeld.
Laten we niet deze oeverloze discussie keer op keer opnieuw voeren. Kijk, probeer, leer, speel en verwonder (lichte verwijzing naar Ramses Shaffy)
De discussie is niet Voor en Tegen cloud computing, net als dat je als bedrijf niet 100% met of zonder cloud computing bezig bent.
Probeer eens vijftig jaar vooruit te kijken…. gaan we dan nog steeds servers per stuk inrichten en onwijs veel moeite doen om een nieuwe computers klaar te maken? Lijkt mij niet.
@henri koppen
Bestanden opgeslagen bij Dropbox kunnen ingezien worden door de medewerkders van Dropbox (volgens Dropbox is het veilig want dat mogen de medewerkers niet)
Bestanden opgeslagen bij Dropbox vallen onder de amerikaanse wetgeving en kunnen als zodanig du ingezien worden door de amerikaanse overheid.
Een paar maanden geleden had Dropbox een ‘free for all’ weekend. Iedereen kon alle bestanden van iedereen inzien.
Zo kan ik nog wel even doorgaan helaas.
Kijk eens verder dan het gemak. Henri zegt het is makkelijk en dus gebruik ik het. De struisvogel politiek slaat weer keihard toe. Ik kijk niet naar risico’s die ik loop, dus zijn die er niet.