De uitrol van iPads voor het vliegend personeel van luchtvaartmaatschappij KLM is voorlopig van de baan. Het beschikbaar stellen van een iPad voor het personeel in de cockpit en cabine van KLM-toestellen zou een investering vergen van 3,5 miljoen euro. Onlangs maakte Air France-KLM een verlies bekend van 809 miljoen euro over 2011. ‘Er is dus even geen geld voor zo'n forse uitgave’, zegt projectleider Tim van Loosbroek die de proef bij KLM leidde.
KLM startte op 11 oktober 2011 een proef waarin honderd medewerkers – vijftig piloten en vijftig pursers – een bedrijfs-iPad ontvingen. Nog eens zestig piloten nemen deel aan de proef met hun eigen iPad. De iPads bevatten drie zakelijke apps die het personeel bij het werk ondersteunen.
Zo kunnen piloten de checklist die zij voor vertrek met behulp van de iPad afwerken en de uitkomst direct versturen. Voor het cabinepersoneel vervangt de iPad de uitdraai van passagiersgegevens die kort voor vertrek wordt gemaakt. De iPad biedt meer informatie, plus de mogelijkheid formulieren met informatie over de vlucht digitaal in te vullen en te versturen.
Investering
Hoewel de deelnemers aan de proef niet meer anders willen, heeft KLM besloten de iPad niet onder de rest van het vliegend personeel uit te rollen. Dat zou volgens Van Loosbroek een investering van 3,5 miljoen euro vergen. De luchtvaartmaatschappij bevindt zich op dit ogenblik in zwaar weer: moedermaatschappij Air France-KLM rapporteerde over 2011 een verlies van 809 miljoen euro.
Ik denk dat dit wel een typisch geval van jammer is. Zoals ik het lees zou de adoptie van iPads een hoop processen efficienter en sneller maken. En dat levert uiteindelijk tijd en geld op.
Maar daar zijn geen ipads voor nodig!!
Ipads is pure hype luxe ding, in het artikel staat dat ze deze voor MAAR 3 zakelijke apps gebruiken ( naast uiteraard gewoon de games, mij maak je niks wijs )
Ben geen android fanboy zeker niet heb zelf ook een ipad maar voor dit gebruik volstaat de meest goedkope android tablet ook.
Alleen das niet sexy he, daar worden de werknemers niet blij van.
Geld over de balk smijten is het. Gelukkig nu een verstandige beslissing.
@ Frank,
Goedkoop is vaak duurkoop. Duurzaamheid van een tablet is in dit soort omgevingen erg belangrijk.
En op dat gebied zijn er nog maar enkele tablets op de markt die hier echt aan voldoen.
En 3 apps is helemaal geen slechte start. Zeker als je leest waar de apps voor gebruikt worden.
Ik blijf bij mijn mening dat dit erg jammer is want dit had uiteindelijk geld opgeleverd.
@ Ruud
Goedkoop KAN duurkoop zijn. Er zijn kwalitatief perfecte android tablets voor minstens de helft van het geld van een ipad.
Bovendien is android open source en dus te controleren, bij een ipad daarintegen heeft Apple alle controle over de source code van de apps, ze kunnen bv zomaar apps verbieden ( denk aan UDID verhaal ) ,iets wat me ook totaal niet wenselijk lijkt in zoiets cruciaals als de luchtvaart sector.
Duurzaamheid vind ik geen argument, nogmaals er zijn android tablets verkrijgbaar voor de helft van het geld van een ipad die duurzamer zijn als een ipad ( denk aan laten vallen bv bij turbulentie , doe maar eens met een ipad :))
Bovendien KLM vliegt geen straaljagers, drukcabine met airco en alles erop en eraan is in mijn ogen geen industriële omgeving of zo waar een apparaat special op moet zijn voorbereid.
Ik deel je mening dat een tablet ( dus geen ipad per definitie ) processen makkelijker en goedkoper kan laten verlopen.
@ Ruud
Misschien ten overvloed maar duurzaamheid en Apple?
Duurzaamheid houdt ook in dat je de mensen die het apparaat maken netjes behandeld en fatsoenlijk betaald ( maatschappelijk verantwoord ondernemen noemen ze dat ), iets waar Apple niet in uitblinkt aangezien ze nog deze of vorige week hier heel negatief in het nieuws voor zijn gekomen.
Eens Frank.
Ik heb ook geen voorkeur qua merk. Het gaat om de prijs en kwaliteitsverhouding. En natuurlijk moet er ook naar functionaliteit gekeken worden.
Ik doelde ook niet op duurzaamheid van een iPad. Maar meer op duurzaamheid in het algemeen. Een tablet moet minimaal 3 jaar mee gaan voordat deze zakelijk vaak afgeschreven is. Dus een stukje degelijkheid is in mijn ogen geen overbodige luxe.
En je geeft het zelf al perfect aan, het staat en valt bij je gebruikers. Als die niet goed opgevoed/opgeleid zijn, dan is er geen apparaat tegen bestendig.
@Frank
Ik ben het met je eens dat elke organisatie moet kiezen tussen de verschillende tablet aanbieders, maar we zouden er ook vanuit kunnen gaan dat KLM/Air France daar zich ook over gebogen hebben, en voor goede (maar voor ons onbekende) redenen hebben gekozen voor een iPad. Het hoeft niet zo te zijn, dat ze voor de eerste de beste aanbieder hebben gekozen – maar ook dat kan waar zijn.
Daarnaast nog een paar kleine zaken: die iPad is natuurlijk prima te beveiligen binnen elke organisatie zodat niet zomaar elke app en game geinstalleerd kan worden, net zoals op pc’s en BlackBerry’s. Ook hoeven zelf ontwikkelde apps niet via Apple op een iPad gezet te worden, daar kan je als ontwikkelaar je eigen methode voor kiezen – dus Apple heeft daar geen controle over. Tenslotte kunnen de tablets ook in een stevige houder en zelfs vastgezet worden, zoals bv van lilitab of Griffin. Kortom, mogelijkheden genoeg om een tablet als de iPad veilig als bedrijfsmiddel in te zetten.
Hoe dan ook, ik denk dat de investering waar hier over gesproken wordt in deze tijd lastig te verdedigen is dus ik kan het standpunt van KLM/Air France wel begrijpen…
De preflight checklists en de logboeken voor een vliegtuig zijn omvangrijk. Ik ken enkele piloten die al lang met de iPad werken, zij kunnen de vliegtuiggegevens nu veel makkelijker opzoeken dat in de fysiek grote boeken die ze anders mee sjouwen.
Ipad is de enige nog gecertificeerde tablet door de autoriteiten. En een veel goedkopere optie dan Electronic Flight Bag’s van “echte” luchtvaart hardware producenten. Plus het scheelt een heleboel papierwerk en personeel dat het papierwerk up to date moet houden. Uiteindelijk gaat dit zich echt wel terug betalen. althans, dat is mijn mening..
Gerard, de rotzooi die je mee moet zeulen is idd erg omvangrijk, dat heeft zo zijn reden.
Zo heeft het ook een reden waarom al dat spul in boeken staat en niet op een iPad.
Er zijn al zat vliegtuigen waar techdata, checklijsten en navigatie data gewoon in een computer zit.
Dit is dat een computersysteem met een airworthiness certificatie (en daardoor per stuk wel heel wat kostbaarder dan die onozele 3.5 miljoen voor een paar iPadjes)
Als je over luchtvaart praat dan is er geen plaats voor hobbiespul waar thuis ook je kinderen naast je flight performance data hun apps op zetten
Zoals Frank Meussen aangaf, een iPad is gewoon een luxe artikel ! een speledingetje voor het personeel, dat in dit geval ook nog eens bepaald geen bijdrage is voor de vliegveiligheid.
Maar ja. om dat in te zien moet je kenlijk zelf met dat vak bekend zijn.