Je kent het wel, de autodealer op de hoek. Je komt er al jaren, de koffie staat altijd klaar en de service laat nooit te wensen over. Je kunt er altijd terecht en je weet dat het vel je niet over de neus wordt gehaald, wanneer je na een nieuwe koop- en verkoop transactie elkaar de hand schudt. Je kunt deze manier van zaken doen kwalificeren als ‘ouderwets’. Maar je zou het ook eerlijk zaken doen kunnen noemen. De dealer een goede prijs voor zijn product en jij een goed product met een goede service. Dat geeft een goed gevoel. Ofwel zaken doen op basis van goed vertrouwen.
Zo kan het ook…
Je loopt bij een grote dealer binnen. Drie verkopers wedijveren om jouw belangstelling. Eentje is net iets eerder met het kopje koffie, een fijn praatje over het weer om het ijs te breken en dan begint het onderhandelen. Uiteindelijk sluit je de deal, want een betere service kun je volgens de verkoper niet krijgen. Twee maanden later brandt er een waarschuwingslampje. Je gaat langs de garage en de betreffende verkoper blijkt niet aanwezig. De receptie meldt dat op zaterdag de werkplaats en het magazijn gesloten zijn. In week 14 kan er wel een afspraak gepland worden om het mankement te verhelpen. Een klacht? Nou u kunt natuurlijk altijd een formulier invullen. Is dat wat je wilt?
Begrijpen wij elkaar nog steeds?
In de media duiken elke keer weer berichten op over niet tot een goed einde gebrachte ICT projecten. Opdrachten worden aangenomen, de eindstreep wordt niet gehaald en geschillen worden uitgevochten voor de rechter. Allerlei redenen worden aangevoerd waarom projecten falen, van ondeskundig projectmanagement tot onvoorziene integratieproblematiek. Maar waar gaat het nu eigenlijk om?
Volgens mij is de belangrijkste vraag of opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar wel goed begrepen hebben. Niet het dichttimmeren van een overeenkomst is belangrijk, maar het bepalen van het doel. Waarom wordt een project uitgevoerd? Welke waarde vertegenwoordigt het voor de business en welk belang hebben beide partijen om het project samen tot een goed einde te brengen?
Gedurende een project kunnen, door voortschrijdend inzicht, business eisen of gebruikerswensen veranderen. En ja dat heeft consequenties voor de projectuitvoering. Maar… het voortschrijdend inzicht gaat een verbeterde oplossing opleveren, wat dan? Dan moeten zowel opdrachtgever en opdrachtnemer open kaart spelen en verantwoordelijkheid nemen. Samenwerken heet dat en dan ben je weer bij die autodealer op de hoek. Je weet wat je aan elkaar hebt en je komt samen tot de beste oplossing. Dat is de essentie van vertrouwen, ook bij een hobbel op de weg, samen de schouders eronder, met als eindpunt het beoogde resultaat.
Connected People Experience
De woorden zeggen het al een samenwerking tussen mensen kan een ware belevenis zijn. Trivento heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als een ervaren IT projecten organisatie in complexe business omgevingen. Met een mentaliteit die je in deze tijd ‘ouderwets' zou kunnen noemen, zetten de teams van Trivento zich voor 200% in voor de klant. Daarbij is het motto om onszelf pas succesvol te noemen, wanneer de klant dat ook is. Samen met ambitieuze organisaties resultaten behalen die er toe doen. Dat is waar we voor staan!
Ouderwets zaken doen in een nieuw jasje: Trivento – Connected People Experience
Johan Timmerman – sales Trivento