Ict-dienstverlener Ctac uit Den Bosch heeft over 2011 een verlies geleden van 12,7 miljoen euro. Een jaar eerder boekte het bedrijf nog twee ton winst. De omzet groeide 2,2 procent naar 73 miljoen euro. Oorzaak van het verlies is een afboeking op zogeheten goodwill en eenmalige reorganisatiekosten van 1,2 miljoen euro. Ctac-ceo Henny Hilgerdenaar sluit niet uit dat bedrijfsonderdelen met onvoldoende potentieel op termijn worden afgestoten.
Een lichtpuntje voor Ctac is dat de tarieven in 2011 min of meer stabiel bleven. Het bedrijf wijzigde halverwege het jaar zijn organisatiestructuur. De onderneming kent nu vier onderdelen. Veruit de meeste omzet komt uit het onderdeel Consulting, goed voor 32,5 miljoen euro. Uit Managed Services kwam bijna 19 miljoen euro omzet, Ctac Microsoft droeg 4,2 miljoen euro bij. Het bedrijfsonderdeel Overig was goed voor 1,5 miljoen euro. Omzetgroei zat vooral in de onderdelen Managed Services (8 procent) en Ctac Microsoft (53 procent).
Het verlies van 12,7 miljoen euro komt vooral voort uit een afboeking met 11,5 miljoen euro op zogeheten goodwill. Dit betekent dat eerdere aannames over de waarde van het bedrijf te hoog zijn gebleken. Daarnaast kostte de aanpassing van de organisatiestructuur het bedrijf 1,2 miljoen euro. Het aantal medewerkers daalde licht van 501 mensen aan het einde van 2010 naar 492 aan het einde van 2011.
Verhuizing
Een flinke kostenpost vormde ook de aankoop van computerapparatuur en de ict-infrastructuur voor 700.000 euro voor in het nieuwe pand in Den Bosch dat Ctac in mei betrekt. 'Ja, dat was een flinke uitgave', stelt Hilgerdenaar in een toelichting op de jaarcijfers. 'Maar dan is onze infrastructuur wel klaar voor de toekomst.' In het nieuwe pand voert Ctac het zogeheten nieuwe werken in.
De verhuizing staat gepland voor het weekeinde na Hemelvaart. 'Dan zijn wij vier dagen vrij', legt Hilgerdenaar uit. Erg spannend wordt de verhuizing volgens hem niet. 'Het ergste dat er mis kan gaan is dat iemand een kartonnen doos uit zijn handen laat vallen. Klanten hoeven niet bevreesd te zijn dat er iets misgaat met de dienstverlening. 'De verhuizing van de systemen naar het datacenter van de Telecity Group in Schiphol-Rijk is 90 procent al voltooid.' Ctac-klanten kunnen via een portal per maand de diensten inkopen die zij nodig hebben.
Ergens gaat er volgens mij iets grondig mis in de bedrijfsvoering als je op een omzet van zo’n 70 miljoen 2 ton winst overhoudt. Het lijkt me dat je kostenstructuur, je overhead en/of je bezettingsgraad dan echt niet kloppen.