De ontwikkelingen op het gebied van internet en mobiele devices gaan razendsnel. Sinds 2010 is het gebruik van smartphones enorm toegenomen en nog steeds ontwikkelt deze markt zich in volle vaart. In augustus 2011 was de penetratie van smartphones in Nederland 42 procent, is te lezen op Emerce.nl. Dat is een verdubbeling ten opzichte van begin 2010.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumenten Panel dat eind 2011 ongeveer één achtste van de Nederlandse huishoudens (12 procent) een tablet in zijn bezit had. 2 procent van de huishoudens blijkt al over twee of meerdere tablets te beschikken. Dit komt neer op een verdrievoudiging van het tabletgebruik in Nederland in het afgelopen jaar. Steeds meer organisaties zijn zich dan ook aan het oriënteren op het ontwikkelen van een online strategie.
Door deze online ontwikkelingen neemt de productie van apps recht evenredig toe. Meer bedrijven en it-aanbieders zullen apps gaan bouwen voor zowel de eigen medewerkers als voor de verkoop. Van iedere website die momenteel wordt gebouwd, wordt in de meeste gevallen ook een mobiele variant of een app gebouwd. Zo kan je je niet meer voorstellen dat je naar een talentenjacht zit te kijken, waarbij er geen app wordt aangeboden om meer informatie op te vragen of interactief deel te nemen. Daarnaast wordt er tegenwoordig bij aanvang van ieder tv-programma een hashtag geïntroduceerd waarop de kijkers met elkaar kunnen praten over de inhoud.
App Creators
Waar de mediabedrijven het spits hebben afgebeten met ontwikkelingen op dit vlak, krijgen ook organisaties buiten de mediabranche steeds meer vraag naar online specialisten die hun merk geschikt maken voor de online beleving. Dit is niet iets wat je er als werkgever zomaar 'even bij' doet. Het is belangrijk om goed te overwegen hoe je de online markt gaat betreden en wie je ermee wilt bereiken. Mede door de enorme snelheid waarin de online wereld beweegt, heb je echt specialisten nodig die zich hiervoor inzetten.
Het aantal ontwikkelaars dat deze apps kan bouwen is momenteel nog niet groot maar het is zeker dat er steeds meer bedrijven en professionals komen die zich hierin gaan specialiseren. De groei van zogenaamde App Creators is bijvoorbeeld al te zien aan recente initiatieven als de Application Developers Alliance, een eigen beroepsorganisatie voor mensen in deze functie. Ontwikkelaars die zich met Android, Apple iOS, RIM Blackberry en andere platformen bezighouden mogen zich aansluiten.
Flinke stijging
In de laatste twee kwartalen van 2011 merkte ik al een flinke stijging van de vraag naar online professionals en met de huidige ontwikkelingen in de markt zal dit het komende jaar alleen maar verder stijgen. Van deze mensen wordt, op hun beurt, veel actuele kennis van zaken gevraagd. Wanneer er eenmaal is gekozen voor ‘to app' in plaats van ‘not to app', wil je natuurlijk wel iets innovatiefs en interessants op de markt brengen om de online beleving van je merk zo sterk mogelijk te maken. Mocht de keuze van jouw bedrijf in 2012 op ‘to app' vallen, zorg dan dus voor de juiste online professional met kennis van en ervaring in jouw vakgebied.
@ Pascal,
Door de gigantische toename van smartphones is dit natuurlijk een logisch gevolg. Je hoeft natuurlijk geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om deze conclusie te kunnen trekken.
De hedendaagse consument wil tegenwoordig waar en wanneer dan ook gebruik maken van je diensten. En dan is een app een verplichte vereiste. Ga je hier niet in mee als organisatie dan is de kans aannemelik dat je mogelijk klanten kwijt gaat raken.
Ik vind je artikel daarom niet geheel spannend aangezien er niet veel dingen in stonden die velen van ons nog niet wisten. Neemt de vraag toe dan heb je extra handjes nodig. Dat is in iedere branche of markt zo. Oorzaak en logisch gevolg.