Business intelligence-leverancier QlikTech levert zijn softwareproduct QlikView aan supermarktketen Hoogvliet. Hiermee krijgt het inzicht in de winkelresultaten. VCD Business Intelligence implementeerde binnen enkele weken de oplossing. QlikView analyseert zeshonderd miljoen rijen data om het effect van acties, waste en diefstal snel inzichtelijk te maken voor het management.
Hoogvliet heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. De organisatie, de beheersing van het assortiment en de goederenstromen door de hele keten worden in het erp-systeem DistRetail van VCD Automatisering nauwkeurig bijgehouden. Het ontbrak Hoogvliet nog aan de mogelijkheid snel analyses te maken op basis van deze informatie.
Snel inzichtelijk
Binnen een aantal weken heeft VCD Business Intelligence het QlikView Business Discovery-platform geïmplementeerd. De twaalf category managers kunnen nu bijvoorbeeld het effect van acties op productniveau en op de marge per productgroep zien, inzicht krijgen in wanneer welke producten het beste verkocht worden en het effect van een verandering in de winkelindeling snel inzichtelijk hebben.
QlikView wordt tevens beschikbaar gesteld aan de bedrijfsleiders van de supermarkten. In de Proof of Concept bleek het al zeer waardevol om bedrijfsleiders beter inzicht te bieden in de waste van versproducten en het verlies door diefstal. Om dit inzicht te bereiken worden de geleverde producten vergeleken met de verkoop op winkelniveau. Bedrijfsleiders kunnen hierbij analyseren tot het diepste niveau, waardoor zij efficiënter kunnen inkopen. In de eerste helft van 2012 krijgen alle 62 winkels de beschikking over QlikView.
Met QlikView krijgen klanten sneller inzicht dan met de klassieke BI oplossingen. Toch gaat ook QlikView uiteindelijk uit van voorgedefinieerde paden. Dit staat haaks op de mogelijkheid om daadwerkelijk adhoc analyses te doen tot op het laagste dataniveau (kassaregel). Voor een retailer betekent dit dat het moeilijk blijft om ook het onverwachte uit de data naar voren te halen zoals bijvoorbeeld het kratje bier dat blijkbaar vaak tegelijk op de kassabon staat met de luiers. Ik vraag me af hoe je met QlikView een daadwerkelijk adhoc ‘shopping basket’ analyse kunt doen en zeker als het om grote datavolumes gaat?
Hoi itk_08210,
Je eigent QlikView beperkingen toe die waarschijnlijk in de specifieke implementatie zit waar je zelf mee werkt.
“Voorgedefinieerde paden sluiten uit dat je tot het laagste niveau kunt analyseren?” Dat je niet tot op het laagste niveau kunt analyseren komt waarschijnlijk, omdat de data geaggregeerd is op artikelcode per dag of iets dergelijks.
Daarnaast is ‘het onverwachte uit data halen’ iets wat Data Mining wordt genoemd en dat gaat een stap verder dan business discovery.
Ik help je graag met het mogelijk maken een shopping basket analyse.
Je kunt me benaderen via LinkedIn. De naam kan niet missen dat levert maar 1 hit op 🙂