Telecomwaakhond Opta en ict-leverancier KPN hebben ondanks ‘constructieve gesprekken' geen schikking met elkaar kunnen treffen. Hierdoor worden de juridische procedures tussen beide bedrijven voorlopig doorgezet. Beide organisaties blijven wel in gesprek met elkaar waarin KPN het vertrouwen van Opta probeert terug te winnen.
In december 2011 plaatste Opta KPN onder verscherpt toezicht, omdat de telecomwaakhond het risico hoog inschatte dat KPN wetgeving zou overtreden. Nog steeds is er weinig bekend over de inhoud van het verscherpte toezicht, dit op verzoek van KPN. De ict-leverancier zet de compliance-overeenkomst voort die het met Opta aanging om maatregelen te nemen om naleving van regels te bevorderen.
Lopende boetezaken
In januari 2012 is KPN het gesprek met Opta aangegaan zodat het bedrijf met een schone lei verder kon gaan. Een schikking over alle lopende boetezaken was dichtbij, maar uiteindelijk bleek het niet mogelijk om over het totaal aan voorwaarden overeenstemming te bereiken. KPN en Opta blijven wel in gesprek over verdere verbetering van het compliance-programma van KPN en over herstel van het vertrouwen.
Nu er geen sprake is van een schikking, zullen de lopende juridische procedures niet worden beëindigd. ‘KPN betreurt dat het niet is gelukt om tot een schikking te komen', zegt ceo Eelco Blok. ‘Wij zullen ons inspannen om het vertrouwen van de Opta terug te winnen en we hopen dat daarmee het verscherpt toezicht zal vervallen.'