Veel erp-software die in gebruik is bij bedrijven in de maakindustrie is ouderwets te noemen en niet altijd innovatief genoeg. De nieuwe generatie werknemers vindt het daarom vaak moeilijk, saai en zelfs vervelend om met verouderde software te werken. Om het werken in een erp-omgeving aantrekkelijker te maken is een nieuwe strategie gewenst.
Dat kan door de erp-omgeving uit te rusten met sociale media apps die net zo gebruiksvriendelijk zijn zoals Twitter, Facebook, Google. Informatie kan dan door gebruikers worden gedeeld door het snel versturen van berichten ofwel ‘tweets’.
Bedrijven uit de maakindustrie hebben de laatste jaren tal van maatregelen genomen om de recessie te doorstaan. Onder andere op het gebied van kostenbesparingen en het streven naar een hogere productiviteit. Het probleem is echter dat hun zakelijke software niet alle nieuwe innovatieve maatregelen kan ondersteunen. Vaak is de software verouderd, langzaam en integreert het slecht met andere softwaretoepassingen aldus onderzoeksbureau IDC in de white paper ‘In Pursuit of Operational Excellence: Accelerating Business Change Through Next-Generation ERP’. Dat is niks voor de jonge generatie werknemers die apps zijn gewend zoals van Twitter, Facebook, Hyves, Google+ en Apple. Deze online applicaties zijn vandaag de dag een standaardinterface voor gebruikers die interactief bezig zijn met informatie technologie.
Het is daarom raadzaam nieuwe apps voor erp-software te ontwikkelen die een‘look en feel’ hebben als bijvoorbeeld Twitter of Facebook. De combinatie van erp-software met apps biedt voordelen. Zo krijgen gebruikers op de werkvloer de thuiservaring die ze hebben met sociale media apps. Middleware software zorgt dat deze sociale media apps zijn geïntegreerd met het erp-systeem. De middleware fungeert dan als een zakenmagazijn ('business vault') repository, waar belangrijke zakelijke informatie uit applicaties en sociale media berichten is opgeslagen en kan worden doorgestuurd. Gebruikers kunnen dan tegelijkertijd met verschillende applicaties werken en informatie retweeten naar andere gebruikers op basis van autorisaties en rolgebaseerde workflows.
Vanaf hun desktopcomputers, tablets en smartphones hebben gebruikers in combinatie met business intelligence software altijd de meest recente informatie voorhanden en kunnen ze sneller beslissingen nemen. Dankzij de combinatie van samenwerkingsoplossingen, sociale media en het bestaande erp-systeem ontstaat er een nieuwe en snellere manier om samen te werken in je netwerk. Voor werknemers wordt erp zo niet alleen leuker om mee te werken, het verhoogt ook daadwerkelijk de productiviteit.
Sociale apps helpen daardoor de maakindustrie, onder andere met een verhoogde productiviteit, zonder dat een bestaand erp-systeem geheel vervangen hoeft te worden. De maakindustrie blijft dan een aantrekkelijke werkgever voor de nieuwe generatie werknemers zoals ‘Generatie Y’ en de ‘Millennials’ die nu op de arbeidsmarkt komen en gewend zijn te werken met apps van Apple, Facebook, Twitter en Google. Met sociale apps die gekoppeld zijn aan een erp-omgeving kunnen ze sneller en makkelijker aan de slag.
… of je gebruikt direct een ERP systeem wat al gebruik maakt van de nieuwste technologieën. ERP, maar dan dynamisch, ook aan de voorkant!
… of je gebruikt een oplossing (framework) waarbij je zonder des-investering de bovengenoemde knelpunten aanpakt (zoals verouderd, slechte integratie, slechte performance en weinig intuïtief) in combinatie met de apps.