Info Support introduceert software waarmee gemeentelijke sociale diensten eenvoudig bijstandsfraude kunnen opsporen. Smart Box is een analyseapplicatie die de database van een gemeente koppelt aan gegevens van onder meer het UWV, de Belastingdienst en de Rijksdienst voor het Wegverkeer via het Inlichtingenbureau.
Als uit deze koppeling van gegevens een vermoeden van uitkeringsfraude ontstaat, kunnen sociale rechercheurs stappen ondernemen om een uitkering stop te zetten en terug te vorderen.
De rijksoverheid heeft plannen bekend gemaakt om het koppelen van digitale gegevens eenvoudiger te maken. Staatssecretaris Paul de Krom liet in een brief aan de Tweede Kamer weten dat proeven met deze maatregel in onder meer Maastricht en Den Haag landelijk kunnen worden uitgebreid.
Info Support heeft SmartBox samen met RCF Kenniscentrum Handhaving ontwikkeld. Ook de Sociale inlichtingen en opsporingsdienst (Siod), het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het College Bescherming Persoonsgegevens waren betrokken bij de totstandkoming en testfase van Smart Box. De analyseapplicatie is sinds kort in de testfase in gebruik bij de gemeente Capelle aan den IJssel, de gemeentes Zoetermeer en Westland zijn hiermee in voorbereiding.
Een prachtig initiatief dat alleen maar kan worden aangemoedigd. Met mijn ‘beperkte’ kennis van genoemde overheden kan ik u alleen maar succes wensen de betreffende instanties op één lijn te krijgen voor uw oplossing. Ik ben bang dat daar juist de grootste uitdaging in zal gaan zal gaan zitten daar verschillende ministeries en departementen graag zelf het wiel willen uitvinden, en zelf natuurlijk credits krijgen.
Jammer dat ze bij de overheid het ‘concept’ en de achterliggende gedachte en principe van automatiseren nog steeds niet blijken te begrijpen. Misschien is dat je eerste stap?
Succes!
Ja een goede zaak,
Het is een schande al die frauderende huisvrouwtjes op de weg als ik met mijn veel te dikke Volvo naar de slager ga om mijn chateaubriandjes op te halen.
We zitten hier met een hele horde aan IT specialisten van diverse pluimage. Ik mag hopen dat er ook een paar tussen zitten die wel begrijpen waar we met dit soort middelen op af sturen.
Helemaal met je eens Pascal. Toen ik nog in de detachering zat en een mogelijke klus van een zelfde aard aangeboden kreeg heb ik nog serieus overwogen om bezwaar te maken op morele gronden maar de klus ging al naar iemand anders.
Wat dat betreft kan je je afvragen hoe het zit met die 120 miljoen fraude per jaar proberen aan te pakken door voor miljoenen aan IT maatregelen te introduceren terwijl de regering miljarden aan garanties afgeeft aan een land wat jaren lang de kluit heeft lopen te belazeren.
Maar als je dan nagaat dat deze fraude getallen aan de negatieve kant van de boeken van de gemeentes komen te liggen en die al veel minder te besteden krijgen van het rijk krijg je wel een indruk waarom er zo veel tijd en moeite wordt gestoken om dat zoveel mogelijk wordt tegengegaan. Dat het vaak minima zijn die geen kant op kunnen speelt dan in mindere mate mee lijkt het dan wel.