Software AG beschikt over een nieuw datamanagementplatform dat een brug moet slaan tussen gegevensverwerking en data-analyse. Kern ervan is de in-memory-functionaliteit van het vorig jaar overgenomen Amerikaanse bedrijf Terracotta. Deze technologie zorgt ervoor dat gebruikers sneller grote massa's data kunnen opvragen en analyseren dan bij traditionele diskgebaseerde systemen. Dit maakte het Duitse softwareconcern bekend op ict-vakbeurs CeBIT.
Volgens Wolfram Jost, chief technology officer (cto), brengt het Next-Generation Data Management Platform van Software AG de werelden van transactionele en analytische data bij elkaar. De 'in memory'-technologie van Terracotta, waarbij een database in het werkgeheugen van een computer staat in plaats van dat het steeds moeten worden gelezen vanaf harde schijven, maakt dit mogelijk. Klanten krijgen direct (real-time) toegang tot de grote hoeveelheden data (big data) voor bedrijfsapplicaties en analyseprocessen (business intelligence).
Met het platform pretendeert Software AG snel toegang te kunnen bieden tot terabytes aan data van elk type en vanuit elke bron. 'Dit maakt snelle beslissingen en korte reactietijden mogelijk, zegt bestuursvoorzitter Karl-Heinz Streibich. 'Bedrijven kunnen hierdoor onmiddellijk reageren op marktveranderingen en zich onderscheiden van de concurrentie. Snelle analyse van grote datahoeveelheden is een belangrijke succesfactor voor bedrijven.'
Platform
Software AG (omzet 1,1 miljard euro, 5500 medewerkers) middleware, databasesystemen, ontwikkeltools, software voor business process management (bpm), diverse beheertoepassingen voor servicegeoriënteerde architectuur en advisering over platformimplementaties. Het concern richt zich met zijn oplossingen op de laag tussen applicaties en de uiteindelijke bedrijfsprocessen die ondersteund worden door die applicaties.
'Standaardsoftware is', zo stelt cto Jost, 'is vaak niet flexibel genoeg om goed om te gaan met de afwijkingen in die bedrijfsprocessen. Onze aanpak gaat daarom uit van een platform- in plaats van een productbenadering.' Die platformaanpak biedt Software AG ook als een service aan (platfom as a service = PaaS), in het kader van zijn cloudstrategie.