Dit is een dilemma waar steeds meer organisaties mee worstelen. Cloud is 'de' hype van dit moment. Een simpele Google zoekopdracht bevestigt dit met ruim 1.220.000.000 resultaten. Cloud is echter wel een kapstokbegrip aan het worden, waar van alles en nog wat aan opgehangen wordt.
De enorme marketing- en mediahype maakt het er ook niet overzichtelijker op. Cloud is inmiddels een vast onderwerp op de agenda van de Europese Commissie en ook al enige tijd een vast onderwerp bij RTL-Z. Het wachten is nog op de eerste spelshow van John de Mol waarin cloud centraal zal staan. Maar even alle gekheid op een stokje, cloud is natuurlijk een zeer interessant onderwerp waar de meningen en definities nogal over verschillen. Vooral het laatste is een serieus probleem waardoor de overstap naar de cloud nog iets minder snel gemaakt zal worden dan vooraf werd gedacht.
Sommige organisaties zijn helemaal lyrisch over de cloud en lopen er mee weg. Dit zijn veelal de ietwat kleinere en snellere organisaties. De zogenaamde 'early adopters'. Voor een kleinere organisatie is cloud natuurlijk snel toe te passen en zit er direct veel voordeel aan. In dit soort organisaties wordt er minder interne politiek bedreven en beschikt men veelal over korte lijnen om dit soort beslissingen sneller en gemakkelijker te kunnen nemen. Ook zal het risico en de moeilijkheidsgraad bij dit type organisaties vaak een stuk lager zijn aangezien de ict-omgeving veelal minder complex zal zijn. Voor de grotere organisaties ligt dit heel anders. Hier is vaak een langere voorbereiding (lees businesscase/in kaart brengen wensen en eisen/interne politiek et cetera) nodig, alvorens dit wordt voorgelegd aan het management. Dit is meestal een tijdrovend proces. Ook wordt hier vaak sceptischer tegen de cloud aangekeken. Hier zijn wij in mijn ogen allemaal een beetje debet aan.
Cloud is op dit moment namelijk een te grote hype. En mij is altijd geleerd dat alles waar te voor staat niet goed is. Ook verschillen de definities van cloud per leverancier. We worden overstelpt met allerlei nieuwe terminologie hetgeen door de verschillende partijen als zand in onze ogen wordt gestrooid. De overvloed van veelal op marketing materiaal gebaseerde informatie in de vorm van artikelen en whitepapers zorgen er voor de het er allemaal niet veel transparanter op wordt. Cloud wordt hierdoor langzaam aan gezien als de nieuwe “spiegeltjes en kraaltjes” waar we bij onze klanten mee komen aanzetten. Via de media worden we ook nog eens dagelijks bang gemaakt over de zogenaamde valkuilen van cloudcomputing. Ook ik heb mijzelf hier al eens debet aan gemaakt. De gevaren en onduidelijkheden inzake beveiliging en regelgeving zijn hot news en worden vaak (te) breed uitgemeten in de pers. We hebben het met zijn allen een beetje “vercloud”.
Dit is erg jammer want cloud is een mooie ontwikkeling mits we deze inzetten voor de juiste doeleinden en bij organisaties waarbij dit past en waar men er ook echt klaar voor is. Als men ook nog eens de juiste verwachtingen heeft en snapt dat (nog) niet alles in de cloud past, dan pas is de kans op succes groot. Is dit allemaal niet het geval dan zal de transitie naar cloud hopeloos mislukken. Hier ligt een uitdagende taak voor de “cloud evangelisten” van de verschillende leveranciers en adviespartijen. Het afspreken van een onderlinge standaard, al is het maar op basis van standaardterminologie en naamgeving zal al enorm helpen. Het delen van praktische informatie en niet alleen marketing materiaal kan hier ook een grote bijdrage aan leveren. Ook zal duidelijke Europese regelgeving hier een positieve bijdrage aan hebben.
Cloud is zoals ik al vaker heb geroepen niets meer of minder dan een ander leveringsmodel. En het veranderen van een leveringsmodel kost nu eenmaal tijd en gaat gepaard met vallen en opstaan. Als je vooraf voldoende tijd reserveert om de wensen en eisen gedegen in kaart te brengen helpt dit al enorm. Op basis van deze wensen en eisen kun je tevens een duidelijker vergelijk tussen de overvloed van leveranciers maken. Een simpel consumentenbondoverzicht maakt het geheel bijvoorbeeld al een stuk transparanter.
En is er toch nog twijfel of gebrek aan kennis? Schaam je niet en praat een keer vrijblijvend met een adviespartij op het gebied van cloud. Dit soort partijen hebben al de kennis en ervaring en zijn veelal onafhankelijk. Zij kunnen je begeleiden bij de voorbereidingen en het maken van de juiste keuzes. En als hier uit blijkt dat je nog niet klaar bent voor cloud dan kan je ook best nog even wachten en stiekem afkijken bij de early adaptors. Het niet direct overstappen naar cloud is namelijk niet het einde van de wereld. Al doen de leveranciers van cloud je soms anders geloven.
Hoi Reza,
Bedankt voor je terugkoppeling. In mijn eerste reactie schrijf ik dat ik het idee krijg, dat jij denkt dat je geen goed strijdplan kunt maken. Schijnbaar lees ik dat verkeerd, excuus, maar dan blijf ik zitten met de vraag waarom je twijfels hebt aan de degelijkheid en betrouwbaarheid van advies van een adviesbureau…
Hoe kun je een goed strijdplan maken als je geen goed advies kunt krijgen? Natuurlijk maak je een plan gebaseerd op de informatie die je hebt, want 100% transparantie en informatie heb je nooit.
In een ideale situatie is een dienst goedkoop (gratis) en kan het alles. Ongeacht over welk product of dienst je het hebt. Maar dit is helaas niet mogelijk, daarom moet je ergens inleveren ( bijv. prijs, functies, performance). Natuurlijk ben je niet alleen op zoek naar ‘goedkoop’ en blijft strategiebepaling niet alleen bij performance eisen. Maar als je het hebt over functionaliteiten (wat inderdaad belangrijk is), dan is standaardisatie al moeilijker. Je kunt wel alle functionaliteiten beschikbaar willen stellen als leverancier, maar dat gaat ten koste van andere zaken (zie boven).
Mijn uitspraken over publieke clouds liggen iets genuanceerder. Bij publieke clouds en zakelijke toepassingen moet je goed kijken of het een match kan zijn. Dit heeft te maken met veiligheid en gevoeligheid van je data, wetgeving (waar staat mijn data) en zekerheden op het gebied van performance. Ik heb nimmer gezegd dat publieke clouds niet geschikt zijn.
Ik ben het met je eens dat standaardisatie voordelig is voor ‘de klant’. Als iets standaard is, kun je makkelijker vergelijken, wisselen van leverancier. Maar die standaardisatie is moeilijk door vele verschillende klantspecifieke eisen.
@Reza: Ik lees wat je schrijft en je geeft ook mooie voorbeelden die absoluut uit de praktijk komen. We moeten inderdaad snel een afspraak maken, ware het niet dat ik het sinds mijn 15 jaar als zelfstandige nog nooit zo druk heb gehad (met Cloud & BPM & Platformen en dergelijke). Nogmaals, het gaat hier om mijn mening en dat deze niet overeenkomt met die van jou. Ik respecteer je scherpe inzicht en goede argumenten en ik reageer alleen op de inhoud!
Om even wat munitie terug te schieten uit je voorbeelden. Als je een onderscheid gaat maken tussen intern en extern mailverkeer voor de veiligheid van “gevoelige” zaken en mailmerges dan mis je een belangrijk aspect: De gebruiker kan dit onderscheid niet maken en neemt voor het gemak een CC naar de (externe) accountant. Wat dat betreft is mailen old-school. Maar goed, als ik advies uitbreng kan ik rekening houden met compliance en wetgeving, ik zou misschien niet ieder bedrijf GMail adviseren, maar dat is niet het punt.
En Faxen kun je ook gewoon naar een fileserver laten wegschrijven, mailen is in dat opzicht geen noodzaak en goed een mouw aan te passen.
Als je het over aftappen hebt: Als je gevirtualiseerde servers afneemt van Terremark, dan is dit ook een bedrijf uit de VS en valt dus in feite ook onder de Patriot Act. Hierin is er dus niet veel onderscheid tussen cloud computing en hosten van servers uitbesteden aan ene derde partij.
Jouw benoemde artikel over het rommeltje bij Amazon was erg gekleurd. Daarnaast is het ook niet meer relevant en ging het om een mogelijk misbruik die in de praktijk NIET gebruikt is. Ook hier is dus geen onderscheid tussen cloud computing en traditionele manier van werken.
Als je kijkt naar het lekken van gegevens en het hacken omdat patches achterlopen op servers bij bedrijven, dan zie je dat dit probleem veel groter is dan het aantal cloud providers wat gehackt is.
Ook het niet hebben van controle is onzin. Als je bij bedrijf X servers host in een datacenter en deze partij gaat failliet heb je eenzelfde probleem.
Het enige grote verschil tussen cloud computing en niet cloud computing lijkt dus te liggen op gebied van compliance (je mag onze klantdata niet buiten Europa opslaan) en de wet die achter het gehele concept aanloopt.
Daarnaast biedt de wet veel ruimte. Het gaat er vooral om dat je ervoor zorgt dat onverlaten niet bij jouw data over persoonsgegevens kunnen komen. Als je aantoont dat je dit goed voor elkaar hebt, of gecontroleerd hebt dat je leverancier dit goed gedaan heeft is er weinig aan de hand.
Noem mij de rechtszaken op dit gebied dat bedrijven zijn aangeklaagd voor het data (persoonsgegevens) stallen bij cloud providers. Ik ken ze niet. Het probleem wordt dus nodeloos opgeblazen.
Als laatste dus nogmaals mijn herhaling: Concentreer je op uitbesteden niet op cloud computing an sich, al is het cloud computing die de grootste hefboom potentie heeft.
Cloud waar het meeste naar wordt gerefereerd (IaaS) is outsourcing voor MKB’s, waar vroeger geen business case voor bestond vanwege de hoge data connectiviteitskosten. Voor enterprises lijkt het me een stuk minder intressant. Cloud is voor MKB’s een perfecte strategie kosten te besparen omdat ze zelf niet de meest maximale leverage uit hun IT organisatie kunnen halen, enterprises die grote aantallen servers hebben kunnen dat wel….
Wat ik altijd jammer vind omtrent de cloud hype is dat het, het beeld ontneemt van veel belangwekkender ontwikkelingen in de IT. Het kan in zijn meest traditionele vorm iets van de IT kosten afhalen en agility aan een organisatie toevoegen, maar echte business impact heeft het niet (een verlaging van de infrastructuur beheer kosten zullen organisaties bottom line echt niet voelen). Er zijn dingen die veel meer impact zouden kunnen hebben, maar die ondergesneeuwd raken onder de cloud marketing budgetten, jammer, jammer..