Leverancier van business intelligence-software QlikTech rolt over tachtig Nederlandse vestigingen van Formido Bouwmarkten het QlikView Business Discovery Platform uit. Naast het hoofdkantoor krijgen nu ook de franchisenemers van Formido realtime inzicht in hun individuele bedrijfsprestaties.
De uitrol van QlikView geeft lokale ondernemers de mogelijkheid hun winkel te benchmarken ten opzichte van het totaal van Formido. Zij kunnen, zonder tussenkomst van it, geheel zelfstandig analyses uitvoeren.
Samenstelling winkelmandje
Formido Bouwmarkten maakt sinds februari 2010 gebruik van QlikView voor het ontsluiten van managementinformatie voor circa 35 medewerkers van het hoofdkantoor te Nijkerk. QlikView wordt gebruikt door de afdelingen inkoop en administratie, regiomanagers en het managementteam. Naast gebruikelijke retail-kpi's als omzet, marge, klantaantallen en bonbedragen is er dankzij QlikView nu ook inzicht in de samenstelling van het winkelmandje van de klant en het effect van push-orders op de voorraad.
Door het Business Discovery-platform QlikView heeft Formido de mogelijkheid om informatie te consolideren, te doorzoeken en te visualiseren. Hierdoor is de organisatie in staat om bedrijfskritische vragen sneller te beantwoorden en betere beslissingen te nemen.
Minder afhankelijk
Ict-manager bij Formido Huddie Klein isn erg tevreden over het QlikView. ‘Nu zijn we in staat om de winkels inzicht in hun prestaties ten opzichte van het Formido-totaal te geven, iets waar al lang behoefte aan is. De keuze om QlikView ook over de winkels uit te rollen, was dus niet heel moeilijk. Ik verwacht daarnaast dat de winkels door QlikView meer vragen zelf kunnen beantwoorden, waardoor ze minder afhankelijk zijn van hun regiomanager of de afdeling controlling.'