Softwareleverancier Quinity uit Utrecht wil zijn softwareaanbod uitbreiden om complexere levensverzekeringen en inkomensverzekeringen breder te ondersteunen. Quinity biedt al een frontoffice-oplossing voor levensverzekeraars, maar wil daar een backoffice-deel voor het administreren van levensverzekeringen aan toevoegen. Het bedrijf zoekt er nog een 'launching customer' voor, zegt mededirecteur Ralf Timmer.
Het bedrijf is al met een geïntegreerd totaalaanbod, het pakket Quinity Insurance Solution (QIS) en de apart af te nemen webformulierentool Quinity Forms Solution (QFS), actief in de schademarkt. Met QIS kunnen verzekeraars hun kernprocessen verbeteren zoals de polisadministratie en het schadeafhandelingsproces. In het pakket kunnen polisaanvragen behandeld en geadministreerd worden en kunnen schades worden gemeld en afgehandeld. Bekende verzekeraars als SNS Reaal, Aegon Schade en Unigarant hebben het pakket geselecteerd om verouderde en starre polis- en schadeadministraties te vervangen.
Standaardpakket
Quinity richt zich met zijn standaardoplossing vooral op middelgrote tot grote verzekeraars en heeft ook een aantal banken als klant. Het meest recente contract is met SNS Reaal dat QIS heeft geselecteerd als een webgebaseerde, geïntegreerde oplossing voor medewerkers, intermediairs en klanten. Het systeem ondersteunt automatische acceptatie, de gegevens hoeven maar eenmalig te worden ingevoerd en de circa zesduizend tussenpersonen waar Reaal mee samenwerkt kunnen straks, na de volledige implementatie van QIS medio 2012, via een vernieuwd extranet producten afsluiten.
De huidige opdrachten garanderen voor Quinity (115 medewerkers) dat er de komende jaren genoeg werk is. Daarnaast lopen er nog diverse verkennende trajecten waarvan Ralf Timmer, mededirecteur van Quinity, de goede hoop heeft dat die tot nieuwe contracten leiden. 'Maar de besluitvorming bij verzekeraars gaat niet over één nacht ijs. Het kan lang duren voordat er een getekend contract op tafel ligt.'
Lees ook 'Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsbranche'.
QIS
QIS biedt een geïntegreerde oplossing voor alle primaire verzekeringsprocessen, zoals polisadministratie, schadeafhandeling en financiële afhandeling, en alle soorten verzekeringsproducten. Verzekeraars kunnen zelf zaken aan- of inpassen zonder 'onder de motorkap' te hoeven kijken of de hulp van programmeurs in te schakelen. Directeur Ralf Timmer: 'Consumenten willen 24 uur per dag, zeven dagen in de week een verzekeraar kunnen benaderen. Dat kan niet met een oude front- of backoffice. Door een model te kiezen, zoals bij QIS, waarbij de logica en de data op centrale plek zijn neergelegd, ontstaat er een veel flexibelere opzet. Die is eenvoudig uit te rollen en aan te passen.'
De kern van de standaardoplossing van Quinity is het productdefinitiesysteem (PDS) waarin verzekeringsproducten zijn te configureren in termen van objecten, dekkingen, premieberekeningen, business rules en dialogen voor offreren, aanvragen, muteren en schade melden en afhandelen. Rondom het PDS zijn diverse modules ontwikkeld die de standaardprocessen van verzekeraars implementeren door middel van gestandaardiseerde, maar flexibele workflows. Ter ondersteuning van die primaire processen zijn er daarnaast ondersteunende modules voor onder andere relatiebeheer, businesspartnerbeheer en de financiële verwerking van alle verzekeringstransacties.