Leverancier van open source software Red Hat en leverancier van open source groupware en collaboration software Zarafa hebben een gezamenlijke implementatie bij supermarktketen Plus gedaan. Zarafa levert een communicatie- en collaboration-platform dat draait op Red Hat's besturingssysteem Enterprise Linux 6. De implementatie zal naar verwachting in de eerste helft van 2012 worden afgerond.
Plus heeft 269 winkellocaties in Nederland. De organisatie was op zoek naar een schaalbaar en stabiel collaboration- en communicatieplatform met een hoge beschikbaarheid en functionaliteiten als een agenda, continue toegang tot e-mails via remote access en via mobiele apparaten vanaf elke locatie, synchronisatie van en naar Active Directory, geautomatiseerd gebruikersbeheer en bovenal een systeem waarmee toekomstige uitbreidingen makkelijk te realiseren zijn. Dit was voorheen niet mogelijk vanwege een verouderd systeem dat in 1999 werd geïnstalleerd en het Outlook-platform dat op fat clients draaide en synchronisatie met mobiele apparaten niet mogelijk maakte.
Besparingen
Zarafa en Red Hat creëerden een private cloudarchitectuur waarbinnen een hybride omgeving is gerealiseerd waarin de Zarafa Archiver de kosten van opslagcapaciteit optimaliseert door oude berichten in mailboxen te verplaatsen naar goedkopere opslag. Plus kan hierdoor volgens Zarafa en Red Hat tot wel 40 procent op kosten besparen. Daarnaast worden door het automatiseren van ‘administration tasks' driehonderd manuren per jaar bespaard. Nu wordt 0,2 fte geïnvesteerd in het aanmaken van gebruikers voor supermartktwinkels. Door user generation te automatiseren kan ongeveer twaalfduizend euro per jaar worden bespaard.
Tot slot leveren de setup storage-besparingen met Zarafa Archiver meer dan 10 procent besparing op door oude data op goedkopere opslag en disks te zetten. In de multi tier-storageomgeving van Plus kan de kostenbesparing oplopen tot twintigduizend euro.
Agenda en e-mail
De Red Hat High Availability Add-On-clusteringoplossing creëert een hoge beschikbaarheid van clusters voor de Zarafa-storage en -archiefservers en Apache-webservers, die Zarafa web access en Z-push-mobilitydiensten bieden en waarbij de downtime gereduceerd wordt. Indien een node niet meer werkt, kunnen diensten automatisch van een clusternode naar de andere worden overgezet.
Plus start in eerste instantie met de agenda- en e-mailfunctionaliteit en verwacht die later uit te kunnen breiden met web meetings en chat. Met het geautomatiseerde gebruikersbeheer kan het bedrijf nieuwe winkels en gebruikers toevoegen met de bijbehorende rechten.
Leuk artikel!
Zelf heb ik mijn eigen firma begin dit jaar overgezet van webmail bij hoster naar Zarafa. De webinterface (deze gebruiken wij) is geweldig en lekker snel. Dit Nederlands bedrijf zou iets vaker in de ‘spotlight’ moeten staan door dit geweldige product.