Research toont aan dat we steeds meer moeten doen in minder tijd. Er komt van alle kanten informatie op ons af en er wordt verwacht dat we daar op reageren, liefst direct.
Collega´s die aan het bureau staan of via de chat een vraag stellen; klanten die via Twitter, Facebook, mail, webformulier of telefoon om informatie vragen; notities die in een actielijst of powerpoint moeten komen; blogposts te lezen of te schrijven; tekstberichten over de voortgang van een project onmiddellijk te beantwoorden. De binnenkomende en om reactie vragende stroom wordt almaar groter en spontaner. Er zijn webinars en seminars over het fenomeen en steeds meer professionals herkennen het als een probleem. Uit een onderzoek dat we in november hebben gepubliceerd, blijkt dat Information Overload het Nederlandse bedrijfsleven nu al gemiddeld bijna tweeduizend euro per jaar, per werknemer kost.
Daar moeten we wat mee. Maar wat?
De belangrijkste verandering is dat we natuurlijker moeten omgaan met informatie. We kunnen het ons niet veroorloven verkwistend te zijn met onze hersencapaciteit en zeker zakelijke software zou onze hersenstructuur moeten volgen. Onze hersenen zijn in essentie associatief en constant in beweging met het ordenen van verschillende soorten informatie. Niet lineair zoals de meeste software dicteert, maar vrij bewegend. Mindmapping ondersteunt deze manier van denken: het maakt visueel wat ons brein al stilletjes doet. Eén van de grootste bewijzen daarvan is de snelheid waarmee kinderen zich mindmapping eigen maken. Op lagere scholen in Nederland en Scandinavië worden kinderen geholpen zich complexe en meerlagige kennisgebieden eigen te maken met behulp van mindmaps.
We zien dan ook dat de adoptie van mindmapping-software in Nederland en Scandinavië veel sneller gaat dan in veel andere gebieden, zoals Afrika en het Midden-Oosten. Mindmapping is trouwens al heel oud en dat het in een software jasje is gegoten, niet meer dan logisch in onze digitale wereld.
Samenwerking
Met meer taken en minder tijd om ze uit te voeren, moeten we ook meer samenwerken: dat is effectiever en efficiënter. Ook voor samenwerking is het handig te werken met structuren die mensen als vanzelf begrijpen. Vooral als het professionals van verschillende disciplines zijn, of mensen die anders gehardwired zijn, zoals bijvoorbeeld ontwerpers en productieleiders. Ik weet van een grote internationale fabrikant die voor R&D en projectmanagement het gebruik van mindmapping heeft ingevoerd. Iedereen kan gewoon blijven werken met z'n eigen device en software. Het creatieve volk zit op Mac en iPad en de analisten kunnen al hun informatie in Excel kwijt en in mindmaps vinden ze elkaar.
We moeten allemaal meegaan met hoe de wereld verandert. Organisaties zullen hun medewerkers moeten ondersteunen bij het dealen met de toename van informatie en informatiekanalen. Het scheelt ze veel geld en slagkracht.
Hilary,
Een herkenbaar stuk hoewel we zelf natuurlijk ook de kraan van informatie zo nu en dan dicht kunnen draaien om alles weer rustig op een rijtje te zetten. Er komt inderdaad dagelijks via sociale media, internet en de e-mail een zondvloed aan informatie binnen, volgens sommige het equivalent van 197 dagbladen. Of het zinnig is om deze ‘big data’ in mindmaps te zetten kan ik niet beoordelen want ik gebruik deze techniek vooral voor notuleren. Mocht dat wel de strekking van je verhaal zijn dan ben ik benieuwd in hoeverre een product als Mindjet dit automatisch doet en voor een stuk ‘data mining’ kan zorgen op alle deze ‘big’ en ongestructureerde data.
Verder wil ik best geloven dat kinderen heel snel de techniek van mindmapping beheersen, deze adopteren/absorberen sowieso razendsnel alle nieuwe dingen. Maar ik heb ook eens gehoord van meervoudige intelligentie, welke duidelijk maakt dat kinderen op verschillende manieren leren, ‘gehardwired’ zijn omdat niet iedereen maat/taalgevoel of aanleg voor wiskunde heeft. Het gezegde luidt dan wel dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden maar ik ben benieuwd in hoeverre het softwarejasje van Mindjet hier rekening mee houdt. Een jasje kan namelijk ook nogal knellen wanneer (her)bruikbaarheid beperkt is omdat we ondertussen veel andere middelen hebben om onze gedachten te ordenen of te delen.
Zoals je aangaf, mindmapping is wel handig voor het maken van een overzicht en visualiseren van verschillende activiteiten en de gerelateerde sub-activiteiten, voor jezelf en ook voor mensen in je team.
Maar voor deze activiteit ligt nog een fase die “meer” effect heeft op de resultaten van mindmapping!
Slim een selectie maken van wat en waar je informatiebronnen zijn is de eerste stap. Bijvoorbeeld, ik hoef niet voor mijn functie van Twitter of Facebook als informatiebronnen gebruik te maken terwijl andere collega`s het wel doen. Of ik houd een aantal websites in de gaten die mij de meest relevante informaties verschaffen.
In de volgende fase wanneer de bronnen geselecteerd zijn ga je informatieselectie en kwalificatie doen. Hierdoor voorkom je onder een lawine van informatie te komen liggen en je kunt meer efficiëntie en rendement uit de volgende fase (b.v. mindmapping)halen.
Je kunt ook van de beschikbare middelen, slim gebruik maken. Bijvoorbeeld via je account bij Google kun je bepaalde onderwerpen, termen, webpagina`s van bepaalde sites in de gaten houden. Gebaseerd op de agent die je ingesteld hebt, krijg je updates over het betreffende onderwerp/pagina etc(tijd besparen)
Samengevat, mindmapping is een middel. Daarvoor en daarna zijn andere fases en persoonlijke eigenschappen die effect hebben op de resultaten die je verwacht te bereiken. Met alleen mindmapping kun je je doel niet bereiken.
Mindmapping kun je, zo heb ik onlangs ondervonden, ook de andere kant op gebruiken.
In het artikel wordt vooral ingegaan op het verwerken van de diverse datastromen die we iedere dag voor onze kiezen krijgen middels mindmapping.
Zelf mocht ik pas geleden in een nieuwe vestiging van alles gaan uitleggen over onze manier van productontwikkeling. Vrij vertaald: zeven jaar domein-specifieke kennis in een paar dagen zien te proppen. Los van de vraag of dit haalbaar is, heeft het maken van enkele mindmaps mij heel veel geholpen alle aspecten op een dusdanige manier te ordenen dat het geheel in een enigszins samenhangend verhaal te gieten was.
(Missie overigens wel geslaagd: na een training van effectief drie dagen, en de nodige remote ondersteuning hebben ze binnen een maand ons product lokaal kunnen reconstrueren)
@edekkinga
Interessant punt dat je aanhaalt: hoe om te gaan met datamining en eigenlijk te complex om in een reactie weer te geven, ik zal daar nog een uitgebreidere post over schrijven. Houd je tegoed. Ik kan je for the time being van harte aanbevelen met de gratis online tool Mindjet Connect te experimenteren hoe het visualiseren van informatie werkt. Ben dan ook benieuwd naar je bevindingen.
@Reza Sarsar
Eens! Mindmapping kan als middel worden ingezet, maar ook als oplossing binnen organisaties, we noemen dat zelf Collaborative Work Management en het zou een oververeenvoudiging zijn te beweren dat met mindmapping alleen alle uitdagingen getackeld zijn. We hebben een aantal case studies gedaan naar de effecten van mindmapping en wat erbij komt kijken, ze laten zien dat mindmapping flink bijdraagt aan het reguleren van information overload en maakt dat teams effectiever samenwerken. Ik zal daar in een volgende post meer infomatie over geven.
@PaVaKe
Mooi om te lezen dat je er zelf zoveel plezier van hebt en dat strookt met de feedback die we krijgen van projectmanagers, trainers, procesmanagers, strategisch consultants en zelfs schrijvers en journalisten: hun eigen denkproces wordt helder en daarmee verbetert de kennisoverdracht. Iedereen ziet namelijk zowel het grotere geheel, als de details van een project of kennisgebied. Veel meer organisaties zouden daar profijt van kunnen hebben. Met name de tijd tussen het idee en het product of de dienst op de markt (time to market) verkort.
Ik vind het ook nog steeds een prachtig tool om informatie te structureren en te visualiseren.
Enkele jaren terug, bij een van mijn vorige werkgevers, was er een afdelingsmanager die de complete organisatie van een middelgroot bedrijf in een (dynamische) Mindmap had ondergebracht met koppelingen naar Excel, Word e.a. applicaties.
Op die manier kreeg je een 100 procent transparante organisatie op het scherm/de deur en kon je overhead, inkoopprijzen en mensuren actueel versleutelen naar de kostprijs van de geleverde diensten.
Dit vond ik een hoogstandje en de betreffende Mindmapper maakte voor nog meer diensten gebruik van dat principe.
@John Heijmann
Wat je beschrijft is exact hoe wij zien dat organisaties de meeste profijt hebben van mindmapping. Dank voor je toevoeging!
Eigenlijk zeg je dus: na 100 jaar focus op efficienter werken, komen we nu eindelijk toe aan effectiever werken :-).
Ik kan me eerlijk gezegd ook niet helemaal vinden in de weergave van mevrouw de Rover. Tenminste, ik heb er persoonlijk niet zoveel last van. Dat is eenvoudig te verklaren. Ik ben een automatiseerder van de vroegere generatie en begrijp hoe de IT zich als materie beweegt. Inmiddels weet zo’n 75% van de IT’ers dat klaarblijkelijk niet eens meer en meer dan 95% van de gebruikers en non IT’ers.
Tja daar sta je dan. De tendens is dat je wordt gehyped en gestuiterd, zonder te hebben geleerd dat je wat dat laatste betreft zelf heel veel kunt sturen. Je kunt jezelf natuurlijk afvragen of je iets zou kunnen hebben aan Hypes, Linkedin, Plaxo, Facebook en tagged tegelijk, om het zo maar even te stellen of zeg je, misschien heb ik aan twee van dergelijke media wel genoeg.
Moet mijn skype altijd aan staan op wacht ik rustig met het beantwoorden van mijn mailtjes tot ik weer lekker thuis ben? Nee gek zeg, ik stel mijn HTC, blackberry en tablet zo in dat ik alles tegelijk kan ontvangen. Mail, FB updates, twitter, hyves want ik wil vooral weten waar mijn collega is.
Het is bijzonder interessant te vernemen of Helene van Rooyen heerlijk heeft geslapen, Jan de hoop met zijn Bobje gaat wandelen, of Clarice van Houten erg lang heeft moeten oefenen en moeite heeft met een sexueel getinte scene of dat die of gene zich een verschrikkelijk goed coach vind en niet begrijpt dat je geen coach bent als je je korfbalclubje TRAINT maar een trainer maar in elk geval ‘straks lekker knallen’…. roept.
Het is bijzonder boeiend om te weten dat Wendy van dijk al of niet slikt en dat ene Peter van de Vorst een kuchje heeft en met angst naar de dokter gaat. Zo is het zeeeeeeer interessant dat een oud collega van je ‘op de zaak’ is aangekomen en dat zijn whatsapp uitnodigend open staat.
Ik wil hiermee maar even zeggen dat als je vind dat je wordt bedolven onder de informatie dan is er iets grondigs mis. Met jezelf wel te verstaan. Klaarblijkelijk heeft niemand je uitgelegd wat IT nu eigenlijk is en hoe je de materie voor je kan laten werken ipv tegen je, zoals het artikel suggereert.
Neen mijn beste maker van dit artikel, neen mijn beste lezer, niet iedereen kan multitasken en niet iedereen zit op een bombardement van informatie te wachten. Neen de wereld vergaat niet als er een bekende BN’r een ‘ongelukje’ heeft gehad of dat er ene CU conifeer twitterd een ‘machtig interessant werkbezoek’ ergens af te hebben gelegd. Want dat staat natuurlijk bijzonder wetenswaardig.
Kort en goed. Als je even een stapje terug doet en jezelf afvraagt welke informatie je interessant en relevant voor jezelf vind, kom je er in eens achter dat je zelf de sleutel tot die stroom in handen hebt. Je kan die kraan gewoon dicht zetten en als je even stil wil staan bij het idee dat teveel bekend maken en informatie van en over jezelf cybercrime in de hand werkt, wordt zich plots bewust dat het internet zijn keerzijden heeft en een beetje aandacht een aanpassing behoeft.
Als je dan toch nog eens zou willen weten hoe de materie IT juist voor u zou kunnen werken i.p.v. een factor van vertraging en overload kunnen worden voorkomen, hoeft alleen die kraan maar een stuk verder dicht te draaien voor zichzelf en dan voorkom je in elk geval de hele vreemde gevolgen die je nu ziet.
Apathie, stress, burnout en niet te vergeten, het slachtoffer kunnen worden van identity theft. Daar helpt tenslotte geen ‘mindmapping’ tegen. IT een pracht vak.
@PaVaKe:
Ik vind je opmerking zeer terecht.
Tegelijk denk ik dat ik het tweede punt van je opmerking versterken moet:
Ik denk als je het over “reclame maken” heb dan moet je niet alleen de naam van Numoquest benoemen maar ook de schrijfster van dit artikel!!
Zij is niet alleen in haar artikel maar ook in haar reacties aan het reclame maken voor haar bedrijf en het product van haar bedrijf! Het is nog erger dat ze ook op haar reacties hoog beoordeeld /gewaardeerd wordt. Heb je wel eens in opinies of reacties van Henri, Ewoud of Ruud sporen gezien van het bedrijf waar ze bij werkzaam zijn? Of gaan we voortaan dit deel van Computable-site gebruiken voor de marketing van onze diensten?
Een opinie betekent subjectief / persoonlijk oordeel van een individu. En als het onderwerp waarover opinie geschreven wordt, het product van je bedrijf is dan denk ik hoe terecht je opinie is. Want, je laat een slager toch ook zijn eigen vlees niet keuren?
@PaVaKe
Bijzonder jammer dat u het zo persoonlijk op vat en het klaarblijkelijk nodig vind op deze wijze te reageren. U vergeet er even bij te zetten dat uw voorstelling, ‘- tot slot reclame voor zijn eigen bedrijf’, een tikje incompleet is.
‘Het is volkomen gratis ter beschikking gesteld voor zowel IT als ‘Non IT waarbij in redelijkheid gevraagd wordt dat wanneer men er gebruik van maakt, te doen aan bronvermelding’.
Het maken van reclame zoals u dit hier pretendeert en presenteert is een beetje een non argument wat op zich weer jammer is.
Ik heb u helaas niets naar voren zien brengen wat een constructieve bijdrage is in de zin het gat van IT vs Non IT communicatief te verkleinen dan op te lossen. Mocht u op of aanmerkingen hebben dan zie ik ze graag van u per email tegemoet. Geheel vrijblijvend uiteraard.