Ik vroeg eens een keer aan een Jehova's getuige: welke mensen zijn nou het makkelijkst om te bekeren? Hij twijfelde niet en zei, Feyenoord-supporters. Als je gelooft dat Feyenoord ooit nog eens kampioen wordt, dan geloof je alles. Ik gaf hem de tip om het vooral eens te proberen bij Apple-gebruikers. Hoe ik daarop kom?
Ik zag vorige week een lange rij voor een winkel aan het Leidseplein staan. Ik dacht eerst, het is crisis dus er zal wel soep uitgedeeld worden. Maar nee, ze stonden in de rij voor de Apple Store, de eerste Apple-winkel in Nederland. Dit is niet helemaal waar, want we hebben in Almere al jaren een winkel die uitsluitend Apple-spullen verkoopt. Maar dit was dan de eerste echte Apple-winkel.
Coldplay
Ik dacht daar kun je dus nieuwe Apple-producten krijgen die nergens anders te koop zijn. Nee hoor, ze hebben gewoon het bestaande assortiment. Dus al die fans die in de rij stonden, stonden voor iets in de rij wat ze allang hadden. Dat is hetzelfde als je ‘s nachts in je slaapzak voor de kassa van de Amsterdam Arena gaat liggen voor concertkaartjes van Coldplay, maar je hebt de kaartjes al.
Maar de eerste bezoekers zouden een gratis T-shirt krijgen. Jawel, een T-shirt! Apple-fans krijg je in een rij voor een T-shirt! Wie staat er nou in de rij voor een T-shirt? Zelfs op de Huishoudbeurs lopen ze met een grote boog om je kraampje heen als je gratis T-shirts uitdeelt.
SAP en Oracle
Uit onderzoek is gebleken dat als echte Apple-fans naar een plaatje van een iPod, iPhone of iPad kijken, dan wordt hetzelfde deel van de hersenen geactiveerd als hele religieuze mensen gebruiken als ze met religie bezig zijn. Apple is een religie. De nieuwe Apple Store is geen winkel maar een kerk. Welke ict-leverancier droomt er nou niet van om gelovige volgelingen te krijgen? SAP en Oracle zouden er aanslag voor plegen.
Ik raad deze Apple-fundamentalisten aan om de artikelen in de New York Times c.q. International Herald Tribune (among others) te lezen over de arbeidsomstandigheden bij de toeleveranciers van Apple. Het “hippe volkje” realiseert zich niet of nauwelijks 19de eeuwse praktijken te legitimeren met hun idioterie. Sneu? Of 21ste eeuws neo-kolonialisme?
Feyenoord wordt nog eerder kampioen dan dat ik een Apple-product zal aanschaffen.
@Bert: heb je ook dezelfde artikelen over de fabrieken van HTC en Samsung. Ben geen Apple fan-boy maar je maakt je nu zelf ook schuldig aan eenzijdige berichtgeving. Geloof nooit dat die andere organisaties goedkoper kunnen leveren met veel betere arbeidsomstandigheden.
@Peter. Ook andere (technologie) bedrijven maken zich daaraan schuldig. Maar het geval Foxconn en Apple kreeg de meeste aandacht in de pers waarschijnlijk omdat Apple zo’n sterke brandname heeft en zo’n high profile (sorry voor alle Engels) bedrijf is. Daarom ook al die aandacht voor het gedrag van de slaafse Apple consument. Het lemmingengedrag van de hippe en zogenaamd individualistische Apple consument doet me altijd aan de massabijeenkomsten in China en Noord Korea denken.
Overigens zouden de media/pers in hun overdreven aandacht voor elke Apple keutel ook wel wat kritischer naar de eigen rol mogen kijken…
Briljant artikel, ik heb genoten.
Erg goed gedaan, en leuk gebracht. Trouwens, zonder het te weten sla je de spijker meer op zijn kop dan meestal duidelijk is. Apple’s marketing, maar ook research stakeholders in de afgelopen decennia hebben structureel onderzoek uitgevoerd naar koppelingen tussen (vrij vertaald) geloofsgedrag en consumptieprikkels, iets wat Jobs meebracht vanuit de Pixar-tijd waar hij hier tegen een aantal beperkingen aanliep. Het heeft ze geen windeieren gelegd.
Leuke column! Erg veel humor en perfecte flame-bait. Ik ben overigens ook gek op Jehova getuigen en soms ben ik zelfs een beetje jaloers op ze. Ik zou ook wel echt helemaal in iets willen geloven, maar ik kan het niet.
Dat het knap is wat Apple doet lijkt me evident. Want hoeveel merken kennen we die dit zo voor elkaar heeft? Overigens heb ik groot respect hoe Samsung zijn positie in de smart phone markt veroverd heeft! Een paar jaar terug zou ik je nog voor gek verklaren als je een Samsung kocht. Nu zijn ze #winning.
Er zijn dus altijd mogelijkheden, maar hoe je die bereikt lijkt soms toch wel op een magisch recept.
Leuk artikel, erg grappig.
Laatst OS5 op mijn iPad gezet. Ik was alle apps kwijt en bij het ’terugzetten’ kwam er een foutmelding. Ik snap dus helemaal niets van dat geloof.
Nou ja, ik ga weer lekker internetten op mijn iPad, weer even genieten van al die mooie website die met flash zijn gemaakt.
tijd voor een Apple iDdict?
of
tijd voor een Apple iManiac?
Wat een zeikerd!
Het gaat hier om de emotionele beleving en niet om de T-shirt.