Maarten Oldenhof, bestuursvooriztter van de Rotterdamse digitale kaartenmaker AND (Automotive Navigation Data) International Publishers stapt op. Oldenhof wil na bijna tien jaar plaatsmaken voor een nieuwe ceo die het bedrijf weer structureel winstgevend moet maken.Voor AND was 2011 een teleurstellend jaar met een omzetdalling van maar liefst 66 procent en een verlies van 13,9 miljoen euro. De kaartenmaker tracht middels een reorganisatie de kosten in lijn te brengen met de omzet.
Oldenhof vertrekt per 15 mei 2012. Hij wordt opgevolgd door Hugo van der Linde die sinds 2006 werkzaam is bij AND en momenteel directeur operationele zaken en bestuurder van AND Products BV. De benoeming moet nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders die op 15 mei vergaderen. Dan staat ook de benoeming van een extra lid van de raad van commissarissen op de agenda. Het gaat om Maarten Douma, momenteel werkzaam bij investeerder Indofin. De Indofin Group is ook aandeelhouder en houdt middels Parkland NV een belang in AND.
Jaarcijfers
AND leed in 2011 een verlies van 13,9 miljoen euro, daar waar in 2010 nog een winst van 3,5 miljoen euro werd geboekt. Dat het verlies zo hoog is opgelopen heeft vooral te maken met een afwaardering van deimmateriële vaste activa met 10,86 miljoen euro. Daarnaast trof AND eind 2012 een schikking in een langlopend geschil met navigatieleverancier Route 66 voor ongeveer 780.000 euro.
De omzet daalde met 66 procent tot 2,47 miljoen euro (2010: 7 miljoen euro). Volgens het bedrijf daalden de opbrengsten als gevolg van veranderende technologische ontwikkelingen, snel veranderende marktomstandigheden en meer aanbod van gratis kaarten. Het bedrijf heeft vooral veel last van de populariteit van smartphones met GPS en navigatie-apps.
Naar aanleiding van de tegenvallende resultaten in 2011 heeft AND een reorganisatie doorgevoerd die moet zorgen voor substantiële kostenbesparing in 2012. Het aantal personeelsleden in India is daarbij gereduceerd van ruim 200 naar 65 en in Nederland van 25 naar 15 voltijdsarbeidsplaatsen. Daarnaast heeft de kaartenmaker besloten om, met het oog op het in lijn brengen van de kosten met de teruggelopen omzet, over te gaan tot alleen het uitvoeren van het benodigde onderhoud op de bestaande database en de ontwikkeling van nieuwe kaarten stop te zetten.
Potentie
AND ziet nog steeds groeimogelijkheden in het aanbieden van diensten in combinatie met de eigen kaart en data. Het bedrijf wil zijn kaarten ook als branche- en sectorspecifieke maatwerkoplossingen aanbieden. Het bedrijf behaalt 80 procent van de omzet in de Verenigde Staten. Het gaat vooral om klanten die actief zijn op internet en voor de bedrijfsvoering afhankelijk zijn van geo-informatie. Een grote klant is Google. Die zoekreus maakt voor Google Maps gebruik van gegevens van AND. Het gaat bijvoorbeeld om gegevens voor de kaarten van Noord-Afrika. AND meldt dat het eind maart een contract heeft afgesloten met een niet nader bekend gemaakte buitenlandse navigatiepartij. De verwachting is dat deze overeenkomst een belangrijke bijdrage zal leveren aan de omzetgroei in 2012.