Communicatieleverancier UPC Business heeft binnen de rijksbrede overheidsaanbesteding OT2010 het cluster 14+-netnummer gegund gekregen. UPC Business wordt verantwoordelijk voor de werking van de verkorte telefoonnummers (14+netnummer) met spraakherkenning. De 14+-nummers geven alle inwoners van Nederland vanaf uiterlijk 2015 snel toegang tot hun gemeente.
UPC Business implementeert het 14+-netnummer met spraakherkenning per gemeente. Daarnaast geeft het bedrijf gemeenten de mogelijkheid om een telefoonmenu te ontwikkelen dat op de behoeften van hun burgers is aangepast. Deze dienst valt niet onder de aanbesteding, maar is een dienst die UPC Business aanvullend levert. Het totaalpakket zorgt ervoor dat informatie door de burger snel gevonden kan worden.
Spraakherkenning
Het cluster 14+-netnummer werd in april 2011 apart van andere aanbestedingen binnen OT2010 aanbesteed. De 14+-netnummers werden in eerste instantie geschaard onder de clusters Inbound en Vaste telefonie. Doordat er een zware nadruk ligt op spraakherkenning, is besloten tot een apart cluster. Door de specifieke vraag naar spraakherkenning was er twijfel bij de haalbaarheid van de aanbesteding.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) deed daarom onder ict-bedrijven een haalbaarheidstoets van het landelijk invoeren van 14+ netnummers voor het op uniforme wijze bereikbaar maken van gemeenten. Gezocht werd naar bedrijven die kennis en ervaring hebben met het verwerken van voiceverkeer op basis van spraakherkenning.
ICT~Office
Uit de toets kwam naar voren dat de invoer van 14+-netnummers drie tot vier keer langer duurt als de overheid ook aanvullende spraakherkenning wil. Branchevereniging ICT~Office sprak met twaalf potentiële opdrachtnemers. Gemeten werd of het 14+-netnummerproject haalbaar is en wat de omvang van het project zou zijn.
Leveranciers in het aanbestedingstraject verwachtten dat de informatie-overdracht veel tijd zou gaan kosten. Als de zittende leverancier KPN of de honderden gemeenten die nog over moeten niet makkelijk informatie door zouden spelen, dan loopt het project veel vertraging op. UPC Business durfde die uitdaging wel aan.
Concept Antwoord
De 14+-dienstverlening is onderdeel van het totaalconcept Antwoord. Met dit concept wil de overheid de dienstverlening naar de burger verbeteren. Veel overheidsorganisaties moeten bij vragen van burgers en ondernemers doorverwijzen naar een andere instantie, omdat zij de vraag niet of slechts deels kunnen beantwoorden. Om dit op te lossen werken gemeenten, provincies, waterschappen, uitvoeringsorganisaties en het Rijk samen aan een beter bereikbare overheid en het beter vindbaar en toegankelijk maken van overheidsinformatie en -diensten.
Een bijzondere rol binnen Antwoord is weggelegd voor gemeenten. Zij staan het dichtst bij burgers en ondernemers. Doel is dat zij uiterlijk per 2015 de herkenbare ingang tot de overheid vormen. Mochten burgers en ondernemers niet weten waar zij met hun vraag terecht kunnen, dan kunnen zij per 2015 altijd bij de gemeente terecht. Belangrijk onderdeel om deze doelstelling te behalen is het 14+-netnummer per gemeente. Dit nummer biedt toegang tot gemeentelijke klantcontactcentra die burgers allemaal volgens hetzelfde principe van dienst zijn.
Wat laat maar toch,
op zich klinkt het bovenstaande logisch, maar als je 14-0-xyz wil gebruiken voor het inkomende verkeer, dan zou je dat ook als uitgaand mee willen geven. Dat veroorzaakt namelijk dat mensen met 14-0-xyz blijven bellen, dus 14-0-xyz promotie in plaats van de oude doorkiesreeks. Dat echter is weer gebonden aan de nummerreeks die veelal bij een andere provider ligt dan UPC. Om dus ook 14xyz op de uitgaande bundel te krijgen moet dan afscheid genomen worden van de oude provider en overgegaan naar UPC. Dit door de regelgeving van de OPTA…
Kortom….. niet praktisch om nummers zonder netlijnen aan te besteden