De nieuwste belofte van ICT voor succes in de toekomst heet Big Data. De intensiteit van het ICT gebruik is wereldwijd inmiddels zo hoog dat zowel het bedrijfsleven als overheidsinstellingen bij wijze van spreken door data worden overstroomd. Velen zien daarin nieuwe kansen om uit de huidige economische misère te raken. Zelf zie ik het als een aanmoediging om hoog gekwalificeerd personeel in dienst te nemen.
Het World Economic Forum publiceerde een rapport waarin de impact wordt omschreven van Big Data op internationale economische ontwikkelingen. Aangejaagd door het tomeloos groeiend gebruik van mobiele telefonie moet de overheid een ecosysteem bevorderen waarin data op begrijpelijke wijze toegankelijk wordt gemaakt voor burgers. De visie van het World Economic Forum op Big Data zal Neelie Kroes, eurocommissaris voor de digitale agenda, zeker aanspreken.
Volgens een rapport van het McKinsey Global Institute kunnen bedrijven door Big Data meer innoveren. Met Big Data verbeteren bedrijven hun concurrerend vermogen en zullen zij vooral meer winst maken. Dat spreekt aan dus draaien hardware en software leveranciers zich volop warm voor het binnenhalen van nieuwe orders voor de noodzakelijke investeringen. Big Data vergt immers (nog) meer reken- en opslagcapaciteit in het eigen rekencentrum of via Cloud Computing. Deze ontwikkeling kent geen grens want volgens velen neemt de groei in data explosief toe en stopt dit niet meer.
Kritische vragen
Bij deze Big Data hype moeten we wel een paar kritische vragen stellen. In het McKinsey Global Institute rapport wordt de vinger gelegd op de naar mijn mening pijnlijkste plek: wie gaat eigenlijk met al die data aan de slag? Managers met wie ik ooit samenwerkte waren minder geïnteresseerd in de vragen en meer in de antwoorden. Dat gegeven stelt de organisatie en zeker de afdeling ICT voor een grote uitdaging; de ware "Big" van data. Wie durft het aan om onbevangen door de grote gegevensberg te ploegen? Wie gaat kritisch kijken naar de bedrijfsresultaten op zoek naar de naald om de overspannen verwachtingen mee door te prikken? Natuurlijk roepen we om het hardst dat Big Data bedoeld is om een gat in de markt te ontdekken of om overbodige kosten op te sporen. Dan zal wel eerst hard gewerkt moeten worden aan het beheersen van methoden en technieken om de toegevoegde waarde te vinden in de eigen data.
In Tabel 1 staan aangepaste gegevens uit het McKinsey Global Institute rapport over het analytisch vermogen van functionarissen in marktsectoren. Deze cijfers betreffen de Verenigde Staten. Over alle sectoren heen staan de ingenieur en actuaris bovenaan de ranglijst. Verzekeraars zijn op afstand de sector met de grootste analysecapaciteit. Of deze cijfers een indicatie zijn van de situatie in Nederland is moeilijk te zeggen. Wel valt het mij op dat McKinsey zowel marketeers als controllers niet noemt als functionaris terwijl daar toch zeker ook analytisch vermogen aanwezig moet zijn. Verder verbaas ik mij over de ondergeschikte positie van zowel de econoom als de statisticus. Voor beiden zie ik een belangrijke rol om Big Data inzetbaar te krijgen.
Spectramap
Figuur 1 is een Spectramap biplot analyse waarmee het contrast van de cijfers uit Tabel 1 wordt gevisualiseerd. De functionarissen zijn weergegeven met vierkanten en de marktsectoren met cirkels. De grootte van de symbolen geeft de totaalscore per functie weer of de totaalscore van de marktsector. De positie op de kaart geeft aan in hoeverre bepaalde functionarissen of sectoren zich bij elkaar plaatsen. Rechtsonder staat een cluster van vier sectoren waar de actuaris zwaar weegt als analyticus. De ordening van sectoren van linksonder tot boven het midden van de kaart volgt uit de inzet van ingenieurs tegenover de overige functionarissen. In zeker opzicht bevestigt dit beeld de gebruikelijke inzet van deskundigheid in een sector.
Daarmee komt de grens van het succes van Big Data wel in zicht. Zou met de beschikbaarheid van méér van dezelfde gegevens de analysecapaciteit toenemen bij dezelfde functionarissen? Is zowel het zien van nieuwe kansen als het vinden van andere oplossingen voor nieuwe uitdagingen in de markt afhankelijk van meer capaciteit in het rekencentrum? Ik denk dat dit niet het geval is. Het inzicht neemt alleen toe als we de manier innoveren waarop de analyse wordt gedaan. Dat vergt tools voor gegevensanalyse zoals econometrische of statistische software en voor het gebruik daarvan zijn experts nodig. Big data is daarmee een aanmoediging om hoog gekwalificeerd personeel in dienst te nemen.
Wie is de winnaaar?
Tot slot een uitdaging aan de lezer als test van uw eigen analysevermogen. In Tabel 2 staat de omzet van 7 producten in 3 jaar. De vraag is: wie is volgens u de winnaar? Welk product levert naar uw mening de 'beste prestatie'? Vanzelfsprekend is het niet zo makkelijk om dit vast te stellen aangezien veel andere gegevens ontbreken. Dat is in de praktijk ook vaak het geval dus zult u nu een keuze moeten maken met de middelen die tot uw beschikking staan. Na het Big Data Forum 2012 op 17 april maken we de uitslag van de enquête bekend en zal ik een toelichting geven op deze business case.
Lees meer: Big data big impact (weforum.org)
Big data, the next frontier for innovation (McKinsey.com)
@Eric
Leuk artikel dat een aantal interessante vragen stelt over deze nieuwe hype en de waarde van de gegevensverzamelingen. Terecht dat je stelt dat er verschillende ‘consumers’ van deze data zijn, die elk hun grenzen hebben in analytisch vermogen. Een gegeven wordt ook pas informatie als de grenzen ervan bekend zijn, oftewel resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Wel kunnen er vaak lessen uit getrokken worden om bijvoorbeeld fraude op te sporen, de oorzaak van rampen en verbeteringen in producten en processen te vinden.
Nu kan een gek meer vragen dan 10 gegevensverzamelingen kunnen beantwoorden en dus moeten we soms creatief zijn om het gat in de markt te vinden, zo ook in de opgave waar een heleboel aannames gedaan moeten worden. Zet ik bijvoorbeeld volume af tegen groei dan heeft product 2 het niet slecht gedaan met een jaarlijkse en stabiele groei van 5%. Product 4 mist misschien nog het volume maar laat wel een sterkere groei zien van gemiddeld meer dan 20%.
Nu blijft echter onduidelijk of het hier om eenzelfde product gaat van verschillende leveranciers of verschillende producten van een enkele leverancier. Net als dat ook niet de kosten, voor bijvoorbeeld promotie en marketing zijn gegeven. De groei van 5% of 20% kan dus ook een Pyrrusoverwinning zijn als deze ‘gekocht’ is door een lage marge te hanteren. Een beetje Business Instinct is dus handig om je geen knollen voor citroenen te laten verkopen.
Een mooi artikel waarbij Dr. Melse terecht opmerkt wie dadelijk eens die naald gaat vinden om die hele grote ballon door te prikken. Het is prachtig te kunnen spreken ver die data berg, veel interessanter, denk ik, is hoe organisaties tot het besef gaan komen dat een berg data weinig meer interessant is dan iets veel interessanter. Namelijk de eigen data stroom en de beschikbaarheid hiervan.
Als we kijken naar alleen al de hypes die we de voorbije maanden voorbij zien komen op dit gebied, dan wordt het er allemaal niet overzichtelijker op laat staan dat je dan nog een plausibel commercieel verhaal in elkaar zou weten te draaien.
Betreffende de stappen die de overheid zou moeten nemen? Ik haal daar de schouders over op want, met mijn actuele kennis en ervaring met overheden, is het zo dat die achter feiten en ontwikkeling aanlopen en later op eigen merite victorie durven kraaien. Wat dat betreft moeten we het denk ik wel hebben van het commerciële bedrijfsleven en, als ik even naar de geschiedenis kijk van de groteren in IT land binnen de landsgrenzen, zijn die vaker niet al te hoog opgeleid en kwamen met de meest inventieve oplossingen.
Ook in dit artikel zie ik een zweem van analyse opdoemen die alleen maar voor ’the happy few’ zou zijn weggelegd? Ik kan me hoogstens voorstellen dat menig manager goed met diens vak bezig is om een goed lopend gesloten en veilig systeem operationeel te houden als in die data berg waarvan nog maar moet worden vastgesteld of dit waarde zou hebben en voor wie.
Of lees ik hier een verkapte poging tot het binnen hengelen van subsidies?
Eric goed artikel. Al maanden verbaas ik me er over dat ook Nederland deze hype tot grote hoogtes gaat.
Er is geen ontkomen meer aan. Iedereen praat erover: big data. Maar hoeveel bedrijven zijn er nu in Nederland die daadwerkelijk te maken krijgen met big data, oftewel echte petabytes? Ik schat in dat dat niet meer dan één procent van het Nederlandse bedrijfsleven zal zijn. Het valt niet te ontkennen dat bedrijven als Bol.com en Wehkamp dagelijks enorme hoeveelheden data analyseren. Maar goed, daar hebben we er slechts een handjevol van in ons land.
De meest gangbare definitie van big data is gestoeld op drie v’s: volume, velocity, variety. En bij volume spreken we dan over petabytes.
Stel je organisatie heeft er mee te maken. En dan ?
In veel discussies en artikelen is de technologie vaak leidend. ‘Big data uitdagingen? Kies voor Hadoop’ is een veel gehoord en gelezen advies. Veel te eenzijdig als je het mij vraagt. Het gaat ook over mensen, processen en eigenlijk over de relevantie van de data.
Het is eesentieel om te bepalen wat je nu eigenlijk met je data wilt. Investeringen in big data-oplossingen hebben alleen zin als er eerst wordt gekeken naar de business case.
Daarmee zou je kunnen denken aan een aantal zaken.
Zorg dat je de kennis in huis hebt/haalt. Een combinatie van verschillende talenten in 1 persoon. http://blogs-images.forbes.com/danwoods/files/2012/03/HilaryMason_AwesomeNerds_Graphic.png
Reserveer budget en tijd om de mogelijkheden van data te onderzoeken. Maak gebruik van nieuwe technieken zoals zelflerende algoritmes en predictive analytics en ontdek ‘on the job’ of ze toegevoegde waarde hebben voor je organisatie. Luister naar je data en leer ervan
Of de data om tot die informatie te komen nu big is of niet, dat is niet de vraag. Het gaat erom wat je met de data wilt doen en hoe je die data waarde laat toevoegen aan je organisatie. Ik denk dat het – wat big data betreft – voor de meeste bedrijven in Nederland neerkomt op ‘think big data, act small’.