Herken je dit; lang denken en analyseren, uitwerken op papier, nog meer denken, weer analyseren, project opstarten, PID's schrijven en business cases uitwerken op basis van aannames, proberen 'het' op de projectkalender te krijgen. Voordat we concreet met de implementatie van ons idee aan de slag gaan zijn we vaak maanden verder. Mooie analyses, risico’s zijn keurig in kaart gebracht en tegenmaatregelen zijn gedefinieerd. Tja, of het echt zo gaat gebeuren is maar de vraag, we voorspellen alles wat kan gebeuren, gebaseerd op aannames. Het resultaat? Het project loopt het toch anders of erger nog we komen er achter dat het niet gaat werken. Waarom starten we niet met gewoon 'proberen'?
Eigen ervaring
In het kader van de organisatieverandering bij Trivento (zie column van Gert Oortgiesen van een aantal weken geleden Wintzen 2.0) hebben wij deze handschoen opgepakt. Een aantal collegae hadden al veel langer het gevoel dat het anders kan, maar vooral anders moet. Al snel ontstonden er beelden van een intensieve week, samen met alle stakeholders in een hok of zelfs op een berg in Italië, werken naar een concreet, tastbaar en toetsbaar resultaat. In korte tijd hebben we een innovatie-team opgezet om de beelden verder handen en voeten te geven.
De passie van ons als individuen, is wat ons bindt. Maar wel met allemaal ons eigen specialisme. Allemaal geïnspireerd door de Lean Startup gedachte, van Eric Ries. is dit ook ons vertrekpunt geworden.
Na een aantal zolderkamersessies, waar we op hoofdlijnen onze propositie hebben uitgewerkt, zijn we gewoon "onze" week gaan doen. Belangrijkste doelstelling: een uitgewerkte aanpak, toetsen op business waarde en ook een website in de lucht brengen. Die doelstellingen zijn gehaald. Met veel inspiratie, creativiteit en fun! Oh ja en we hebben contact gezocht met onze potentiële doelgroep! Gewoon vragen: "wat vindt je ervan?"
Appels met peren vergelijken
Van idee naar werkende software in een week, vraagt om een andere aanpak. Het vertrekpunt was een alternatief neer te zetten voor de klassiek project aanpak en ja zelfs ook voor Agile/Scrum aanpak.
Daarbij zijn wij overtuigd van het volledig denken en doen vanuit het klant/gebruikers perspectief. Methoden als User Centered Design, Service Design Thinking, Business Model Generation, creativiteitstechnieken en zoals gezegd de Lean Start Up gedachte lopen als rode draad door de aanpak heen.
Wat we met elkaar opleveren tijdens zo'n intensieve week is te vergelijken met wat we traditioneel aan "deliverables" kennen, echter ook weer helemaal niet. Uiteindelijk hebben we hier toch een poging tot gedaan, vooral om herkenbaarheid en inzicht te geven richting onze doelgroep. Je hebt immers wel wat uit te leggen als je roept dat je iets kan realiseren in een week, waar in het verleden (nog steeds overigens) maanden over gedaan werd.
Wij gaan het gewoon doen……
Inmiddels zijn we, de initiatiefnemers van het Experience Lap, een zelfstandige Wintzen-cel binnen Trivento. Onze passie, gezamenlijke overtuiging en connectie delen we nu met onze eerste klanten. We zijn het gewoon gaan doen. Ook proberen? Connect!
Hugo Bakkenist – Trivento Check!