Over het nieuwe werken wordt tegenwoordig al vaak geschreven. Veelal vanuit organisatie-oogpunt, maar wat betekent dit voor de medewerkers binnen organisaties. Hoe gaat hun werkdag eruit zien? Toch nog traditioneel naar een kantoorpand? Nog altijd in loondienst? Of worden we allemaal kleine ondernemers?
Momenteel wordt het nieuwe werken veelal ingericht in kantoren met een focus op een huiskamerachtige inrichting, tv in de hoek, twee of meer banken, salontafel. Kortom, alles om je een 'thuisgevoel' te geven. De huidige werknemer ziet deze ontwikkeling met gemengde gevoelens aan. De werkplek is immers niet thuis, er moet nog steeds gereisd worden om naar de werkplek te komen. En, hoe die werkplek ook is ingericht, het blijft nog steeds een kantoorpand waar mensen samenkomen om te werken, met elkaar of individueel. De huidige werkgever ziet nog steeds graag dat de werknemer de scheidslijn tussen privé en werk steeds dunner maakt, omdat daarmee mogelijk meer werk gedaan wordt. De huidige werknemer is best bereid daartoe, maar wil dan werk doen wanneer het hem of haar uitkomt. Op de plek die hem of haar op dat moment het beste past.
Leegstand van kantoorpanden
Het is een andere opkomende trend waar momenteel sterk over nagedacht wordt. Ik ben zelf een enorm voorstander van dat gedachtengoed, omdat we hiermee een veel flexibeler inzetbare personele markt gaan krijgen die de economie alleen maar goeds kan brengen. Uiteraard zal dit niet in alle beroepen mogelijk zijn, maar voor kantoorgerelateerde activiteiten is het een regelrechte uitkomst om leegstand van kantoorpanden tegen te gaan en te zorgen dat mensen veel meer ervaring opdoen in meerdere omgevingen in plaats van 25 jaar te blijven 'hangen' bij dezelfde werkgever. Dit laatste zal überhaupt een zeldzaamheid gaan worden in de toekomst, omdat personeel niet zozeer meer hecht aan één vaste werkgever voor het leven. Daar is de markt ook al minder op ingericht.
Mensen worden in deze nieuwe wijze van werken veel meer uitgedaagd om hun expertise te verdiepen en deze te gebruiken in een variëteit van organisaties, waarbij ze in hun eigen zelfstandigheid meer controle kunnen uitoefenen over de verhouding werk-prive. Een ander voordeel is dat het eigen netwerk groeit met mensen die over aanvullende expertise beschikken waardoor ineens andere samenwerkingsvormen ontstaan. Een dergelijk initiatief is al gaande waarbij een pool van een kleine negentig mensen in één groep samen zijn gekomen om hun gezamenlijke expertise te benutten voor opdrachten die op freelancebasis worden verstrekt en waar de beste mensen bij worden verzameld uit die groep.
Het nieuwe werken 2.0 is in de maak. Is het misschien ook jouw werkplek van de toekomst?
De basis voor het nieuwe werken is een efficiente en doelmatige communicatie-infrastructuur op verschillende (abstractie) niveau’s. Op KA niveau voor de basisbedrijfsprocessen, maar ook op gebruikers- en voor al gebruiksniveau. Verplaatsen van mensen kost tijd en geld en kan maar deels door communicatie gecompenseerd worden. Het mengen van zakelijk en privé moet juist niet het doel zijn van het nieuwe werken, wel dat het gebruik van ICT in beide omgevingen op een zelfde wijze toepasbaar is, zodat er een toepassingsefficiëntie ontstaat op gebruiksniveau. Op die wijze kan HNW beter inhoud gegeven worden, in plaats van ‘bankstellen en ballenbakken’ te plaatsen.
Het nieuwe werken 2.0 is niet een “huiskamer” op kantoor. Vervaqing van de scheidslijn tussen werk en prive wordt m.i. voornamelijk door de werknemer zelf veroorzaakt, omdat die op verschillende plekken en tijden wil kunnen werken, waaronder thuis, om zo het werk te plooien naar de prive-behoeften. Vanuit werkgever/opdrachtgever is het makkelijker als men gewoon op 1 locatie zit. Kijk naar ontwikkelingen als Scrum waar een uitgesproken voorkeur is voor team-op-1-locatie. Dat blijkt voor de broodnodige sociale cohesie een niet te negeren pluspunt.
We laten ons gewoon gek maken. Alles moet altijd beschikbaar zijn. Winkels moeten ook al altijd open zijn. Dus komen de kantoren ook aan de beurt. Wat blijft er over van het begrip “weekend”?
Niet alleen het nieuwe werken, maar “de nieuwe samenleving”: always on. Ben benieuwd wat we er van gaan vinden…
Als automatiseerder ben ik voor verbetering, slimmer werken, en datgene waar de IT voor zou moeten staan, geld besparen. De praktijk is vaak zo weerbarstig anders. Tenminste, de praktijk wordt dat omdat mensen het zijn. Vooral mensen die zich met IT gaan bemoeien maar vaak overduidelijk niet heel erg goed kennis hebben van de werking en de wetmatigheden van IT.
Even voor de goede orde, Het nieuwe werken BESTAAT NIET! Tenminste, niet van waaruit ik het bekijk en dat is vanuit zowel operationeel IT als wel als gebruiker van die IT. Waarom het nieuwe werken niet bestaat?
1. Het Nieuwe Werken is niet nieuw.
Men gaat prachtig een oud bestaand concept uit een stoffige la halen… hoest er een paar maal op en plots ziet men een lampje branden door al die stof heen. Eureka! Zie! Het nieuwe werken.Men verzint een leuk e slogan en voorwaar! Voorwaarts, wie tegen is? Dat zijn zielige pitten en dinosaurussen die met de woorden van Donner en Kamp er maar gauw. voor moeten zorgen zich anders op te stellen want anders …..
Even in de marge van de kantlijn mijnheer Donner en Kamp, het AD vandaag al gelezen. Goed stuk van mevrouw hooglerraar van de Heijden? Ik zou het even doen dan kan het schaamrood je op de kaken gaan staan.
Mijn beste auteur, in 1996 en 1997 deed bij de Rabobank ‘de flexibele’ werkplek zijn intrede. Reden dit te doen was dat medewerkers van de Rabo erg veel problemen ondervonden te reizen, jawel toen ook al, en men wilde de productiviteit door afwisseling verhogen. In 1996/97 heb ik bij de Shell, samen met collegae, bij de Shell zorg gedragen voor de internationale werkplek voor Shell expats. Reden? Productiviteit verhogen zodat deze mensen zelfs onderweg met hun laptop ook productief konden zijn in bijvoorbeeld trein, wachtverblijven en vliegtuig.
Wat lezen we nu? Dat het plots nieuw zou zijn?
2. Niet elke werkplek/medewerker geschikt voor het nieuwe werken
Niet elke werkplek of medewerker leent zich voor het nieuwe werken. Je moet daar een zelfstandige instelling voor hebben en die heeft nu eenmaal niet iedereen. Ook de toeloop naar Nederland Kennis economie, gaat veel trager dan menigeen ons doet geloven en er moet nog heel veel over veel worden nagedacht.
Ik hoop nu niet dat u als lezer plots denkt dat ik progressie en positieve veranderingen zou willen draineren of zelfs saboteren. Integendeel. Ik bekijk alle zaken op pure onafhankelijkheid maar wel op een manier die eigenlijk een ieder zou moeten bezigen.
Kijk naar Nut!
We hebben de mond vol over allerlei nieuwe krachtige hyperige termen waar een paard de hik van krijgt maar een beetje common sense blijf ik telkens missen. Mensen kijken mij wat vaker aan alsof ik het niet zou begrijpen maar wanneer ik ze naar iets eenvoudigs als Cost per seat vraag, depreciation, ROI? De verborgen kosten voor tijdens en na implementatie? Rollback? Contingency? Hele eenvoudige termen die je voor implementatie al moet hebben onderzocht en eigenlijk op zou moeten kunnen hoesten. Dan blijft het vaak akelig stil.
Er is veel voor te zeggen dat je flexibeler wil worden daar waar de werkplek het toe laat maar dat het getal omhoog kan worden gehyped staat in schril contrast met de werkelijkheid en de mogelijkheden.
En dat is jammer want als er een vak mooi en voorspelbaar is, dan is dat IT wel.
Soms krijg ik gevoel dat het nieuwe werken het recht van de werknemer oplevert om thuis te werken.
Dat is mijns inziens een foute redenering. Als het werk het toestaat, dan prima, maar in projecten is het vaak toch wel handig als mensen bij elkaar zijn.
Wat ik in alle reacties mis, is de vraag wat (bedrijfs)cultuur hiermee te maken heeft. Het succes van Het Nieuwe Werken (of hoe we dit ook maar willen noemen) wordt mijn inziens primair bepaalt door de cultuur die een organisatie kent. Het vraagt namelijk veel vertrouwen van medewerkers dat zij hun werk goed doen, ook al kun je als baas dat niet direct zien omdat je medewerker fysiek ergens anders zit. Anders gezegd: het resultaat gaat gelden en niet je aanwezigheid. Als iemand besluit om van 23u tot 7u te werken, hoe erg is dat dan als zijn / haar werk wel van de juiste kwaliteit is?
De goede (IT) ondersteuning is daarbij van cruciaal belang, maar in mijn beleving wel ondergeschikt aan dat eerder genoemd vertrouwen.
Het Nieuwe Werken is wat mij betreft nog te veel gericht op het “leuk en gezellig” inrichten van kantoorpanden en het neerzetten van de meest moderne technische snufjes en niet op het daadwerkelijk efficient inrichten van je werktijd (reistijd is daar slechts één argument van).