Cegeka gaat het beheer van de infrastructuur en het technisch beheer van de applicaties voor NIBC Direct internetsparen uitvoeren. De automatiseerder moet zorgen voor een continue beschikbaarheid van het platform, – het internetportaal en de applicaties -, voor de internetspaardienst van de bank. De kernapplicatie is Thaler van de Belgische softwareleverancier Callataÿ & Wouters. Cegeka huisvest de toepassing in zijn gespiegelde datacenters in de Belgische steden Hasselt en Leuven.
Cegeka is partner van dit Belgische softwarebedrijf. Zaken op softwaregebied die betrekking hebben op continuïteit en prestaties lost Cegeka op in samenwerking met Callataÿ & Wouters.
Door de uitbesteding van het beheer van het internetplatform hoeft NIBC Bank hiervoor niet zelf een aparte 24-uursondersteuning op te zetten. Volgens it-manager Femke de Jong kiest NIBC ervoor selectief uit te besteden. De bank bekijkt welke diensten het beste in huis kunnen blijven en welke diensten beter bij it-specialisten kunnen worden ondergebracht.
Volgens De Jong is op grond van deze overwegingen de NIBC Direct 24×7-dienst uitbesteed aan Cegeka. Deze dienst betreft de hele keten voor het NIBC Direct spaarsysteem in Nederland en België, waaronder de applicatie Thaler van Callataÿ & Wouters. De bank koos voor Cegeka vanwege zijn infrastructuuraanbod en ervaring in de bancaire wereld, onder andere met de software van Callataÿ & Wouters. Het contract heeft een waarde van drie jaar met een optie tot verlenging met twee jaar. Over de waarde worden geen mededelingen gedaan. Er gaat geen personeel mee van de bank naar Cegeka.
‘We hebben voor NIBC een afzonderlijke omgeving in ons datacenter ingericht’, zegt Paul Cornelisse, directeur van Cegeka Outsourcing. ‘Wij hebben de systemen in eigendom en NIBC neemt van ons de beheerdiensten af. Deze constructie garandeert zowel de veiligheid als de beschikbaarheid, geheel conform de eisen van de Nederlandsche Bank.’