De storing bij NS van de digitale informatieborden op de treinstations is voorbij. Het probleem ontstond na een nachtelijke software-update van het systeem achter de informatieborden, zegt een NS-woordvoerder. De borden van het zogeheten InfoPlus-systeem gaven daardoor geen of verkeerde informatie aan reizigers.
Vijf van de twaalf posten die de informatie naar de borden versturen hadden op 7 maart 2012 in de ochtend met het probleem te kampen. De storing deed zich vooral voor buiten de Randstad op stations rondom Amersfoort, Den Bosch, Eindhoven en Maastricht. Tegen het middaguur functioneerden de informatiesystemen weer normaal.
De NS is sinds augustus 2011 verantwoordelijk voor de reisinformatiesystemen, inclusief de omroepers die de gesproken berichten op stations verzorgen. Voorheen was dit de taak van spoorbeheerder ProRail. Minister Melanie Schultz van Haagen van Infrastructuur en Milieu besloot in 2011 deze taken onder te brengen bij de NS om een einde te maken aan gebrekkige informatievoorziening aan reizigers over storingen op het spoor. Alle informatiesystemen, plus 250 medewerkers, gaan over van ProRail naar NS.
InfoPlus
‘Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag', zegt NS-woordvoerder Nienke Kooistra. ‘De systemen zijn inmiddels allemaal over, de mensen komen daar in fases achteraan. Die overgang wordt deze zomer afgerond. Het informatiesysteem InfoPlus is nu de verantwoordelijkheid van de NS.'
InfoPlus werd vanaf 2007 gebouwd door ict-dienstverlener Xebia en in mei 2008 opgeleverd, nadat eerder het toenmalige LogicaCMG de tanden had stukgebeten op een systeem voor het samenbrengen van informatie uit allerhande NS- en ProRail-systemen. Vanaf het tweede kwartaal van 2003 is aan het systeem gewerkt.
Onderhoud
Na de oplevering in 2008 door Xebia is een begin gemaakt met de uitrol van de digitale schermen op de stations. De eerste schermen hingen op station Amersfoort. Het systeem heeft ruim 140 miljoen euro gekost. Ontwikkelaar Xebia is niet bij het onderhoud van het systeem betrokken. ‘Dat wordt gedaan door de afdeling beheer van ProRail. We hebben er twee man rondlopen, dat is alles', zegt woordvoerder Lianne Verhoeven.
He is op zich heel erg jammer dat men dergelijke berichtgevingen steeds vaker in de publiciteit ziet komen. De reden dat ik dit hier naar voren breng is dat ook hier weer overduidelijk word dat er met IT onderhoud en beheer met de meest basale principes al niet eens meer rekening word gehouden.
Je hebt voor elke tak, binnen de IT, hetzelfde proces maar door uitholling van bemensing van de IT, worden er op de meest noodzakelijke en minimale processen geen acht meer geslagen. Dat de woordvoerster Lianne Verhoeven hier naar voren brengt ‘Dat wordt gedaan door de afdeling beheer van ProRail. We hebben er twee man rondlopen, dat is alles’, is veel zeggend Hoe moet dit worden geïnterpreteerd?
Als een excuus van ‘sorry we hebben er twee man rond lopen, we weten het, een beetje weinig maar ja…..’ of ‘Wat doen jullie moeilijk, we hebben er twee man op zitten’.
Hoe dan ook, als een uitrol van een stuk software, niet goed verloopt dan is dat een heel veeg teken en dat zou juist ook bij prorail een moment van bezinning moeten zijn dat men stappen te ver is gegaan IT te gebruiken als sluitstuk op de begroting of als quick win bij bezuinigen.
Recentelijk hebben we het debacle van de KPN vs ‘een hacker’ in volle glorie mogen meemaken. Jammer dat men ook hier weer laat zien dat men de meest basale IT processen niet eens meer weet te borgen. Anders zou een situatie als deze nooit publiekelijk zijn geworden.
IT een mooi vak, als je weet hoe ermee om te gaan.
Wellicht dit een hulpje voor ProRail?
http://www.numoquest.nl/civilematrix.html
ICT gaat altijd een keer stuk en dat zal ook altijd zo blijven.
Dat betekent dat redundantie (en de monitoring van de werking ervan….) in het ontwerp essentieel is voor diensten die een hoge uptime moeten hebben en diensten met een hoog afbreukrisico. Dat is niet alleen hardware redundantie, maar op verschillende niveaus; een ‘software update en dan niet werken’ is een verkeerde visie en uitvoeringsinvulling van het begrip redundantie. Een uithanginformatiebord lijkt een no-no, maar dat is niet zo als dat bord informatie bevat die de reiziger nodig heeft om zijn werk, vervoer en omgeving te organiseren en te informeren.
Kortom er worden inmiddels hele andere eisen gesteld aan een netwerk dat reizigersinformatie biedt dan vroeger. Mede omdat veel reizigersprocessen nauwer aansluiten op haar omgeving is er minder, geen, speelruimte en is dus een betere informatie nodig. Een smartphone is wat dat betreft een hulpmiddel mits de NS wel ‘ergens’ de informatie heeft die de reiziger nodig heeft…. . Ook dat lukt vaak niet in die hectische momenten zo lijkt het.
Kortom: met een moderne netwerkinfrastructuur en doelgerichte informatievoorziening naar de reiziger toe kan met een moderne efficiënte netwerk infrastructuur wel de informatie op tijd en maat en non stop….. geboden worden.