Back-ups zijn voor veel beheerders een zware en grote activiteit geworden. Sla’s worden steeds strenger terwijl de hoeveelheid aan informatie groeit en nieuwe platformen zoals gevirtualiseerde omgevingen een hogere server- en datadichtheid tot gevolg hebben. De huidige aanpak van het moderniseren van back-up is daarom niet effectief.
Het moderniseren van back-up wordt door leveranciers op dit moment verdedigd met oplossingen die slechts enkele aspecten van back-up aanspreken, zoals deduplicatie, snapshots of tools voor het maken van back-ups van alleen VMware- en Hyper-V-omgevingen. Dit zijn slechts snelle oplossingen en deze bieden geen moderne geïntegreerde databescherming. Het gebruik van meerdere oplossingen voor een probleem om zo een snelle oplossing te realiseren is de oorzaak van de complexiteit en kosten van back-up.
Back-up en recovery zijn cruciale stappen voor een organisatie in het beschermen van de informatie en het vermogen om operationeel te blijven wanneer er iets verkeerd gaat. Er is daarom een nieuwe aanpak nodig. Onlangs is er wereldwijd onderzoek uitgevoerd onder organisaties om er achter te komen wat de vooruitzichten en gedachten zijn rond back-up en recovery. Het mag geen verrassing zijn dat daarbij een correlatie is gevonden tussen het aantal back-up-oplossingen dat een organisatie heeft en het vertrouwen in hun vermogen om data te herstellen.
Rust
Het doel van back-up is om rust te geven, maar het tegenovergestelde gebeurt binnen veel organisaties. Slechts een kwart van de organisaties is vol vertrouwen dat zij het vermogen heeft om alle back-up data te kunnen herstellen. Dit gebrek aan vertrouwen is vooral duidelijk te zien in VMware en Hyper-V back-ups, die ver onder aan de lijst van succesvolle it-initiatieven staan.
Een andere back-up-uitdaging zijn de sla's. Verrassend genoeg geeft een derde van de organisaties aan dat zij of de back-up en recovery sla's niet haalden of dat zij niet zeker waren of zij deze kunnen halen. Voor de helft van de organisaties die de sla's niet haalt is de te grote hoeveelheid aan data de belangrijkste reden. Een andere gecompliceerde zaak is de verschuiving van virtualisatie, van test naar bedrijfskritische applicaties. Wat effectief was als back-up in test VM-labs is niet effectief voor bedrijfskritische applicaties in het datacenter. Bijna twee derde gaf aan dat de sla's meer of minder streng zijn dan de sla's voor fysieke omgevingen. Dit geeft het verschil aan tussen net opgestarte VM-omgevingen en meer volwassen omgevingen.
Ook kwamen in dit onderzoek de uitdagingen bij het onderhoud van adequate back-ups aan bod en hier uit bleek dat back-up en recovery te veel tijd kost. Het is zo'n groot probleem dat 72 procent van de organisaties aangeeft van leverancier te veranderen wanneer zij de back-up-snelheid kunnen verdubbelen. Naast de tijd die het in beslag neemt, is de complexiteit van back-ups ook een probleem. Volgens het onderzoek heeft 28 procent van de organisaties te veel tools voor back-up om deze goed te beheren. Organisaties hebben gemiddeld vier back-up-oplossingen om fysieke systemen te beschermen en drie oplossingen voor virtuele omgevingen.
Dit onderzoek laat zien dat er een verandering aan zit te komen. Binnen de komende twaalf maanden zal op tape gebaseerde back-up met een derde zijn afgenomen. Ik verwacht dat deze organisaties zullen gaan kijken naar appliance- en cloud-gebaseerde back-up-oplossingen.
Betere back-up
Het is nu de ideale tijd voor organisaties om voordeel te halen uit de opkomende technologietrends. Virtualisatie verlaagt de server-kosten en biedt kansen voor it om de flexibiliteit te vergroten. Er zijn vier stappen die helpen om het vermogen van back-up en herstel van belangrijke informatie te verbeteren.
• Voeg fysieke en virtuele back-ups samen. Door gebruik te maken van één oplossing voor beide omgevingen zullen de operationele kosten verlagen, de opslag verminderen en het herstel versnellen.
• Versterk back-up en recovery tools in één appliance. Het integreren van back-up, dedupe en storage in één oplossing zal de operationele kosten en kapitaaluitgaven verlagen. De dagelijkse werkzaamheden binnen het datacenter en externe kantoren worden zo ook eenvoudiger.
• Vecht tegen oneindige retentie. Back-up is bedoeld voor recovery, niet voor een lange termijn dataretentie. Haal voordeel uit nieuwe technologie die helpt bij het bepalen van welke back-up-informatie belangrijk is voor legal-doeleinden en welke informatie verwijderd kan worden.
• Combineer deduplicatie met disaster recovery om data zo via het netwerk over te brengen van de productieplaats naar de plaats voor disaster recovery. Doe dit in plaats van het fysiek vervoeren van tapes.
Het moderniseren van back-up is voor veel organisaties een belangrijk punt, maar ook leveranciers moeten kijken naar hoe zij organisaties hierbij zo goed mogelijk kunnen helpen.
Erik,
Het optimalieseren van je back-up omgeving of strategie is absoluut een hot topic. De enorme data explosie die ik geregeld bij bedrijven terug zie is een flinke uitdaging aan het worden. Het wordt steeds meer en met virtualisatie hype wordt het er allemaal niet overzichtelijker op.
Het is daarom van belang om de data vooraf goed te classificeren en te analyseren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld brons, zilver en goud.Defineer per catagorie de randvoorwaarden zoals RPO,RTO en SLA. Een analyse van de data kan je de extra info geven die vaak nog ontbreekt maar essentieel is om de juiste keuzes te maken. Niet alles is even kritisch of dient veilig gesteld te worden.
Onderstaande zaken zullen na zo’n analyse en het classificeren een stuk duidelijker worden:
* Dubbele data
* Eigenschappen van de data
* Wanneer is de data voor het laatst gebruikt?
* Type data
* Changerate
* SLA per catagorie
Pas als de randvoorwaarden,eigenschappen,omvang,RPO/RTO etc. helder en vastgesteld zijn kan je pas gaan kijken welke technologie hier het beste bij past.
Doe je dit niet dan is de kans op een teleurstelling erg groot. Je wilt namelijk niet betalen voor iets wat misschien helemaal niet benodigd is of vast zitten aan een technologie welke niet aan je SLA’s/RPO/RTO voldoet.
Ook hier geldt meten is weten. Vooraf je huiswerk goed doen is ook hier geen overbodige luxe.
Helder en actueel artikel.
Helder omdat het een ‘Standaard’ topic zou moeten zijn, iets wat, getuige deze weergave, het klaarblijkelijk nog steeds niet is. Actueel omdat je er dagelijks mee te maken hebt maar het zelden werkelijk hoog op de tasklist ‘To Do’ staat. Het vreemde is wel dat men er voor moet betalen als afgenomen dienst, maar niet de garantie krijgt dat die dienst gegarandeerd blijkt.
In de praktijk heb ik zelfs de grootste IT dienstenleveranciers betrapt op het feit dat er wel werd betaald voor een dergelijke dienst, conform SLA, maar wanneer het op het betreffende recovery aan kwam men plots een vreemd soort vertragingstactiek scheen toe te passen tot het moment dat de gebruiker zelf zei van weet je wat, het duurt me te lang, laat maar.
Technisch gezien hoeft, nee mag zelfs, jet Backup en Recovery model geen werkelijke noemenswaardige problemen meer opleveren. Helaas zie ik in het veld er nog steeds erg weinig aandacht en draagvlak voor tot. Vanuit mijn professie heb ik vaker te maken gehad met escalatie door calamiteiten waardoor grote hoeveelheden data snel weer terug gezet moesten worden en hier kwamen legio hiaten en problemen aan het licht.
Technisch is het niet moeilijk ALLE type data te backuppen maar je kunt je afvragen op welke manier je dit doet en hoe je dit inricht en, zoals mijn voorganger hier het zo juist stelt, welke data. Wat dat betreft is de materie IT gelukkig scalable genoeg om dit heel economisch te doen. Kwestie van intrinsieke inrichting.
Uiteraard ga je niet betalen voor een dienst die wel in een SLA is opgenomen maar die in de praktijk niet blijkt te werken. Wel eens van regelmatige simulatie testen gehoord? Uiteindelijk is voorkomen altijd nog beter dan genezen. IT is namelijk ene pracht vak om tijd en kosten te besparen. Nu de praktijk nog.