De behoefte aan ontwerpers van apps voor draagbare apparaten (mobile app ontwerpers) groeit snel. Resultaat is dat in de digitale economie in Europa in de komende jaren zevenhonderdduizend banen vrijkomen. Aanleiding voor eurocommissaris Neelie Kroes jongeren en met name meisjes op te roepen zich te laten opleiden in de it-sector, omdat in deze branche de échte kansen liggen.
Het mobiele kanaal is niet meer weg te denken uit de it-applicatieontwikkeling. Zo is er een grote behoefte aan strategen, projectmanagers, ontwikkelaars, interactieve ontwerpers, visual designers en testers. Kortom: alle disciplines die komen kijken bij het ontwikkelen van hoogwaardige apps. De verwachting is dat deze snel groeiende vraag nog jaren aanhoudt. Het keerpunt deed zich vorig jaar voor na de ‘app-explosie' in de consumentenmarkt, waarbij talloze apps hun intrede deden die het leven leuker en gemakkelijker maken.
Veel bedrijven lanceren apps waarmee zij klanten aan zich willen binden. De app-ontwikkeling richt zich nu steeds meer op toepassingen die echte functionaliteit toevoegen. Zo zie je in de banksector dat klanten hun bankrekening niet alleen via het web beheren, maar ook met apps transacties verrichten via hun smartphone of tablet. In de financiële sector is een felle concurrentie losgebroken: partijen verdringen zich om als eerste met de beste app op de markt te komen. We zien ook dat veel grote bedrijven beginnen met het opbouwen van een eigen workforce nadat ze in een eerdere fase kant-en-klare apps hebben gekocht.
Motor voor banengroei
De meeste kansen doen zich voor aan de voorkant van de technologie, met name op het gebied van app-ontwikkeling en ‘big data': het vergaren, opslaan en analyseren van enorme hoeveelheden gegevens. Zowel binnen als buiten bedrijven groeit de digitale informatievoorziening enorm. Zo is het aantal Facebook-gebruikers in de afgelopen twee jaar geëxplodeerd. Hierin gaan enorme hoeveelheden data om waarvan veel marketeers zouden smullen. Om deze gegevens te analyseren en productontwikkeling hierop af te stemmen, zijn echter specifieke tools en expertise nodig. De Verenigde Staten hebben hierin een voorsprong op Europa.
De ‘App Economy' biedt in de VS werk aan 466.000 mensen en vooral app-ontwikkeling en big data zijn een motor voor banengroei. Zo becijferde McKinsey dat de VS in 2018 behoefte hebben aan bijna een half miljoen specialisten met diepgaande analytische vaardigheden en nog eens anderhalf miljoen managers met veel kennis van dataverwerking. Dit is nu nog een niche-markt in Europa, maar naar verwachting zal ook de Europese markt deze ontwikkeling omarmen. De eerste tekenen daarvan zijn al duidelijk zichtbaar. Dat biedt – zeker in de huidige economische crisis – allerlei kansen voor jonge it-professionals.
Van generalisten naar app-specialisten
Kroes benadrukte in haar oproep dat de kansen in de digitale economie voor het grijpen liggen. Zo stelde de eurocommissaris dat als jongeren zich nu laten bijscholen in deze sector zij alle kans hebben binnen enkele jaren een baan te vinden. Het onderwijs loopt echter enigszins achter de feiten aan. In de it-sector merken we dat schoolverlaters te breed en nog in ‘Old School IT' zijn opgeleid.
Het is voor it-opleidingen lastig hun curriculum te laten aansluiten op de zich zeer snel ontwikkelende it-markt. Dit vraagstuk komt ook aan de orde tijdens de review van de ‘bachelor of it'-domeinbeschrijving van de verzamelde hbo-I opleidingen. Daarmee zoekt de stichting HBO-I aansluiting bij – en feedback van- het bedrijfsleven op het raamwerk van competenties waarvoor wordt opgeleid. Hierbij denk ik als reviewer mee over aanpassingen in het curriculum van IT-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs.
Zo hebben klanten van ons geen behoefte aan generalisten, maar aan app-specialisten. Voor mobile app-ontwikkeling zoeken it-dienstverleners vooral mensen die goed kunnen programmeren, testen of een perfecte gebruikersinterface ontwerpen. Een intuïtieve en aantrekkelijke interface en een optimale user experience bepalen het succes van applicaties en de business die bedrijven hiermee genereren.
Wij nemen de handschoen op en ontwikkelen les- en oefenprogramma's om it-professionals en net afgestudeerde medewerkers op te leiden in mobile app development en testing. Klanten mogen immers van it-dienstverleners verwachten dat zij niet alleen op het gebied van internet, maar ook aan de mobiele voorkant alle competenties in huis hebben.
Peter Bas Oosthoek, competence manager technology services Atos Nederland en oprichter van de Atos App Academy.
Ik vraag me af of je als student opgeleid wil worden tot app-ontwikkelaar. De app-ontwikkelaar zal over een paar jaar aan het rijtje van LOI web-designer, jaar-200-bug-fix-Cobol-ontwikkelaar en next-next-finish-systeembeheerder worden toegevoegd.
Natuurlijk zal een bedrijf als Atos zeggen dat je dat moet doen, omdat zij in de gaten van de mark springen en daar naar toe gaan waar nu de omzet/marge zit. Dat is ook prima. Maar zij maken zich niet druk over het feit dat je nog tot je 67e productief moet zijn. Als je dat wilt, dan lijkt me een brede IT-opleiding een betere keus en dat is wat HBO-instellingen moeten aanbieden. Vervolgens spring je als IT’er heel eenvoudig in op de technologie van de maand, waar van apps niet de eerste en zeker ook niet de laatste zal zijn.
Apps en big data zijn nu hot, daar is nu vraag naar en er is (dus) nu geld mee te verdienen. De vraag is of dit over 5, 10 of 20 jaar nog steeds zo is.
En ik denk met weemoed terug aan MBO-scholieren die geleerd werd om met (bijvoorbeeld) Novell 5.1 te werken, geen generieke sysadmin skills bezitten/aangereikt kregen, en vervolgens uitgerangeerd worden omdat ze hun technische skills niet up to date gehouden hebben, vaak omdat de werkgever het niet nodig vond, want men was Novell-specialist, en toen men overging naar Windows was het makkelijker om een windows specialist in te huren dan de eigen medewerker om te scholen.
Een generalist opleiden tot specialist is vele malen makkelijker dan het omgekeerde, maar kost inzet (tijd, geld) van een werkgever. En zeker de grotere werkgevers zijn niet zo snel geneigd om dat geld uit te geven, dan hebben ze liever dat ICT-opleidingen mensen afleveren die ze direct kunnen inzetten op een bepaald (bij voorkeur hot) technisch gebied. Maar daar zijn generieke opleidingen niet voor.
Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat ICT-bedrijven partneren met scholen, waarbij scholen een generieke opleiding geven en ICT bedrijven een product-specifieke invulling hiervan verzorgen. Dat zou de scholier/student ten goede komen, want die doet direct marketable skills op, en het ICT bedrijf, want die krijgt mensen op de arbeidsmarkt die snel inzetbaar zijn. Maar dat vereist een diepte-investering van ICT-bedrijven. En het is maar de vraag of een bedrijf als bijv. Atos dit zou willen.
Ja tegenwoordig kan je als app-ontwikkelaar bakken met geld verdienen. De vraag is gewoon gigantisch en het aantal mensen die het kunnen blijft schaars. PLUS deze programmeurs blijven vaak voor lange tijd trouw aan hun werkgever.
Dan zijn er ook nog de nodige platforms waarvoor de app gemaakt moet worden (http://www.remotion.nl/Wat-kost-een-app.aspx) En deze platforms vragen ook nog eens een andere manier en kennis van programmeren.
Ik wou dat ik het ik kon;) En ja, ik denk dat de vraag ook nog zeker 10 jaar blijft, want programma’s/apps blijven gebruikt worden en blijvend vernieuwend.
@Jeff
Juist die loyaliteit aan de werkgever is niet waar, app-developers, in ieder geval in Amsterdam, jobhoppen zonder problemen van de ene naar de andere werkgever.