Ict-dienstverlener Logica verwacht dat de uitgaven aan cloud-oplossingen in 2012 in Nederland met 2,75 procent zullen stijgen naar 650 miljoen euro. Dit percentage is beduidend lager dan de groeipercentages in andere Europese landen. Zowel voor hybride, publieke en interne clouds groeit Nederland volgens Logica het minst hard.
Voor zes Europese landen heeft Logica een weerkaart in het leven geroepen waarop terug te vinden is hoeveel er in de cloud-markt in 2011 is omgezet en welk bedrag dit zal zijn in 2012. Nederland laat voor 2012 wel groeipercentages zien, maar procentueel groeit de cloud-markt hier wel het langzaamst. Van Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Finland laat alleen Nederland een verwacht groeipercentage zien dat onder de 3 procent ligt. Groot-Brittannië groeit het hardst met 4,23 procent. Dit is ook meteen de grootste Europese cloud-markt met een verwachte uitgave voor 2012 van ruim 2,9 miljard euro.
Hybride, publiek en intern
In 2011 werd er in Nederland 632 miljoen euro uitgegeven aan cloud-oplossingen. Dat was toen een stijging van 6,51 procent ten opzichten van 2010. Dat groeipercentage was ook al het laagst en wordt volgens Logica ook nog eens beduidend minder in 2012. Het lagere groeipercentage geldt overigens voor alle gemeten Europese landen.
Logica deelt de totale cloud-uitgaven op in hybride, publieke en interne clouds. Het meeste geld in Nederland werd in 2011 uitgegeven aan publieke clouds: 395 miljoen euro. Dit was een stijging van 4,07 procent ten opzichte van 2010. Voor 2012 verwacht de dienstverlener een stijging van 1,72 procent naar 406 miljoen euro. De uitgaven aan interne clouds zijn in 2011 121 miljoen euro (+1,24 procent) en voor 2012 verwacht Logica een stijging van 0,53 procent naar 124 miljoen euro. Het minste geld in 2011 werd voor hybride clouds uitgetrokken: 116 miljoen euro. Dit is een stijging van 1,20 procent ten opzichte van 2010. Voor 2012 verwacht de dienstverlener een stijging van 0,51 procent naar 120 miljoen euro.
Sectoren
Logica kan in Nederland geen specifieke sector aanmerken die fundamenteel is overgegaan naar de cloud. Bijna alle sectoren hebben door het hele land cloud-modellen getest en geëvalueerd. Internationale en grote lokale bedrijven hebben al implementaties gedaan en bij de lokale e-overheid worden projecten aangemoedigd op het gebied van SaaS-implementaties.
Banken
De cloud wordt veel gebruikt door Nederlandse banken voor het doen van implementaties. Banken richten zich vooral op het gebruik van platform as a service als een testomgeving. De SaaS-markt zal de komende twee jaar waarschijnlijk groeien, terwijl er meer implementaties zullen komen voor proefprojecten gericht op infrastructure as a service. Daarnaast zullen banken de cloud meer gaan gebruiken voor human resources. Het enige obstakel voor meer en bredere cloud-diensten is dat er in Nederland de perceptie is dat softwareleveranciers niet flexibel genoeg zijn met hun licenties.
Handel, transport en industrie
Grote Nederlandse productie- en transportbedrijven zijn zwaar aan het investeren in cloud-technologieën, met name software as a service en infrastructure as a service worden gebruikt als een middel voor meer flexibiliteit en om kosten te besparen. Daarnaast is er een grote vraag naar werkplekbeheer en diensten die zijn gevestigd in de cloud. Customer relationship management is bijzonder goed gevorderd in Nederland als een op cloud-gebaseerde consumptiemodel.
Centrale overheid
De centrale overheid in Nederland is vrij voorzichtig met betrekking tot de cloud. Terwijl platform as a service naar verwachting de komende drie jaar niet zal groeien, zal het gebruik van SaaS toenemen. Zo heeft de gezondheidszorg al binnen dit segment geïnvesteerd, vooral om te helpen bij specifieke processen, zoals het beheer van medische beelden. Shared services worden steeds vaker gebruikt bij de overheid, voornamelijk op het gebied van infrastructuur is geïnvesteerd. Investeringen zijn er gedaan in software as a service voor e-mail, kantoorapplicaties, collaboration tools en websitebeheer.
Lokale overheid
Lokale overheden in Nederland hebben het belang aangetoond van cloud-modellen door open standaarden op te nemen om de duurzaamheid van informatie en innovatie te verhogen. Hierdoor worden clougebaseerde diensten gestimuleerd. De Nederlandse autoriteiten hebben geïnvesteerd in SaaS-oplossingen, grotendeels op het gebied van crm, e-mail en contentmanagement. De cloud-oplossingen die nu worden gebruikt richten zich voornamelijk op administratieve taken om de efficiëntie van kantoor-apps, crm, hr en de inkoop te verbeteren. Er is ook een groeiende interesse in ‘human resources as a service-oplossingen'.
Verzekeringen
Hoewel de gemiddelde Nederlandse verzekeraar nog erg afwachtend is naar de cloud toe, hebben de belangrijkste organisaties al flink in de cloud geïnvesteerd. Voornamelijk in SaaS-oplossingen voor crm en e-mail. De Nederlandse verzekeringsmarkt is divers en biedt meer mogelijkheden voor cloud-leveranciers dan bijvoorbeeld de bankensector. Deze leveranciers bieden SaaS-oplossingen die voldoen aan de eisen van de sector. Ondanks het betreden van de cloud hebben veel Nederlandse verzekeraars toch nog enige twijfel. Dit komt omdat de meeste verzekeraars de neiging hebben om de hele waardeketen te bestrijken.
Telecomsector
Nederlandse telecomoperators hebben de cloud-technologie omarmd. Ze zien de cloud niet alleen als een middel voor meer efficiëntie en flexibiliteit, maar ook als een nieuwe bron van inkomsten, omdat ze cloud-diensten aanbieden aan hun eigen klanten, zoals back-up en storagesystemen. De Nederlandse telecomoperators investeren voornamelijk in de cloud om kosten te besparen. In 2010 heeft de toezichthouder Opta aangekondigd dat exploitanten in 2012 tarieven kunnen doorberekenen aan elkaar voor het mobiel bellen vanaf hun netwerk. Telecom operators hebben flink geïnvesteerd in interne cloud-systemen, zoals SaaS, IaaS en PaaS. Er is een flinke interesse in software as a service, omdat telecomproviders graag cloud-diensten willen aanbieden aan hun zakelijke klanten.
Nutsbedrijven
Slimme meters domineren de nutsindustrie in Nederland en meer organisaties krijgen te maken met deze technologie. Vanwege de behoefte aan automatisering en de toename van digitale data zullen ook deze bedrijven gaan investeren in de cloud. De belangrijkste nutsbedrijven hebben de eerste funderingen inmiddels gelegd om over te stappen naar de cloud door hun infrastructuur te standaardiseren en zich te oriënteren op een cloud-architectuur. Operationele en beveiligingsproblemen zijn de voornaamste obstakels voor nutsbedrijven als het gaat over de cloud, met name in relatie tot de beveiliging van klantgerelateerde data.
Jammer dat dit als een hype-onderzoek zo naar voren komt; als er maar Cloud in staat dan is het goed. Interne, hybride, publieke cloud. Zo zijn er nog wel 10 voorvoegsels voor het woord cloud te bedenken , misschien ook iets als BYOC… bring your own cloud…. dan zijn we er helemaal.
Het rapport of het bericht zou beter iets kunnen zeggen over de wijze waarop ICT-infrastructuren georganiseerd zijn en de kosten als kengetallen. Dat maakt voor de lezer duidelijk welke kant hij of zij het op moet gaan zoeken voor zijn ICT-infrastructuur inplaats van doe mij maar de X-cloud want dat hebben er al zoveel.
@Maarten,
Jammer dat je dit bericht zo interpreteert. Je hebt wel gelijk als je vaststelt dat ‘cloud’ de nieuwe ‘paperless office’ is, maar om dan meteen dit onderzoek neer te sabelen als ‘nutteloos’ (je zegt het niet, maar de teneur van je commentaar neigt hier wel naar).
Het is inderdaad zo dat er een grote hoeveelheid soorten cloud zijn, en dat komt voornamelijk omdat er net zoveel behoeften bestaan die met cloud kunnen worden ingevuld. Elk van de afnemers van een van die cloud-typen, of een combinatie van cloud-typen, heeft zijn eisen en unieke kenmerken en dat maakt het zo lastig om de clouds specifiek te benoemen. Maar nog veel belangrijker is het dat dit ook ontzettend moeilijk (als al mogelijk) maakt om te vergelijken met ‘jouw’ situatie. De kosten hangen sterk van van het type cloud en de daarin aangeboden (en afgenomen) diensten, en de gekozen infra-structuren.
Logica heeft er kennelijk voor gekozen om dit soort zaken buiten beeld te laten om er een duidelijk plaatje van te kunnen maken. Als je meer wilt weten moet je gewoon met ze gaan praten, wellicht brengen ze je nog op andere gedachten over de cloud.
Dag Cpt,
in ‘a nutshell’ het Logica verhaal is m.i. net te veel buitenkant en zou beter over komen als ze in het artikel ook iets binnenkanterigs zouden weergeven, dat is juist hun sterke kant. Het plaatje komt juist dan pas sterk over wanneer binnen+buitenkant belicht wordt; 1+1=3 in dat geval.
Ook met dit artikel kan ik als IT Professional verdomde weinig. Nergens staat aangegeven waar de getallen uit zijn geextraheerd of hoe de percentages tot stand zijn gekomen. Uiteraard is het doel ook in deze dan commercieel van aard. Omdat mijn voorgangers het nog niet deden hier doe ik het maar even. Wellicht was dat Logica namelijk ontgaan.
1. WE ZITTEN IN RECESSIE!
Even wat harder geroepen want gelet op eerdere artikelen in computable lijkt het er een beetje op dat dit gegeven nog niet tot iedereen is doorgedrongen. Dat men een pas op de plaats maakt, lijkt me niet emer dan logisch.
2. Geef antwoorden ipv hypen!
Ook hier begin ik langzamerhand een wat korter lontje te krijgen. Ik stel stelselmatig dezelfde vragen maar iedereen die het heel hard over cloud heeft komen in elk geval niet met de antwoorden.
1. Wie garandeert mijn data in geval aanbieder zijn diensten verder uitbesteed in onder aanneming?
2. Hoe staat het met de jurisprudentie?
3. Wie en hoe garandeert mij data integriteit en security?
4. Wie garandeert mij data recovery?
5. Wie presenteert mij een roll back scenario?
Ik heb wel uiteenlopende uitleg gekregen waarbij men stelselmatig terug leek te vallen op een verkoop strategie of mij in hele nette bewoordingen probeerde te overtuigen dat ik wel met de veranderingen mee zou moeten want die was u eenmaal onvermijdelijk.
Ahum!
Wellicht begrijpen de aanbieders van cloud het toch nog niet helemaal. Daarom wellicht ten overvloede…..
Als u mij in eenvoudige bewoording geen antwoord wenst te geven op bovengestelde vragen dan adviseer ik elke cliënt die ik weer tegen kom NOOIT over te gaan tot cloud. Immers, als u de vragen niet kunt antwoorden of serieus wenst te nemen, dan moet u zich even afvragen hoe een klant u zou moeten zien.
Ter afsluiting een tip wellicht. Noem virtualisatie geen cloud alstublieft. Dat houd zaken helder, neen ook niet ‘cloudachtig’….
Dank!
Cloud is geen must. Dit is weer een schoolvoorbeeld van een artikel met een hoog “Cloud hype” gehalte.
Cloud kan een mooie oplossing zijn, maar past niet bij iedere organisatie.
En een weerkaart met alleen maar wolkjes maakt niet iedereen blij.