Dell Software Group en Dell Kace breiden de online community voor ict-professionals AppDeploy.com uit en deze gaat verder onder de naam ITNinja. De community is naar aanleiding van een enquête van Dimensional Research opgericht toen bleek dat een overgrote meerderheid van ict-professionals een beroep doet op online communities om efficiënter te kunnen werken.
ITNinja is een vervolg op de Dell KACE-community AppDeploy.com, een bron voor best practices op het gebied van softwaregebruik en -beheer, zoals technieken voor softwaredistributie, het configureren van toepassingen en applicatiebeheer. De community wordt maandelijks door meer dan 450.000 gebruikers bezocht en ict-professionals kunnen er hun kennis op peil te houden. Ondanks dat de community van de fabrikant is, claimt Dell dat het een van de weinige productonafhankelijke communities is waarin deelnemers informatie kunnen uitwisselen, best practices kunnen delen en antwoorden vinden op duizenden veel voorkomende, complexe ict-vraagstukken.
Vragen beantwoorden
ITNinja werkt via sociale media. De community biedt ict-professionals een netwerk waar ze tips en informatie kunnen uitwisselen en nieuwe contacten kunnen leggen met branchegenoten. Het biedt online kennis over het gebruik en beheer van softwaretoepassingen en beantwoord vragen van ict-professionals.
De introductie van ITNinja komt in een tijd waarin online communities nog nooit zo populair zijn geweest. Uit een online enquête die in februari 2012 in opdracht van Dell Kace werd uitgevoerd, blijkt dat 80 procent van alle ict-professionals deelneemt aan online communities. 70 procent bezoekt communities een aantal keer per week. Maar liefst 95 procent van alle professionals in de frontlinie zegt dat deze online gemeenschappen hen in staat stellen om tijd te besparen en efficiënter door hun takenlijst heen te komen. Online ict-communities hebben een grotere reikwijdte gekregen dankzij koppelingen met sociale netwerken en bieden ict-professionals een eenvoudige en kostenefficiënte manier om contacten te leggen met bedrijven, toegang te krijgen tot ondersteuning of kennis en om deel te nemen aan discussies met collega's.
Contextuele expertise
Gebruikers van Dell Kace kunnen de informatie van ITNinja direct opvragen via de Dell Kace Appliance Management Console. Op deze manier kunnen ict-teams over contextuele expertise beschikken die hen tijd bespaart tijdens veel voorkomende taken op het gebied van computerbeheer.
ITNinja breidt de functies en reikwijdte van de oorspronkelijke AppDeploy-community uit, zodat het voor gebruikers eenvoudiger wordt om informatie te vinden en delen. Voordelen zijn onder meer een uitgebreide database met informatie over honderdduizenden softwaretoepassingen met mogelijkheden om vragen te stellen, tips en links uit te wisselen en weblogartikelen te plaatsen. Ook krijgt de community een nieuwe activiteitsfeed die relevante gebruikersbijdragen aandacht schenkt, met een gepersonaliseerd overzicht van de softwaretoepassingen, onderwerpen, contribuanten en weblogs, om altijd op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en andere relevante informatie.
Appliances
Andere voordelen zijn een reputatiebeheersysteem voor gebruikers met gamification-elementen om gebruikersbijdragen met punten en prijzen te belonen. Het puntenaantal bepaalt het expertiseniveau van de gebruiker, gebaseerd op zijn of haar profiel. Ook krijgt de community een nieuw vraag-en-antwoordsysteem met crowdsourcing-mogelijkheden om antwoorden te vinden op technische vraagstukken. Tot slot is er de integratie met Dell Kace-appliances. Alle systeembeheerders kunnen ongeacht de tools die zij gebruiken, toegang krijgen tot de informatie op ITNinja.com. Kace-gebruikers kunnen rechtstreeks via de interface van hun Kace Systems Management Appliance Console toegang krijgen tot de community. Zo kunnen ze snel over naslagmateriaal en informatie beschikken over veel voorkomende taken op het gebied van systeembeheer.