Apple moet duidelijker zijn over de garantie op de producten die zij verkopen. De Consumentenbond vindt de informatie over garantie op de website van Apple misleidend en roept het bedrijf op om gebruikers beter te informeren over wettelijke garantieregels in relatie tot de garantie die Apple zelf biedt. Ook consumentenorganisaties in Italië, Duitsland, België, Luxemburg, Portugal, Denemarken, Polen, Slovenië, Griekenland en Spanje komen in actie tegen de volgens de Consumentbond gebrekkige garantie-informatie van Apple.
‘Als Apple niet bereid is de informatie over garantie op zijn website aan te passen, overweegt de Consumentenbond juridische stappen', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. ‘Ook het indienen van een klacht bij de Consumentenautoriteit is een mogelijkheid. Apple vertelt zijn klanten dat ze een eenjarige, commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij.'
AppleCare Protection Plan
Behalve dat Apple niet duidelijk is over de wettelijke garantieregels, promoten zij op hun website het kostbare ‘AppleCare Protection Plan' van twee of drie jaar. Dit overlapt grotendeels met de wettelijke garantie van consumenten, maar ook daarover is Apple niet duidelijk.
Van een desktop computer van tweeduizend euro bijvoorbeeld mag verwacht worden dat deze bij normaal gebruik een aantal jaren zonder problemen functioneert. Gaat deze buiten de schuld van de consument eerder stuk dan verwacht, dan kan deze terecht bij de verkoper en heeft hij recht op herstel of vervanging en als dat niet mogelijk is (een deel van) het aankoopbedrag terug.
Italiaanse veroordeling Apple
De Italiaanse mededingingsautoriteit legde Apple in januari 2012 een boete op van 900.000 euro nadat er bij de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo klachten binnen waren gekomen. Die klachten gingen over het aangeboden AppleCare Protection Plan en over de eenjarige garantie die Apple noemt, zonder te vermelden dat consumenten recht hebben op minimaal de wettelijke garantie. Op woensdag 21 maart 2012 vindt in Italië een hoorzitting plaats in het kader van het hoger beroep van Apple.
Mijn telefoon was binnen een jaar kapot, nog voor de applestore in Amsterdam geopend was. Er was toen geen mogelijkheid om hem te laten repareren of vervangen behalve bij anderen dan apple (tegen kosten). Uiteindelijk bleek de telefoon weer niet gemaakt, inmiddels de applestore geopend en tot mijn verbazing krijg ik meteen een ‘nieuwe’. Helaas, binnen 2 dagen was ook deze weer kapot en ik krijg weer een ‘nieuwe’. Maar wat valt mij nu op?
Deze ‘nieuwe’ heeft 90 dagen garantie (ipv een jaar die je krijgt als je een iPhone koopt), nog los van of dat jaar terecht is of niet.
Deze ‘nieuwe’ is niet nieuw: volgens de apple-medewerker is de buitenkant nieuw, maar is de binnenkant samengesteld uit gereviseerde onderdelen van andere iPhones……
Wat is garantie? wat is vervanging?