Düsseldorf was eind februari het toneel van EuroCIS, de beurs voor retailtechnologie. De digitalisering en informatisering in de retail zetten stevig door. Dat is de conclusie van drie dagen EuroCIS. Hier kwamen 223 leveranciers uit 24 landen hun oplossingen presenteren. Ruim vijfduizend bezoekers uit de Europese retailwereld stelden zich op de hoogte van de allernieuwste ontwikkelingen.
Een belangrijke algemene trend is de verbetering en bruikbaarheid en financiële haalbaarheid van nieuwe technologieën die ‘ouderwetse’ apparaten of processen vervangen. Voorbeelden zijn het prijzen van artikelen via digitale vensters of het inzetten van mobiele betaalsystemen.
Digital signage is sterk in opmars, dat is duidelijk. Nieuwe monitorsystemen leveren haarscherpe beelden en zijn uitstekend in te zetten voor product- en winkelinformatie. Zo dragen ze bij aan een indringende winkelervaring.
Daarnaast stellen digitale prijsvensters retailers in staat om hun verkoopprijzen ‘on the fly’ aan te passen. Het ligt voor de hand dat dit enorm bijdraagt aan de efficiency. Handmatig prijzen aanpassen kost niet alleen heel veel tijd, maar is ook nog eens erg foutgevoelig.
Ook de efficiëntie van het winkelproces voor de consument is aan verandering onderhevig. De consument zal in de toekomst steeds vaker zelf zijn boodschappen scannen en automatisch afrekenen. Dat kan met een handscanner, zoals nu al gebeurt bij sommige supermarkten. Maar in de toekomst zal het mobiel afrekenen naar verwachting een flinke vlucht nemen.
De noodzaak van en behoefte aan real-time informatie en transparantie is steeds groter onder retailers. Gezien het grote aantal transacties, veelal via stand-alone digitale apparaten en applicaties in de winkels en op het hoofdkantoor, kan een retailer niet zonder verregaande integratie van systemen.
Al met al worden winkels een steeds complexer en gedifferentieerd stelsel van it-middelen en processen. Tegelijkertijd is de continuiteit van it en afhankelijkheid enorm aan het toenemen. De tijd dat de kassa de enige winkelautomatisering was, is definitief voorbij. Meer systemen betekent meer en ander beheer. De retail kan in dat verband veel leren van andere sectoren, waar al veel ervaring is met het verbinden van systemen. Proactief beheer is in dit verband de sleutel. Winkels kunnen nu problemen identificeren, nog voordat een klant er last van heeft. Wat ze daarvoor nodig hebben zijn een up-to-date infrastructuur en de juiste op retailomgevingen afgestemde beheeroplossingen.
Ik wacht nog steeds op de uiteindelijke oplossing dat ik mijn wagentje met boodschappen op een scan plaats zet(kassa) en vervolgens bv met gebruik van de technologie RFID alle boodschappen automatisch gescand worden. Daarna hoef ik alleen nog af te rekenen. Zelf scannen zie ik als een tussen oplossing en is uiteindelijk ook diefstal gevoeliger. Huidige techniek(RFID) is alleen nog te duur om dit toe te passen. Voordelen zal zijn dat ik niet meer hoef te wachten op mensen die alle boodschappen in- en uit blijven laden. Ik zou er direct mijn boodschappen gaan doen.